רואים לכם בעיניים: כשהנדסת תעו"נ נפגשת עם פסיכולוגיה



אז מה כבר אפשר לעשות עם תואר בהנדסת תעשייה וניהול בימינו? מסתבר שלא מעט, אם יודעים לשלב בה גם מומחיות מתחומי ידע נוספים.

מזה זמן מה שהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת אריאל מקיימת מחקר משותף עם החוג לפסיכולוגיה. המטרה היא לזהות אנשים שמזייפים סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז, כדי לקבל הקלות במבחנים, החזרים כספיים מהמדינה, פטורים משירות צבאי, קבלת תרופות מרשם ללא צורך ועוד.

כמה נפוצים זיופי ADD / ADHD?

המבדקים הקיימים כיום לאיתור ואבחון ADD / ADHD נסמכים ברובם על דיווח עצמאי של המטופל, לצד סט קריטריונים אובייקטיביים לבדיקה על ידי מאבחן חיצוני. אבל למרות כל זאת, מסתבר שלעיתים קל מאוד להטות את תוצאות המבדקים ואף להונות אותם לחלוטין. אחד המבדקים הנחשבים כיותר אמינים הוא המבחן הממוחשב TOVA, אך נמצא שגם הוא אינו חסין בפני רמאויות.

מחקרים קודמים מצאו שקל יחסית לזייף סימפטומים של בעיות קשב וריכוז (מחקרים נבחרים ניתן למצוא באתר הממשלתי NCBI בארצות הברית). חיפוש פשוט בגוגל יעלה מגוון תוצאות שילמדו אתכם בחמש דקות כיצד לעשות זאת - ממאמרים ועד סרטונים קצרים. מכאן ניתן להסיק שזיופים הפכו לנפוצים דיים, ויש למצוא לכך מענה בדמות מבדקים אמינים יותר בהשוואה לאלו הקיימים כיום.

אז איך בעצם מוצאים את הזייפנים?

המחקר, המשלב ידע ופרקטיקה מעולמות ההנדסה ומלימודי פסיכולוגיה, מתבסס על העובדה שבעלי בעיות קשב וריכוז יפגינו סימפטומים בצורה מאוד מסוימת, שאי אפשר לזייף. במקרה זה מדובר במעקב מדוקדק אחר תנועות עיניים.

לב התזה של החוקרים היא שאולי הנבחן יכול לשקר בכל רמ"ח איבריו ולבצע את המטלות ברמה הכי נמוכה האפשרית, אך העיניים שלו תמיד יעידו על האמת. מי שמנסה לרמות את המבחן אפילו לא מודע לכך שעיניו בוגדות בו, ובעצם חושפות שאין לו דבר וחצי דבר עם בעיות קשב וריכוז. עיניו של מטופל ללא בעיית קשב וריכוז מתרכזות בגירויים הנכונים - ומתעלמות מהסחות הדעת השונות.

לעומת זאת, אלו שכן סובלים מ -ADD / ADHD נוטים להיות מוסחים בקלות רבה יותר - והעיניים שלהם פונות כמעט מיידית אל עבר מקור ההסחה. לפי ממצאי המחקר לא ניתן לזייף זאת, וזו עדות אמינה וחזקה ביותר להימצאותן של בעיות קשב וריכוז בנבדק.

שיטה נוספת לזיהוי בעיות קשב וריכוז היא באמצעות סריקות MRI של המוח. הסריקות מציגות הבדלים מובהקים בין אנשי ADHD ובין אילו שאינם - כך לפי ד"ר אימאד אלסקאף, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת קרייטון באומהה, נברסקה. באנשים בעלי ADD / ADHD קליפת המוח הקדם מצחית - האחראית על התנהגות, פתרון בעיות ורגשות - פועלת בצורה אחרת לעומת אנשים רגילים.

כמו כן ראוי לזכור שלעיתים קרובות בעלי הפרעות קשב וריכוז נוטים לסבול מבעיית בריאות נוספת, כגון דיכאון או שימוש בסמים. בעיות אלו מקשות על אפשרות האבחון, ויש למצוא כל העת דרכים חדשות שיסייעו לאתר זיופים.

מכיוון שסריקת MRI היא לא "מוצר מדף" שאפשר לשלוף ולהשתמש בו בכל רגע נתון, שלא לדבר על עלותה הגבוהה של כל בדיקה שכזו, האלטרנטיבות המוצעות על ידי אוניברסיטת אריאל הן חלופה מצוינת ומדויקת לא פחות לאיתור זייפני קשב וריכוז.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה