איכות היהלום בטבעת האירוסין



מי שמתחתן ברוח ההלכה היהודית יודע שאי אפשר לשלב אבני חן ו/או יהלומים בטבעת שעונד החתן על אצבעה של הכלה שלו במהלך הטקס המתקיים מתחת לחופה.

 מסיבה זו טבעת האירוסין היא הזדמנות מצוינת לרכישת טבעת עם יהלום וברגע שמחליטים על כך – כדאי לדעת כמה פרטים אודות האיכות של היהלום.

כאשר בוחנים לעומק את הנתונים והמאפיינים של יהלומים קל להבחין שיש הרבה מה לבדוק, ללמוד ולדעת. לכל יהלום יש שלל תכונות שמעידות על האיכות שלו, על רמת הליטוש שלו ועל הערך שלו בעולם המקצועי של התכשיטים והיהלומים. כאשר רוצים לבחור יהלום לטבעת האירוסין כדאי לדעת על תכונות אלה ולשאול אודותיהן את איש המקצוע שממנו קונים את הטבעת. להלן רק חלק מהתכונות שאיש המקצוע צריך מיוזמתו לנדב אודותיהן מידע ונתונים שחשובים עבור מי שקונה את הטבעת:

  • ניקיון – היהלום הוא אבן שנוצרת באופן טבעי ולכן לא תמיד היא נקייה מחומרים או תוספים שונים שמשתרבבים פנימה. מכאן שככל שהיהלום יותר נקי וטהור – כך הוא יהיה שקוף ויפה יותר וכמובן שהערך שלו יהיה גבוה יותר.
  • צבע – הכלל החשוב ביותר בנושא הצבעים של היהלומים הוא שיהלום טהור ונקי ברמה גבוהה הוא יהלום שקוף וחסר צבע. ישנם בטבע יהלומים בצבעים שונים והם ממוינים לפי גוונים מסוימים על מנת שיהיה קל יותר להעריך את השווי והמחיר שלהם וכמובן על מנת שאפשר יהיה לדרג את האיכות לפי הצבע של היהלום.
  • אופן החיתוך – תכונה שקשורה הן לחיתוך הצורה של היהלום והן לליטוש של פני השטח. פעולת החיתוך נחשבת לעדינה מאד והיא זו שתקבע גם את חזית היהלום, כלומר הפאה שתיראה כלפי חוץ וגם את הקוטר של היהלום. על פי הקוטר תימדד המידה המדויקת שממנה גם כן יוחלט הערך והמחיר של אותו יהלום.
  • משקל – לכל יהלום יש משקל. יחידת המידה הנמצאת בשימוש תכוף בעולם התכשיטים והיהלומים היא קראט והיא מבטאת כמה מתוך משקל היהלום הוא טהור ונקי. יש התייחסות חשובה ורצינית מאד לקראט של יהלומים ואל לבלבל אותה עם קראט שהיא יחידת המידה של זהב בתכשיטים שונים.

יהלומים ותכשיטים – עולם ומלואו

אי אפשר לספק מידע על איכותו של יהלום כלאחר יד ועל רגל אחת. אנשי מקצוע עוסקים בתחום זה ולומדים אותו במשך שנים רבות וזאת על מנת להתמקצע כמה שיותר, להציע ללקוחות שלהם את היהלומים הנקיים והטהורים ביותר וכמובן להוות מעיין נובע של מידע וידע שיצביע על המקצועיות שלהם. כיום ידוע שלא מומלץ לקנות יהלומים ממוכרים או סוחרים שלא בקיאים בכל אחת ואחת מהתכונות שעל בסיסן נקבע ערך היהלום והשווי שלו ועליהם גם לספק ללקוח את המסמכים הרשמיים המצביעים על כך שמדובר ביהלום שנחצב ועובד בצורה חוקית ומותרת.

איך יודעים אצל מי לקנות?

כאמור – חשוב מאד לשים לב אצל מי קונים תכשיטים בכלל ויהלומים בפרט. ישנם חוקים ותקנות מפורטים וברורים המתפרסמים מעת לעת על ידי הבורסה לתכשיטים ויהלומים בישראל, שעומדת בקשר רציף עם ארגונים ומוסדות דומים ברחבי העולם. הבורסה היא שמגדירה את הדרישות שחייב כל בית עסק להציג בפני לקוח במידה ונשאלות שאלות אודות חוקיות היהלומים והמקור הגעתם אל בית העסק. רישיון עסק כחוק גם הוא כמובן חובה כמו שכדאי לוודא את הימצאותו בכל בית עסק אחר.

מה מבטיחים כאשר קונים יהלום אצל מוכר מורשה?

יהלומים לא חוקיים עשויים להיות מזויפים ולסבך את בעליהם עם רשויות החוק. כאשר קונים יהלום או תכשיט עם יהלום (כמו טבעת אירוסין, למשל), עושים זאת על מנת שאפשר יהיה להוכיח במידת הצורך שהרכישה התבצעה באופן חוקי ושליהלום יש את כל המסמכים והתיעוד כפי שנדרש על פי החוק. מוכר מסודר שפועל כמו שצריך גם ייתן ביטוח ויסייע ללקוחות שלו בכל נושא לאחר המכירה של היהלום שקנו אצלו. הוא יוכל לעזור במידה והתכשיט התלכלך או שקרה לו משהו ויוכל לבצע שיפוצים שונים בתכשיט במידת הצורך.

לא מומלץ להקל ראש בנושא היהלום, בין אם קונים אותו לבד ובין אם הוא משולב כחלק מתכשיט – לרבות טבעת אירוסין. מדובר בטבעת שבמהרה תהפוך לבעלת ערך רגשי עמוק ולכן שווה להשקיע את הזמן ותשומת הלב בהבנת המושגים הקשורים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה