עורך דין צבאי – במה הוא מתעסק?



כל עורך דין מתמחה בתחום אחד לפחות, יש עורכי דין שעושים התמחות בשני תחומים או שלוש, ובכך הם עוסקים.

הם בוחרים לקחת לקוחות אך ורק בתחומים הנ"ל מתוך כוונה לייצג אותם בהליכים קדם משפטיים, הליכי משא ומתן או במשפט עצמו. 

אך יש מקרים, בהם עורך דין מתמחה בתחום מסוים שמכיל מגוון רחב של נושאים, אז הוא צריך להכיר כל אחד מהנושאים ולדעת כיצד לגשת אליהם, כאשר הוא מייצג את הלקוחות שלו, בין אם זה מול המשטרה או מול הפרקליטות

דוגמא טובה לכך היא עורך דן צבאי. מדובר באיש מקצוע אשר מצד אחד, מתמחה במשפט צבאי שהוא ייחודי ושונה ממשפט אזרחי או פלילי, אך במובן מסוים לא שונה מכל התמחות אחרת, מצד שני, משפט צבאי מכיל תחומים רבים, כאלה שנמצאים במשפט האזרחי וכאלה שלא, עליו להכיר את התחומים השונים, לדעת כיצד לגשת לכל תחום ולכל נושא. 

בשביל להבין את הכוונה, יש לדעת תחילה מה נמצא תחת הגדרות של משפט צבאי, מי נמצא תחת הגדרות אלו, כלומר את מי מייצג עורך דין צבאי, ואז נוכל להבין מדוע יש הבדל בין עורך דין צבאי לעורך דין בתחומים אחרים, למשל מקרקעין או גירושים. 

מה נמצא תחת הגדרה של משפט צבאי

למעשה, המשפט הצבאי מכיל את כל מה שקיים במשפט הפלילי האזרחי, החל מעבירות סמים, רכוש, מין, אלימות ועוד. בנוסף לכך הוא מכיל נושאים שאינם נמצאים במשפט האזרחי ולו מהסיבה שהם ייחודים למערכת הצבאית, הכוונה לנושאים כמו עריקות, בגידה, מסירת מידע לאויב, פשעי מלחמה, הפקרת נשק, ועוד. 

חשוב לומר, בכל העולם, לפחות בכל מדינה שיש לה צבא, קיימת מערכת משפט צבאית בה נשפטים כל מי שמכהן תחתה, קרי חיילים ומפקדים. בישראל, מדובר על חיילים בסדיר, קבע ומילואים. יש לציין, עם זאת, שמערכת המשפט הצבאית הישראלית היא שונה ממערכות משפט צבאיות בכל העולם, מאחר והיא גם שופטת אזרחים, ישראלים ופלשתינים, אשר מתגוררים מעבר לקו הירוק. 

מדוע יש הבדל בין עורך דין צבאי לעורך דין בתחומים אחרים

כאמור, יש לכך סיבה אחת מאוד פשוטה. עורך דין בתחום ספציפי, אמור להתמחות רק בו, הוא לא אמור לדעת על תחומים אחרים. עורך דין צבאי, לעומת זאת, מתמחה במשפט צבאי ומאחר וזה מכיל נושאים תחומים שונים, הרי שהוא אמור להכיר אותם. לא מדובר על רמת היכרות דומה לזו של עורך דין במתמחה בנושאים אלו. אך כן זה אומר שעליו להכיר את הנושאים. 

למשל, הוא צריך להכיר את ההבדלים בין הסמים השונים, הוא צריך לדעת כיצד חוקרים עבירות מין, כיצד מבחינים בין עבירות אלימות ועוד. מדובר על דברים שחלקם מורכבים ואחרים פשוטים, אך חשוב מאוד שהוא יכיר אותם. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה