מה חשוב לדעת כאשר מנהלים עמותה- מדריך



ניהול של חברה בע"מ לעומת ניהול עמותה או מלכ"ר הוא דומה, אם בוחנים את ההתנהלות השוטפת ואת המשימות היום-יומיות שעל העומדים בראש הארגונים הללו לעשות.

ניהול של חברה בע"מ לעומת ניהול עמותה או מלכ"ר הוא דומה, אם בוחנים את ההתנהלות השוטפת ואת המשימות היום-יומיות שעל העומדים בראש הארגונים הללו לעשות. השוני הוא באופי הארגון- עמותה היא אחת מהתצורות של מלכ"ר- ומנהליה עובדים בה- או למעשה מתנדבים- כאשר מטרתם היא קידום האג'נדה של העמותה, ולא רווח אישי שלהם.

מה ההבדל בין מלכ"ר לעמותה?

במהות- אין שוני בין "מוסד ללא כוונת רווח"- מלכ"ר- לבין עמותה, שהרי שניהם עוסקים בקידום ערכים שיעלו את רמת איכות החיים של פלג מסוים באוכלוסייה- נכים, אנשים עם מוגבלות, קשישים ועוד. עם זאת ברמת הפרקטיקה ישנו הבדל, כיוון שמוסד הרשום כמלכ"ר- פטור מתשלום מע"מ, בעוד שעמותה חייבת במע"מ בחלק מההכנסות שלה. 

מי רשאי לנהל עמותה- כיצד נבחר הועד המנהל

בכדי שעמותה תפעל כחוק, עליה להקים שלושה מוסדות: האסיפה הכללית, הוועד המנהל וועדת ביקורת. הועד המנהל, קרי העומדים בראש העמותה- נבחרים על ידי האסיפה הכללית, שצריכה להתכנס אחת לשנה. כאשר העמותה היא קטנה ואין בה חברים רבים, תפקיד ועדת הביקורת יכול להתבצע על ידי רואה חשבון, אך את תפקיד הניהול חייב לקבל אחד מחברי העמותה עצמה. בעמותות אשר בהן אין צוות שכיר, הוועד המנהל למעשה עוסק בכל ענייני העמותה ומניע את פעילותה, על כל המשתמע מכך. בכדי להיות חבר בוועד המנהל, על אדם לעבור את גיל 18, לא להיות פסול דין או פושט רגל, וללא עבירות על החוק.

איך מנהלים עמותה- פעולות המתבצעות באופן שוטף

מנהלי העמותה אחראים על פעילויותיה הן בשלב ההקמה והן בשלבים מאוחרים יותר, כאשר הם נדרשים לפעולות מיוחדות. הועד המנהל הוא מקביל בתפקידו לדירקטוריון של חברה, ויש לו שני תפקידים- לפקח ולהנהיג:

פיקוח- לאשר את תכניות העבודה של העמותה ואת התקציב שלה.

הנהגה- להוביל את תהליך גיוס המשאבים לעמותה, ולנסח את החזון תוך ייצוג העמותה מול מוסדות המדינה וקהל התורמים שלה.

בפועל כל זה אומר, שמנהלי העמותה מתעסקים הן בתשלומים, כתיבת צ'קים, העברת מסמכים לרואי חשבון ומילוי מסמכים- והן בהסברה, דוברות, שכנוע וייצוג רשמי בפלטפורמות השונות בתקשורת, והדרכה של חברי ועד חדשים.

מהו אישור סעיף 46 בחוק העמותות ומדוע הוא חשוב לצורך ניהול עמותה?

רוב העמותות המוכרות בישראל הן בעלות סעיף 46, והוא הפך למשאת נפשם של מנהלים של עמותות רבות. אישור 46 מקנה אפשרות לזיכוי חלקי ממס- 35% מסכום התרומה, ובכך עשוי לעודד תרומות בקרב האנשים שמטרות העמותה נוגעות לליבם, בכך שהם מרוויחים פעמיים: גם תומכים בערכים החשובים בעבורם, וגם נהנים מהזיכוי במס. כאשר מדובר על תרומות בסכומים גבוהים כמו במקרים של גופים גדולים או בעלי עסקים בעלי ממון- ההנחה הזו הופכת משמעותית עוד יותר, ומעודדת תרומות גדולות העשויות להגדיל רבות את תקציב העמותה ובכך לסייע למנהליה בקידום הפעילות.

המאמר באדיבות האתר המקיף לשירותים מקצועיים לעמותות – המרכז למלכר


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה