תביעות של אזרחים נגד מוסדות גדולים



לא פעם אנו נתקלים הן באופן אישי והן דרך פרסומים בתקשורות בעוולות רבות מהם סובלים אזרחים רבים מול חברות במשק הישראלי. ביטוי לכך ניתן לראות לרוב במקרים בהם מדובר בחברות המעניקות שירותים על בסיס יומיומי. למשל, חברות המעניקות שירותי תקשורת שונים (טלוויזיה בכבלים, אינטרנט, קווי טלפון ניידים), חברות נדל"ן וחברות קבלניות שלא עומדות בהסכמים וחברות אחרות שעיקר הכנסתן הוא בשירות לאזרחים ובהן קיים פער רב בין מה שסוכם לבין המתרחש בפועל.

במקרים בהם חברה גדולה פועלת בצורה הגורמת לעוול מתמשך כלפי כמות גדולה של אזרחים ולקוחות פונים האחרונים לאפשרות של תביעה אזרחית בדך של תביעה ייצוגית. תביעה ייצוגית הינה תביעה אישית ומשותפת של ציבור רחב. החוק הישראלי יודע לקבוע באילו מקרים ניתנת האפשרות לאזרחים בהגשה של תביעה ייצוגית. בין היתר הדבר אפשרי במקרים של עסק המעניק שירות ללקוח כשניתן לראות בשנים האחרונות מקרים רבים בהם הגישו אזרחים תביעה ייצוגית כנגד חברות הסלולר השונות.

במקרים בהם מעוניינים אזרחים בהגשת תביעה ייצוגית כנגד חברות סלולר קיימת חובה בקבלת סיוע משפטי קרוב וצמוד של עורכי דין המכירים מקרוב את התהליך. בית המשפט מצידו יבחן את כישוריו ויכולותיו של עורך הדין המייצג את האזרחים. על התובע להראות כי אזרחים נוספים נפגעו מאותה חברה והתביעה הייצוגית מהותית עבורם גם כן. על התובעים ועורך דינם הציפייה בהכנת יסודית ומקיפה הכוללת קיום העילה לתביעה קבוצתית, יכולת הערכה סיכויי ההצלחה, בדיקה של תביעות ייצוגיות קודמות באותו הנושא או כזה עם מאפיינים הדומים לו וכמובן איסוף, ניתור ועריכת כל הנתונים החשובים והנחוצים לאורך התביעה.

תביעות ייצוגיות נגד חברות הסלולר השונות עוסקות לרוב בתחום הצרכנות ובמסגרת הפרות הנוגעות לחוק הגנת הצרכן. לאזרחים התובעים סיכוי גבוה לגמול כספי משמעותי שיש כמובן ויכול להניב לעורך הדין העוסק בדיני חברות המטפל שכר נאה עם ההצלחה בתביעה. חשוב לדעת, הן עבור האזרחים והן עבור עורכי הדין בתיקים אלו, שלא פעם תביעות אלו עלולות להימשך חודשים ואף שנים מספר. במקרים אחרים ניתן להגיע עם חברות הסלולר להסכם פשרה וזאת בכפוף לאישור בית המשפט תוך קבלת חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה והמועצה הישראלית לצרכנות.

הגשה של תביעה ייצוגית אינה דורשת תשלום מקדים של אגרה. חשוב לדעת שהפסד בתביעה הייצוגית גורר עימו חיוב בהוצאות המשפט כלפי הצד הנתבע – סכומים העלולים להגיע לעשרות אלפי שקלים וזאת ככל שהדיון בבית המשפט היה ארוך ומסועף יותר. בשל כך, לא פעם ממליצים עורכי הדין העוסקים בתביעות ייצוגיות של אזרחים לפנות בכתב אל חברות הסלולר טרם הגשת התביעה אודות מחדליהם וההפרות עליהן התחייבו. הדבר ידרוש מחברות הסלולר תגובה ופיצוי כספי הולם שיש ותספק את האזרחים ובכך יימנע הגשת תביעה. בנוסף, תגובת חברת הסלולר יש ויכולה לשמש את התובעים במשפט בהמשך התהליך.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה