מבצע צוק איתן - פיצויים לנפגעי תאונות דרכים או בעבודה בעקבות אירוע בטחוני



המצב הבטחוני הקשה אשר כולנו תקווה כי הוא מאחורינו, העלה מספר רב של סוגיות הנוגעות לאופן ולשאלת זכאותם של הנפגעים לקבלת פיצוי עקב נזקים מאירועים בטחוניים - הן במישור הנפשי והן במישור הפיזי.

במאמר זה אתרכז בסוגיית הפיצוי של נפגעים ״מעורבים״ - כאלו שנפגעו במהלך תאונות דרכים או תאונות עבודה שהתרחשו עקב המצב הבטחוני, אירועים בהן נשאלת השאלה מי אחראי לפיצוי הנפגעים.

את מי מאיתנו לא תפסה אזעקה בדרך, בנסיעה או במהלך העבודה? כנראה את כולנו.

מבדיקת מכלול הנפגעים מן המצב הבטחוני התברר כי מרבית הנפגעים נפגעו שלא עקב פגיעות ישירות אלא נפגעו בעת חיפוש מחסה וכניסה לממ״ד - אם בהיותם במהלך נסיעה ובעת היציאה מן הרכבים לחיפוש מחסה, אם במהלך הריצה לממ״ד ואם כתוצאה מתאונות דרכים שהתרחשו עקב האזעקות. רבים אחרים סבלו מחרדות קשות עקב האזעקות והנפילות שהתרחשו תוך כדי עבודה או נסיעה.

המשותף לכל המקרים דלעיל, הוא שלנפגעים קיימות, לכאורה, מספר אפשרויות לקבלת פיצוי בגין נזקיהם. אולם נפגעים רבים אינם מודעים לכך, ולכן אינם ממצים את זכויותיהם לשם קבלת פיצוי מלא למלוא נזקיהם, או בוחרים בדרך שלא מאפשרת קבלת פיצוי.

באשר לתאונות דרכים שהתרחשו עקב אזעקות או נפילות שהתרחשו בעת יציאה מרכבים וריצה למחסה החוק הינו פשוט. הנפגע יוכל לקבל פיצוי אך ורק במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

נפגעים רבים שנפגעו בעת תאונות דרכים שהתרחשו עקב אירוע בטחוני, בוחרים בהיעדר ידיעה, לנהל הליך עקר כנגד חברת ביטוח החובה של רכבם ורק לאחר בזבוז זמן ומשאבים מגלים כי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מחריג באופן מפורש אירוע הנכלל במסגרת אירועי איבה ולא חל במקרים אלה. משכך הנפגע יכול לקבל פיצוי רק במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

כך לאחרונה התקבל במשרדנו תיק שנוהל משך תקופה על ידי נפגע כנגד חברת הביטוח עקב אירוע שהתרחש בעת יציאה מן הרכב עקב אזעקת צבע אדום ונפילה עקב כך, במהלך האירועים שהתרחשו בסבב הלחימה הקודם. הנפגע, עקב יעוץ שגוי, ביזבז זמן והוצאות רבות לשם ניהול ההליך נגד חברת הביטוח תוך שחברת הביטוח מכחישה את חבותה לפצותו ובצדק. רק לאחר הגעתו למשרדנו, ניהלנו, אני ושותפי עו״ד אבי קריסי, הליך מהיר לביטול ההליכים נגד חברת הביטוח, וקבלת פיצוי מלא וראוי במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.


תאונות ופגיעות כתוצאה מהמצב הביטחוני במהלך העבודה

מקרים שונים לחלוטין הינם תאונות ופגיעות בגוף ובנפש שנגרמו עקב המצב הבטחוני במהלך העבודה.

במקרים אלה קיימת חשיבות עליונה לבחירת המסלול הנכון, שכן לנפגע קיימים שני מסלולים מקבילים, תביעה במסגרת נפגעי תאונות עבודה בביטוח הלאומי, או במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

נפגע שנגרמו לו פגיעות ונכויות עקב האירוע הבטחוני - פיזיות או נפשיות - יכול לעמוד בפני וועדה של המוסד לביטוח לאומי ולאחר קביעת הנכות, ככל שקיימת לנפגע, לבחור מאיזה מסלול לקבל את הפיצוי.

בימים אלה מטופלים מספר מקרים שכאלה במשרדינו כאשר אני ושותפי עו״ד אבי קריסי, בהתאם לכל מקרה ונסיבותיו, יחד עם הנפגע, מנסים לנווט ולבחור את המסלול הנכון על מנת שהנפגע ייקבל את הפיצוי המקסימאלי המגיע לו עפ״י חוק.

יצויין כי בין יתר השיקולים בבחירת המסלול הנכון, עומד גובה שכרו של הנפגע וגובה הנכות של הנפגע, ומאידך הזכויות להם זכאי הנפגע בכל מסגרת - במסגרת חוק הביטוח הלאומי או חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

רק לאחרונה נאלצנו לנהל הליך כנגד הביטוח הלאומי לאחר שלקוח שנפגע עקב נפילת טיל בקרבתו במהלך עבודתו, ניהל הליכים, טרם ייצוגו, במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה,  מבלי שהיה מודע לאפשרויות הבחירה בין המסלולים, ותוך שבחירתו במסלול הפיצוי במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה היה שגוי ולא העניק לו פיצוי מלא למלוא נזקיו. לאחר הגעתו למשרדינו ולאחר ניהול ההליכים והחלפת המסלול לפיצוי, זכה הנפגע לקבלת הפיצוי המלא והנכון לנזקיו.

יש להדגיש ולציין, כי בכל מקרה טרם קבלת הפיצוי או הנכות על הנפגע לעבור את משוכת ההכרה - אם כנפגע פעולת איבה ואם כנפגע תאונת עבודה.

ולבסוף, יש לשוב ולציין, בדומה לכל תאונה, כי קיימת חשיבות רבה לאיסוף מרגע הפגיעה את כל המסמכים הרפואיים ואת כל האסמכתאות לשלבי הטיפול, כמו גם, לפרט ולבדוק כי נרשמו במסמכים הרפואיים נסיבות התאונה - הן כאירוע בטחוני והן כאירוע שהתרחש במהלך העבודה.

כן יש לשוב ולהדגיש כי ישנה חשיבות רבה להגעה מוקדם ככל הניתן לקבלת טיפול רפואי ולא לדחותו. נושא זה מקבל משנה תוקף בנפגעי חרדה אשר פעמים רבות דוחים את הביקור אצל הרופא מחמת בושה או מכל סיבה אחרת ומחכים לראות אם המצב יחמיר וייאלץ אותם לפנות בכל זאת לרופא - דבר אשר מעורר קושי בקבלת הזכויות בכל המסלולים ולמצות את זכויות הנפגע בצורה המקסימאלית.

מאת: עורך דין איל כהן

הכותב הינו שותף במשרד עורכי הדין  כהן- קריסי באשקלון. טלפון: 050-5777753
כתובת מייל :[email protected] 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה