"המצב בשוק הנדל"ן קשה, קבלנים לא מוכרים דירות"



גורמים בשוק הנדל"ן ובכנסת מגיבים לכישלון העברת חוק מע"מ 0% לפני היציאה לפגרה ומזהירים מהמשך הקיפאון בשוק.

תוכנית מע"מ בשיעור אפס לא תעבור במושב הנוכחי אולם לא ירדה מהפרק. היום הבהיר שר האוצר כי התוכנית תמשיך ותקודם ובכוונתו להעביר אותה כבר בתחילת מושב החורף של הכנסת שנפתח ב-23 באוקטובר. בינתיים, הקבלנים יצטרכו להמשיך ולספוג את הקיפאון במכירת הדירות שהחל בעקבות ההכרזה על התוכנית והתגבר לאחרונה בשל המלחמה בדרום.

"קיפאון מוחלט"

ראול סרוגו, מנכל חברת סרוגו ויו"ר ארגון קבלני ראשל"צ: "חבל שהחוק לא יעבור, אמנם החוק לבדו לא יפתור את מצוקת הדיור, אבל אין ספק שהטבת המע"מ עוזרת לרכישת דירה לזוגות הצעירים. ההשפעה של אי האישור היא לצערי שלילית על הענף הואיל מאז והוכרז על הטבת המע"מ השוק נכנס לקיפאון מוחלט, כולם קיוו שבספטמבר יעבור החוק והקונים היו אמורים לחזור לשוק.

"אני קורא לאוצר להחיל את הטבת המע"מ החל מ-1 בספטמבר גם אם החוק יבוא בשלב מאוחר יותר על מנת שהשוק יחזור למסלולו. חייבים לשחרר לחץ, מפני שגם כך, אותם אלו שישבו על הגדר עד כה, יחזרו לשוק בבת אחת וכתוצאה מכך יעלו המחירים. בנוסף, המלחמה בעזה גרמה לקיפאון כמעט מוחלט לשוק, המסב נזק לענף ולמדינה שלא גובה מיסים. מכאן שהמשך קיפאון בשוק, יכול להחריף את הבעיה. משרד האוצר חייב לקחת אחריות. אפשר לכנס את הכנסת ולאשר את החוק גם בפגרת הקיץ. אני מציע שיתעשתו כולם, גם האוצר וגם ועדת הכספים על מנת שהחוק ייכנס לתוקף. המצב בשוק קשה, קבלנים לא מוכרים דירות, במיוחד מי שבונה באזורי הפריפריה והדרום".

"מטרת חוק מע"מ בשיעור אפס, על פי הצהרות האוצר, הייתה אמנם להוריד את מחירי הדיור בישראל, אך בפועל, צוואר הבקבוק שנוצר בשוק הנדל"ן בעקבות ההמתנה של הרוכשים להחלטה מביא שוב לגידול בביקושים לצד ההיצע הנמוך. על מנת להביא לשינוי אמיתי במצב השוק ולהורדת מחירים צריך היה לקדם את הצעת החוק לפני שיוצאים בשלל הצהרות וכותרות פופוליסטיות", כך אמר היום נדב בריח, סמנכ"ל השיווק בחברת נווה העיר.

לדבריו, "כעת, עם יציאת הכנסת לפגרה, לפני אישור הצעת החוק, נוצר מצב שהזכאים להטבה שהמתינו עם רכישת הדירה לחודש ספטמבר חיכו לשווא. אותן משפחות צעירות העומדות בקריטריון ההטבה עלולות לצאת מופסדות, שכן ייתכן ופספסו הזדמנויות לרכישת דירה ספציפית העונה על צרכיהם. אם כבר נוצרת דחייה בכניסתו של חוק המע"מ לתוקף, ראוי שמקבלי ההחלטות יטפלו בנושא הגדלת ההיצע, ויפה שעה אחת קודם, אחרת אנו עלולים לראות עלייה שוב במחירי הדירות. ברור לכל כי בכדי להביא לאפקטיביות של תוכנית יישום המע"מ יש ליצור במקביל הגדלה משמעותית של היצע הדירות באופן ניכר".

לדברי נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ: "מאז ההכרזה על חוק המע"מ הפעילות ירדה משמעותית, ומאז שהחל המבצע בעזה אנו עדים לקיפאון מוחלט. בעוד שאנחנו וחברות גדולות נוספות נשרוד את המצב, אני חושש שהיציבות של חברות קטנות יותר תיפגע".

קרדיט: אורי חודי "גלובס"

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה