נפגעי חרדה-זכויות ותביעות - מאת - עו"ד דותן לינדנברג



סבב הטילים האחרון גרם נכון לכתיבת שורות אלה לפצועים ולנפגעי חרדה. אלה שנפגעו מוגדרים על ידי הביטוח הלאומי כנפגעי פעולות איבה והם זכאים לתבוע פיצויים ממחלקת נפגעי איבה במוסד לביטוח לאומי באזור מגוריו.

החוק מתייחס לפגיעה ישירה מפעולת איבה של כוחות אויב או פגיעה שנגרמה בעקבות פעולת איבה או בהקשר אליה". על פניו, גם אדם הסובל חרדה "בעקבות פעולות איבה או בהקשר אליה" נכלל בהגדרת החוק.

בנפגעי חרדה נכללים בני אדם שכתוצאה מפעולת האיבה החלו לסבול מתחים, לחץ, היסטריה, הסתגרות, דופק מהיר, בכי פתאומי, רעידות בחלקי הגוף השונים, כאבים בחזה, סחרחורות, הקאות ובחילות.

כבר במהלך הטיפול הרפואי יש להגיש תביעה לתגמול על גבי טופס "הודעה על פגיעה בפעולת איבה ותביעת תגמול לטיפול רפואי". נפגע בפעולת איבה שאינו כשיר לעבודה ולא משולם לו שכר או פיצוי, זכאי בתקופה זו לתגמול המכונה "תגמול טיפול רפואי".

טיפול רפואי ניתן לקבל בבתי החולים הממשלתיים ובקופות החולים, על סמך אישור המוסד לביטוח לאומי שהפגיעה הוכרה כפגיעת איבה ועל סמך התחייבות כספית מן המוסד. הנפגע זכאי גם לקבל עזרה ראשונה ממד"א  ומכל רופא או מוסד רפואי הסמוכים למקום הפגיעה.

נוסף על הסיוע הנפשי הניתן על ידי עובדי השיקום, נכים המתקשים בתפקודם היומיומי זכאים במקרים מסוימים למימון טיפול נפשי על ידי פסיכולוג. כאן המקום לציין כי במקרים של פגיעות חרדה יתכן מצב בו הסימנים מתגלים רק בשלב מאוחר, ולכן נפגעי חרדה יכולים להגיש תביעה לקבלת פיצויים גם אם עבר זמן מיום הפגיעה.

בהגשת תביעת נכות למוסד לביטוח לאומי ישנם מספר שלבים. בשלב ראשון - על נפגע להגיש למוסד לביטוח לאומי "תביעה להכרה" – כאן תבחן השאלה האם הפגיעה ממנה סובל אכן קרתה כתוצאה מפעילות איבה.

בשלב השני - ייקבע שיעור הפגיעה או אחוזי הנכות, על סמך בדיקה של ועדה רפואית. בסמכותה של הוועדה לקבוע את דרגת נכותו לתקופה זמנית או קבועה. ניתן לערער על החלטת הוועדה בתוך חודשיים בפני הוועדה הרפואית העליונה.

 רוצים להיות מעודכנים בכל מה שקורה בעיר? לחצו כאן  ותנו לייק לדף הפייסבוק שלנו.

תגמולי נכות: לתגמולי נכות חד פעמית או חודשית, זכאים נכים שוועדה רפואית קבעה להם דרגת נכות זמנית או קבועה בשיעור של 10% ומעלה. דרגת נכות פחותה מ- 10% אינה מזכה בתגמול. במקרים מסויימים ניתנים תשלומים מיוחדים לנכים ללא הכנסה.

בחירה בין תגמולים: נכה הזכאי, עקב אותו מאורע, לתגמול נכות לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, זכאי בנוסף לאחד התגמולים הבאים: נכות כללית, תגמול ממשרד האוצר, פיצויים לפי חוק הנזיקין האזרחיים או עבור פגיעת איבה שהיא גם תאונת עבודה- אם פגיעת האיבה אירעה בשעות העבודה, או בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה לבית.

המענקים וההטבות יכולים לכלול בין היתר השתתפות בתשלום ביטוח בריאות, הוצאות טלפון (כולל רכישה), סיוע בדיור, פטור מאגרת טלוויזיה, מענק לביגוד, מענק לרגל נישואים או כניסה לדירה,  מענק קירור/חימום, ציוד עזר רפואי, טיפול שיניים, סיוע ברכישת רכב, מענק שנתי לרכישת ציוד ביתי, מימון יציאה לחמי מרפא, מענק לידה, הנחה בשכר דירה, החזר מס קניה ומע"מ על מכשירי חשמל ועוד


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה