גן מדע ציבורי פתוח המשלב אלמנטים מעולם הפיזיקה הסביבה והיקום



רוצים לייצר סופת הוריקן? להטיס מטוסים? לדלג על הירח? או ללמוד על מערכת השמש? * מתקן ייחודי מסוגו בישראל מאפשר למשתתפים לשחק ותוך כדי להעשיר את הידע שלהם * גן המדע מצטרף לגני קונספט שהקימה עיריית ראשון לציון לאחרונה כמו גן בעברית וגן המוסיקה

איך לא חשבו על זה קודם? אחרי הגנים הציבוריים הסטנדרטיים המציעים פעילות אתגרית לילדים ולפעוטות כמו טיפוס וגלישה, הקימה עיריית ראשון לציון גן מדע, ציבורי ופתוח לציבור ובו מתקנים המשלבים חוקים פיזיקליים, שימור הסביבה ונפלאות היקום. גן המדע שהוקם בשכונת נחלת יהודה, מצטרף לגני קונספט שהקימה העירייה לאחרונה כמו גן בעברית שבו שולבו מתקנים על טהרת השפה העברית וגן המוסיקה שמצדיע לגדולי המוסיקאים מאז ועד היום.

החברה הכלכלית בראשותו של ניצן פלג אמונה על הקמת הגן הייחודי, לשם כך גויס הממציא ובעל החברה ABA  גן מדע, יוסי דה לוי, שייצר את המתקנים ושילב בתוכם 140 אלמנטים במדע. לדברי דה לוי זהו המתקן הציבורי הפתוח הראשון בישראל שמשלב אלמנטים אלה המסקרנים את המשתתפים ובד בבד הם לומדים רבות על פיזיקה, סביבה ויקום. לצד כל מתקן, ניצב שלט המדריך את המשתתפים כיצד להפעיל אותו וכן, מה ניתן ללמוד מהפעלתו. בסמוך לגן, משלימה החברה הכלכלית הקמת מזרקה ופיתוח סביבתי. עלות ההשקעה בכל המתחם נאמדת בכארבעה מיליון שקלים.

אופני מערבולת-המשתמשים עולים על מתקן אופניים מקובע ומתחילים לדווש, מה שמפעיל את הדינמו שיוצר חשמל המניע מנוע שגורם לסיבובהמדחף הנמצא בתוך הצינור השקוף. סיבוב המדחף יוצר כוח על הנוזל וכך נוצרת מעין סופת הוריקן בתוך הצינור השקוף. בפעילות המתקן, הילדים לומדים על השימוש בחוקים פיזיקליים, נפלאות היקום ואנרגיה חלופית.

הליכון פיתגורס-מדובר בהליכון משופע שנותן אשליה שהמשתתפים הולכים במאוזן. השיפוע נועד כדי לאמת את משפט פיתגורס. הליכה או ריצה עלההליכון יוצרת אנרגיה קינטית (אנרגיית תנועה(, כתוצאה מסיבוב ההליכון ובעזרת דינמו אנרגיה, נוצרת אנרגיה חשמלית שבזכותהמואר המתקן. המים שואפים לזרום מטה לנקודה שבה האנרגיה הפוטנציאלי שלהם מינימלית. תחנות הידרואלקטריות ברחבי העולם מנצלות אפקט זה לייצור חשמל מזרמי מים.

טיסה בשחקים-הקורדינציה של המשתתפים עומדת במבחן, עליהם לדווש על מנת להטיס את המטוס,  פעולת הדיווש יוצרת אנרגיה קינטיתהמומרת לאנרגיה חשמלית באמצעותה מונע המטוס. האנרגיה הסולארית של השמש נקלטת על ידי החיישן האופטי ומאפשרת אתסגירת המעגל החשמלי והנעת המטוס הראשונית. ככל שהמשתתפים ידוושו מהר יותר כך המטוס יטוס גבוה יותר ומהר יותר.

ספסל מוביוס-הספסל בנוי בצורת סמל המיחזור ובו שלושה גבהים כך שיתאים לכל בני המשפחה. על המשתתפים להציב את שני הכדורים שעלהמסילות על אותו הספסל זה מול זה ולהתחיל להסיע את אחד הכדורים על המסילה עד שניתן להשלים סיבוב ולחזור שוב לאותההנקודה.

עלה ורד-שני משתתפים יושבים בשני צידי הנדנדה, במרכזה צינור ובו נוזל כחול. בכל נקודה שיעצרו המשתתפים את הנדנדה, הנוזל הכחולבצינור יעצור במקביל לקרקע ותמיד יהיה באותו הגובה. המתקן בנוי בצורה המאפשרת למתמודדים להישאר מקבילים לקרקעבמשך השימוש במתקן.

פטריית שיווי משקל אל משטח דמוי פטרייה מחוברות קוביות בגודל זהה, אך כל אחת מחומר אחר, המסייעות לייצוב המשטח. על המשתתפים לעמוד עלהפטרייה ולשמור על שיווי המשקל. תוך כדי העמידה יידלקו נורות על המשטח והמשתתפים יצטרכו לעקוב עם הרגליים אחר סדרהידלקותן. מה שיאתגר את יכולת הזיכרון ושיווי המשקל גם יחד.

קפיצת ירח- המשתתפים יושבים בכיסא ודוחפים את עצמם בעזרת הרגליים סביב לוח המעגלי המדמה את הירח שלנו. אנרגיה סולרית, שהיאאנרגיית השמש,  נקלטת על ידי המתקן ומומרת לאנרגיה חשמלית המפעילה את התאורה שבראש העמוד של המתקן, כמו גם אתנורות המשחק. כאשר המשתתפים קופצים על "כדור הארץ "או על "הירח" נוצרת אנרגיה קינטית - אנרגית תנועה.

קרוסלת מערכת השמש
המשתתפים מוזמנים לעלות לקרוסלה ולסייר במערכת השמש. הקרוסלה היא השמש שלנו סביבה נעים כוכבים שונים אשר כולםביחד מרכיבים את מערכת השמש. המשתתפים מתחילים לסובב את הקרוסלה ואז ניתן לראות כיצד כדור הארץ, הירח והשמשמסתובבים זה סביב זה.

צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה