דירות הקרובות למכללה למנהל עולות עד עד 25% יותר



הפערים במחירי הדירות שנמצאות בסמיכות למוסד אקדמי בהשוואה לדירות בשכונות מרוחקות יותר באותה העיר יכולים לעתים להגיע לכ־25%. כך עולה מבדיקה שערכו אלון גרינברג, מתכנן ערים ואזורים ומנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־אורבני סביבות מגורים, וישראל קורץ - כלכלן אורבני.

לפי הבדיקה, המוסדות האקדמיים גוררים עמם גם שדרוג באיכות החיים עבור שכונות המגורים הסמוכות במגוון תחומים כגון מדרג סוציו־אקונומי, חינוך ותרבות, תשתיות וחזות סביבתית, בסיס כלכלי, תדמית ומיתוג. עם זאת, בנוגע להיבט התחבורתי מציינים מחברי המחקר כי "מוסדות אקדמיים גוררים עמם לעתים בעיות נגישות וחניה, זאת לצד תחבורה ציבורית משודרגת".

"80 אלף שקל במרכז"

בדיקת היחס בין מחירי הדירות לקרבה למוסד האקדמי נעשתה על ידי אתר מדלן והשמאי חיים גלנצר, בנוגע לעשרה מקומות. בבדיקה זו הושוו מחירי דירות בשכונות מגורים בעלות מאפיינים דומים, כשהמשתנה הוא מרחק השכונה ממוסד להשכלה גבוהה.

מחברי המחקר מציינים כדוגמה את שכונת חתני פרס נובל במערב ראשון לציון, הסמוכה למסלול האקדמי המכללה למינהל. מחיר דירה חדשה בשכונה, בת 4 חדרים בשטח של כ־100 מ"ר בקומה 6, עומד על 1.9 מיליון שקל. ואילו מחיר דירה דומה בנתוניה, בשכונת קריית ראשון המרוחקת מהמכללה, נע בסביבות 1.55 מיליון שקל - פער של כ־22%.
 
רוצים להיות מעודכנים בכל מה שקורה בעיר? תנו לייק לדף הפייסבוק של Rishonet.com

. "כאשר מתחילים לשווק פרויקט חדש ליד מוסד אקדמי, הראשונים שרוכשים דירה הם אנשי הסגל", אומר רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר. לדבריו, "כשהמשקיעים מגלים שיש אנשי סגל שרכשו דירות בפרויקט, גם הם מתחילים להתעניין וחלקם רוכש דירות. בשלב הבא הפרויקט בעצם ממותג כמקום שבו גרים אנשים איכותיים, ולכן יש עלייה בביקושים בעיקר בקרב אוכלוסייה ברמה סוציו־אקונומית גבוהה. הפרמיה מאוד תלויה באזור, אך בממוצע קרבה למוסד אקדמי שווה פרמיה של כ־80 אלף שקל במרכז הארץ. דוגמה לפרויקט כזה ניתן למצוא בשכונת רחובות המדע המוקמת ליד מכון ויצמן ברחובות. ברגע שחברת דוניץ רכשה את הקרקע היא קיבלה עשרות פניות של מתעניינים בשל הקרבה למכון".

פערים גם בשכירות

 גם מחירי השכירות החודשית מצביעים על מגמה דומה. כך למשל, בשכונת חתני פרס נובל במערב ראשון לציון ממצאי הבדיקה מראים כי מחיר השכירות לדירת 4 חדרים חדשה בשטח כ־100 מ"ר בקומה 6 נע סביב 5,600 שקל, כאשר מחיר השכירות לדירה זהה בנתוניה בשכונת קריית ראשון יעמוד על כ־4,900 שקל - פער של כ־14%. עוד מציין המחקר כי בשכונה ד' בבאר שבע מחיר השכירות החודשית בשכונה לדירות 3 חדרים נע סביב 2,400 שקל, ואילו מחיר השכירות בשכונה ו' ינוע בסביבות 2,000 שקל - פער של כ־20%.

קרדיט: הדס שפר, כלכליסט

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה