נועה עלית סילברמן - טיפול בילדים בעיתות משבר



את נועה פגשתי לאחר המלצות רבות בהרצאה במערב העיר, לאחר ששמעתי וקראתי על טיפוליה המיוחדים בילדים ובנוער במצב של קומה-תרדמת ,בנוסף נועה מטפלת באנשים גם בתחומים אחרים ובקשתי ממנה להביאם לראיון הזה . המרחב הטיפולי ויצירתי של נועה לנשים וילדים.

תחילה הייתי רוצה לשאול אותך איך הגעת לתחום הטיפולי ?

נולדתי לתוך הרפואה  כבת לשני הורים רופאים .את ילדותי ביליתי שעות רבות בחדרי המרפאות של הורי וכשהגעתי לגיל הנעורים חלמתי להיות פסיכולוגית. עם זאת הגעתי להוראה ועם עזיבתי  פניתי לרפואה הטבעית .למדתי טיפולי מגע  שונים וגם יעוץ תזונתי. טיפלתי בהמון אנשים בשני התחומים מהמחלות הקלות  ועד לקשות . בכל זאת ,משהו משך אותי להתעמק בנפשו  של  האדם ולכן חיפשתי גישה שתשלב בכל ושלא במקרה פגשתי את הפסיכולוגיה התהליכית .והריני כאן!

פסיכולוגיה תהליכית , זו גישה שלא שמעתי עליה , תוכלי להסביר במה מדובר?

פסיכולוגיה תהליכית זו גישה שקיימת 30 שנה ופיתח אותה דר" ארני מינדל , שורשיה נובעים מגישתו של יונג אך מינדל פנה לסימפטומים של האדם כמו מחלות, כאבים כרוניים , חולפים, משתנים ותוך כדי חקירה, הגיע למסקנה שהגוף חולם חלום על דבר מה שהנפש רוצה להביע ולבטא, מכאן שדרך הסימפטום אפשר להגיע לחלקים של נפש שטרם ידועים לאדם. הוא הרחיב את הגישה שלו ליחסים שלנו בכל ולעבודה עם העולם, התמכרויות ,מצבי תודעה חלופיים, כמו דיכאון, חרדה , קומה ותרדמת ועוד.

אני מבין ,אלה תחומים רבים . ובאלה תחומים את מטפלת ?

אני מטפלת באוכלוסיית הילדים בעת משבר. ילדים עם קשיים חברתיים וכאבים שונים, כמו כאבי בטן, מיגרנות ,בעיות שינה ,חרדות, פחדים , קושי להיפרד, קשיי הסתגלות , בכי רב, בעיות קשב וריכוז ,ילדים שהוריהם התגרשו , התפרצויות זעם, יחסים עם אחים והורים. ההורים הם חלק מהתהליך ואתם אני נפגשת  להדרכה ויעוץ. בחלק מהטיפולים ההורים והילד מגיעים יחדיו , אך רוב העבודה היא עם הילד .

עם נשים אני עובדת במצבים  של, אכילה רגשית, דיכאון, סימפטומים  פיזיים ורגשיים ,כמו מיגרנות, כאבים בלתי מוסברים, כולסטרול גבוה, כאבי גרון שחוזרים על עצמם , סינוסיטיס, שיעול שאינו מרפה , קושי להיפרד ממצבים מכאיבים, מערכות יחסים בלתי מתאימות, נשים הנמצאות בתהליכי שינוי בחייהם, נשים הנמצאות  בפרשת דרכים ומתקשות להחליט להוציא לפועל ולממש את עצמן, נשים שרוצות להעמיק ולדעת על עצמן יותר

את יכולה לתת דוגמה לעבודה?

אני רוצה לתת דוגמה לעבודה עם ילד בן 10 שהגיע אלי לטיפול, עקב התקפי מיגרנה ויחסים קשים עם ההורים והאחים שלו. בתחילת העבודה יצרנו יחסי אמון ומרחב בטוח שבו הילד יוכל לבטא את עצמו בצורה חופשית ללא שיפוט וביקורת. עיקרון חשוב בכל עבודה טיפולית ,דבר זה מאפשר לילד לחשוף את עולמו הפנימי בפני חשפנו וחיזקנו את הכוחות הפנימיים החיוביים כמו יצירתיות, דמיון, הומור ,אהבה לטבע לבעלי חיים  ועוד.

 

הילד הזדהה אתם והכיר בהם. כוחות אלה תומכים ומאפשרים לילד להתמודד מול הקשיים שלו .לאחר שהתחזק, פנינו לטפל במיגרנה. ביקשתי ממנו  לצייר את ראשו. הוא צייר המון קווים , נקודות ,צורות שונות בראשו ואמר שבתוך הראש יש הרבה  " לכלוכים " ושעליו לנקות אותם .ניסנו לברר את משמעות ה"לכלוך" ?ואיך הוא הגיע לשם? ואיך אפשר ומה צריך לעשות כדי לנקות? הסתבר שהילד התקשה גם ביחסים החברתיים שלו ,הילד עבר לבית ספר חדש ולא מצא את מקומו בחברת הילדים ,יתרה מזאת בבית ספרו הקודם היה הכוכב של הכיתה, מכאן שאיבד את מעמדו החברתי וגם התקשה להסתגל  למקום החדש. מיואש ,מאוכזב ,מתוסכל ,חסר ביטחון ועצבני הגיע לביתו ושם פרק את עולו   גם הישגיו הלימודיים נפגעו.

נשמע מקרה מורכב ?

אני אומרת שזאת הסיטואציה והתפקיד שלי לתמוך בו בתשומת  לב מרובה, , ללוות אותו בתהליך ,להביא אותו למודעות ,לתת לו את כל המרחב להתבטא ולהביע את כל התסכולים , כעסים שלו ולהראות לו אפשרויות אחרות.

כיום הילד נמצא בתהליך חברתי מאוד משמעותי , ביצירת קשרים חברתיים וכתוצאה מכך מעמדו החברתי הולך ומשתפר .זה שינוי מאוד גדול .התהליך דורש זמן ,זה אינו קורה מהיום למחר ,וכשזה קורה ,מתחילים תחומים אחרים להשתפר .

חלק מה " הלכלוך" כפי שהילד תאר  נחשף, אבל כפי שהוא אמר יש "הרבה לכלוכים". המיגרנות לא חלפו ויכול להיות שכשנתחיל לטפל בשאר, אלה יפחתו וגם יפסקו. כיום ,הילד עסוק מאוד בנושא החברתי ובחר לקחת פסק זמן בפגישות אתי. חיזקתי ותמכתי בהחלטתו .אני מאמינה ובטוחה שכשהוא יהיה בשל להמשיך את הדרך , יחזור לטיפול .

לכל דבר יש את הזמן שלו. הדלתות שלי תמיד פתוחות!!!

את עוסקת גם באמנות, ראיתי חלק מעבודותיך, האם את משלבת בין שני התחומים הטיפולים והאמנותיים?

האמנות יכולה לעמוד בפני עצמה . אני מקיימת בביתי חוגי אומנות לילדים המעשירים את עולמם דרך החוויה וההנאה .

לעומת זאת ,עם נשים , אני מקיימת מפגשים אישיים או קבוצתיים הנקראים- יצירה נשית-בעבודה זו האומנות יוצרת הזדמנות  לפגישה אישית של כל אישה עם עצמה.

מניסיוני האישי והמקצועי נשים חוות חוויות חדשות ,מחזקות את כוחותיהן הפנימיים, מגלות דברים חדשים על עצמן ויכול להיות מאוד שסוללות לעצמן דרכים חדשות בחייהן. כל אישה יכולה להשתתף ,לא נדרשת מיומנות כלשהי או ידע בציור או בצבע. במילים פשוטות , זה כלי מעצים המשלב בין שני התחומים בהנאה.


נראה שאת במשרה מלאה ?

זה  מה שנקרא מימוש היעוד והחזון.  כל מה שאני עושה בא מתוך אהבה ,הנאה ושמחה. יש לי סיפוק אדיר להימצא במקום הזה בחיי , אין יותר טוב מזה!

ואיך פונים אליך?

נועה עלית סילברמן
0507505906

[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה