מי הבריח את עמי הגיבון מהחי כיף בראשון לציון



לעמי, גיבון מצוי, בן 12 שנה, יש ככל הנראה חיבה מיוחדת לבריחות נועזות מגן החיות "חי-כיף", במהלך חודש פברואר. פעם בשנה הוא מחליט לשגע את בת הזוג שלו תמי ומבצע בריחה נועזת מאי הגיבונים המוקף במים בגן החיות העירוני.

לעמי, גיבון מצוי, בן 12 שנה, יש ככל הנראה חיבה מיוחדת לבריחות נועזות מגן החיות "חי-כיף", במהלך חודש פברואר.  פעם בשנה הוא מחליט לשגע את בת הזוג שלו תמי ומבצע בריחה נועזת מאי הגיבונים המוקף במים בגן החיות העירוני.

עמי חי מזה כ-11 שנה בגן החיות לאחר שנולד בספארי ברמת-גן. את התצוגה שלו, חולק עמי עם בת הזוג שלו תמי, נקבה בת 21 שנה ולשניים נולדו בעבר גורים שעברו לגני חיות בחו"ל. את שגרת יומם הם מבלים באי קטן ובו מתקנים טיפוס ועצים, המוקף במים.

לפני מספר ימים אחד המטפלים היה עסוק בניקוי בריכת המים המקיפה את אי הגיבונים. "הוא שמע מעל הראש שלו רעש של ענפים נשברים, הסתכל למעלה וראה את הקוף על העצים. עמי פשוט זינק מעל מחסום המים והתחיל לטפס על העצים בגן", מספר ל-ynet ד"ר אפי וגשל, וטרינר הגן. 

תמי קראה לו לשוב הביתה

בגן החיות הפעילו נוהל ללכידת חיות בר נמלטות ולמקום הוזעק הווטרינר, בזמן שהעובד עוקב אחרי עמי הקוף. "עמי לא עושה זאת בשיגרה ומבחינתו, כקוף כה אתלטי, הוא מסוגל לעבור בקלות בין ענפים ועצים גבוהים. מי שמייד פתחה בצווחות רמות כדי שישוב הביתה, היתה בת הזוג שלו תמי", הוא מסביר.
 
עמי הקוף החל לטפס על עמוד חשמל גבוה בזמן שעובדי הגן עוקבים אחריו בדאגה. וגשל הגיע למקום מצוייד ברובה עם חצי הרדמה והמתין לרגע הנכון. "אחרי שתמי קראה לו בקולי קולות בלי הפסקה, הוא כנראה הבין שהוא פתאום מחוץ לשטח התצוגה המוכר ונכנס ללחץ", מעריך וגשל. "הוא פשוט טיפס למקום הכי גבוה שיכל למצוא כדי להירגע ולקח רבע שעה של קריאות מצידה של תמי, כדי לגרום לו להתחיל לרדת למטה". וגשל מציין כי אי אפשר לירות חץ הרדמה כשהקוף נמצא בגובה כה רב. "למרות גודלו, מדובר בקוף ששוקל כתשעה קילוגרם ולא רציתי שיפול, ישבור את המפרקת או עצם ברגל. נתנו לו קצת מרחק וכשהוא ירד לגובה הקרקע, הצלחתי לירות בו חץ הרדמה, אבל הוא היה עקשן וניסה לחזור באופן רגלי עד שהחל לטפס על עץ סמוך לשטח האגם ונרדם".

שב בשלום לבת הזוג

וגשל מבהיר כי לא מדובר בבריחה של חיה מסוכנת לציבור. "להבדיל מחיות טורפות שנמצאות בתצוגה מגודרת, אנחנו מאפשרים לחיות כדוגמת קנגורו, גיבונים או קופים אחרים לחיות בתצוגות פתוחות כדי לשפר את איכות החיים שלהן בשבי, אך יש לזה מחיר לפעמים בדמות בריחה של החיות", הוא מסביר.

"בכל מקרה של בריחה, אנחנו מתורגלים ונערכים בהתאם בסגירת שערים פנימיים בתוך שטח גן החיות ויש פעמים שמצליחים להשיב את החיות גם ללא שימוש בהרדמה".

הגיבונים המצויים (Hylobates lar) המכונים גם גיבונים לבני יד, נפוצים ביערות בדרום מזרח אסיה. הם מבלים את מרבית זמנם על עצים ונחשבים לאקרובטים המיומנים בזינוק בין העצים הגבוהים בעזרת זרועותיהם הארוכות ויכולת הקפיצה המרשימה. בטבע הם מצויים בסכנת הכחדה עקב ציד ואובדן שטחי מחייה לטובת חקלאות ומגורים. אחד המאפיינים של הגיבונים הוא השירה הקולנית שלהם בין הזכר לנקבה.

בפברואר בשנה שעברה, החליט עמי לצאת לטיול מחוץ לשטח גן החיות בעיר. אחד התושבים שיצא לטייל עם כלבתו, בשטח פתוח במרחק של כקילומטר מגן החיות, הבחין בו. וטרינר הגן ירה בו חץ הרדמה והקוף הברחן הושב בחזרה לגן החיות.

וגשל בדק את מצבו של עמי הגיבון וראה שהוא לא סובל מפציעות כלשהן. הוא ניצל את העובדה שהקוף מורדם והעניק לו על הדרך חיסוני טטנוס ותילוע. לאחר שהתאושש הגיבון מההרדמה, הוא הושב בשלום אל בת הזוג שלו.

קרדיט:  ארז ארליכמן YNET
צילם סטילס: אבי קקון
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה