הזוגות שביקשו להינשא עתרו לבג"צ נגד הרב



מספר זוגות מראשון לציון עתרו נגד הרב יהודה דוד וולפא. לטענתם, למרות שהיו בידיהם אישורים המוכיחים את יהדותם, הרב דרש מהם לעבור חקירות של עמותה פרטית כדי שיוכלו להתחתן ברבנות. "הרגשנו כאילו אנחנו בחקירה פלילית". בעתירה מתבקש בית המשפט להורות על העברת הרב מתפקידו כרשם נישואין. הרב וולפא: "לא אנהל דיון עם הזוגות בתקשורת

עולים רבים ממדינות חבר העמים חלמו במשך שנים על הרגע שבו יגיעו לישראל ויקימו בית ומשפחה במדינה משלהם, בה יוכלו לגדל את ילדיהם. הם מילאו את חובתם כמו כל אזרח במדינה - למדו ועשו בגרות, שירתו בצבא, רכשו מקצוע ומשלמים מיסים. אבל דווקא כשרצו להתחתן, כל התרומה שלהם למדינה לא עזרה. אנשי הרבנות בראשון לציון, בראשות הרב יהודה דוד וולפא, הציבו בפניהם מכשולים רבים בדרך לחופה, שכעת נחשפים בעתירה שהגישו מספר זוגות לבית המשפט.

לעתירה שהוגשה נגד הרב וולפא, נגד הדרישות שהציב לבירור יהדותם של זוגות שביקשו להתחתן, מצורפות שמונה עדויות של עותרים שונים המספרים כיצד הושפלו וטורטרו לכאורה כדי לזכות באישור יהדות, הליך שנחשב קל יחסית בכל בית דין רבני אחר בארץ. שני זוגות שעברו את התהליך המדובר הסכימו לספר לראשונה על שעבר עליהם בדרך לחופה.

אנדריי ומאשה (כל השמות בכתבה בדויים), שניהם בני 30 ומתגוררים בראשון לציון, עלו לארץ לפני יותר מ־15 שנה והצליחו להיטמע בחברה הישראלית. הם למדו במוסדות החינוך יחד עם ילידי הארץ ורכשו לעצמם חברים, עד שהפכו לישראלים לכל דבר ועניין. שניהם המשיכו לאחר הלימודים בתיכון ללימודים גבוהים, וכיום עובדים בתחום המחשבים.

סעו לקפריסין
"הכרנו בכיתה ז' ומאז היינו בקשר. לאחר מכן המשכנו ללמוד יחד בחטיבה ובתיכון. היינו תמיד בקשרי ידידות. לפני חמש שנים הפכנו מידידים לזוג חברים והקשר בינינו הפך לרומנטי", מספר אנדריי. "אחרי שנתיים הבנו שאנחנו רוצים להמשיך לחיות יחד, להתחתן ולהקים משפחה".

בשלב זה סברו השניים שעליהם לעבור הליך שגרתי, בו הם ניגשים לרבנות, פותחים תיק נישואין, ודואגים להמציא אישורים המעידים על יהדותם, מאחר והם יוצאי חבר העמים. לדבריהם, לא היה להם מושג מה באמת עתיד לעבור עליהם. "חשבנו שמדובר בתהליך פשוט יחסית, ללא בעיות מיוחדות. ידעתי שאין לי בעיה מכיוון שהאחים שלי כבר התחתנו ולכן היה לי אישור שמוכיח שאנחנו משפחה יהודית", מספר אנדריי. "אשתי היא בת בכורה ולכן הלכה יחד עם משפחתה לבית הדין הרבני הראשי כדי שיוכיח את יהדותה".

"הלכתי יחד עם אמא שלי וסבתי לבית הדין הרבני ושם תחקרו אותנו על העבר שלנו. שאלו אותנו מספר שאלות ואחרי מספר שבועות קיבלתי את האישור המיוחל לפיו אני אכן יהודייה ויכולה להתחתן כדת וכדין", מספרת מאשה.

 שמחים וטובי לב ניגשו השניים לבית הדין הרבני בראשון לציון כדי לפתוח תיק נישואין, אלא ששם התברר להם שהדרך לחופה עוד ארוכה ביותר ומלאת מהמורות.

"הלכנו לבית הדין והגשנו בקשה לפתוח רישום לנישואין", מספרת מאשה. "נכנסתי ללשכה של הרב וולפא והוא הסתכל על כל מיני מסמכים שהיו לי, כמו אישור יהדות. הוא שאל שאלות את העדים שהבאתי איתי, כמו מאיפה הם מכירים אותי וכמה זמן. בפעם הראשונה הוא לא אמר שום דבר והתנהג רגיל, הייתי בטוחה שהכל בסדר. הוא היה בסדר גמור ולא אמר משהו יוצא דופן. מספר ימים לאחר מכן, המזכירה שלו התקשרה ואמרה שהרב רוצה לבוא לביקור בית. שאלתי למה והיא אמרה שהוא רוצה להכיר טוב יותר את המשפחה, לראות איך אני חיה ושחייבים לעשות ביקור בית.

"ככל ששאלתי יותר שאלות היא רק התעצבנה, ובסוף אמרה שאם אני לא מוכנה שהוא יבוא לבית שלי, אז שאסע להתחתן בקפריסין. אמרתי שכבר קיבלתי את האישור של בית הדין אבל היא אמרה שזה לא משנה והם רוצים לעשות חקירה משל עצמם. הרגשתי שכבר אין לי כוח להתעסק בזה והתאכזבתי מאוד, כי לא נעים לעבור את כל התהליך הזה. כבר רציתי לוותר על הכל וללכת באמת להתחתן בקפריסין. זה גרם לי לחשוב שכל עניין היהדות הוא מאוד פרמיטיבי, שאין לי כוח להתחיל להוכיח משהו שקרה לפני כל כך הרבה זמן ולא בא לי להוציא על זה אנרגיות".

בניגוד לנהלים
אנדריי דיבר גם הוא עם הפקידה ברבנות מאחר שהאמין כי מדובר באי הבנה, מכיוון שיש בידיהם אישור מהרבנות שמוכיח שארוסתו יהודייה. "אמרו לנו שהם לא מקבלים את האישור עד שלא נעבור דרך עמותה שהם ישלחו אותנו אליה כדי לבדוק את היהדות שלנו. אנשי העמותה יגיעו אלינו הביתה ויראו איך אנחנו חיים. דיברתי עם הפקידה בטלפון והסברתי לה שיש לנו אישור, אך היא ענתה שחייבים את הבדיקה של העמותה ואם לא נסכים אז מוטב שניסע להתחתן בחו"ל, כי בארץ לא נקבל אישור להתחתן. אמרתי לה שקשה לי להבין את ההתנהגות הזו כי אנחנו יהודים ונתנו לנו את האישור שצריך. בסופו של דבר אמרנו שאנחנו מסרבים לעשות את התחקיר והם מצדם אמרו שלא נוכל לפתוח תיק ושם זה נגמר. ידענו שבלי אישור של רבנות ראשון לציון אנחנו לא יכולים להתחתן", אומר אנדריי בכעס.
 
לדבריו, באותם רגעים הוא הבין מדוע אנשים מוותרים על חתונה דרך הרבנות. "הרגשתי מושפל. עשיתי כל מה שנדרש ממני, הלכתי והבאתי אישורים, ופתאום בא הרב הזה ורוצה להעביר אותי שוב את התהליך בצורה הרבה יותר אינטנסיבית. הם רצו להיכנס אלינו לבית, לראות איזה אוכל יש לנו במקרר ולהיכנס לדקויות של חיי היומיום. מבחינתם, אין בכלל סמכות רבנית אחרת, הם קבעו את החוקים והנהלים ואי אפשר להתנגד. זו הרגשה של חוסר אונים, כי ברגע שהרב אומר משהו אז אי אפשר לעשות כלום, הוא קובע וזהו. הרבה אנשים מעדיפים לוותר במקרה כזה כי הם לא רוצים להיכנס למלחמות ולעצור את החיים".

לדבריהם, בסופו של דבר הם שמעו שעמותת 'צהר' יכולה לסייע להם להינשא לפי ההלכה האורתודוכסית. ואכן, רבני העמותה פתחו לשניים תיק נישואין, וחיתנו את אנדריי ומאשה כדת משה וישראל, מבלי שהיו צריכים לטוס לקפריסין ולהינשא בטקס אזרחי.

"בלעתי את העלבון"
בני זוג נוספים שכמעט ואיבדו את הרצון להתחתן דרך הממסד הרבני הם ניקולא ונטלי, תושבי ראשון לציון בתחילת שנות ה־30 לחייהם. בגיל צעיר הם עלו לארץ מרוסיה ומאז עברו את כור ההיתוך הישראלי. ניקולא אף שימש כמ"כ טירונים במהלך שירותו הצבאי.

"הכרנו בצבא, שנינו שירתנו באותו בסיס והתחלנו לצאת. במשך עשר שנים ניהלנו קשר רומנטי עד שהחלטנו שאנחנו רוצים למסד את הקשר ולהתחתן", מספר ניקולא. "מאחר ושנינו באנו מחבר העמים, היה לנו ברור שאנחנו צריכים להוציא אישור יהדות לפני שפותחים תיק נישואין. אשתי לא חוותה שום קושי מאחר והיא מאשקלון במקור, אז היא הלכה לרבנות שם ותוך זמן קצר קיבלה, ללא שום בעיות מיוחדות, את כל המסמכים שהוכיחו את יהדותה. האמנתי שגם לי זה יהיה קל יחסית מאחר ויש לי כתובה של סבא וסבתא שלי שחתומה על ידי רב, ואפילו גט של אמא שלי שחתום על ידי הרבנות בירושלים. כל אלה היו צריכים להספיק עבור ההוכחה שאני בא ממשפחה יהודית".

אבל אף אחד ברבנות בראשון לציון, לטענתם, לא חשב לעשות לשניים חיים קלים. "הגעתי לשם וביקשתי לפתוח תיק נישואין. הרב וולפא אפילו לא קיבל אותי, אלא שלח אליי את אחד הפקידים שלו שאמר לי שיש עמותה שאיתה הם עובדים ושאני צריך לגשת לשם כדי שיבדקו שאני אכן יהודי. הם אפילו לא דרשו ממני להראות את המסמכים שיש לי, ישר שלחו אותי לחקירה. התקשרתי לעמותה ושם אמרו לי לחכות שבועיים. אמרתי שזה הרבה זמן בשבילי מאחר וזה מעכב את כל התהליך, אבל זה ממש לא הזיז להם, אז החלקתי את זה וקבעתי תור.

"באותה שיחה התברר לי שמדובר בשירות שיעלה לי 250 שקל. מאוד כעסתי מאחר ואשתי אמרה לי שאסור לגבות בכלל כסף עבור השירות. רציתי כבר לגמור עם זה אז בלעתי את העלבון, ניגשתי לשם עם אמא וסבתא שלי ואז התחיל החלק המשפיל. במשך כמעט שלוש שעות הם חקרו אותנו עד לרמה של הסבתא של הסבתא שלי. הם שאלו שאלות בלי סוף והרגשנו כאילו אנחנו בחקירה פלילית, כאילו עשינו משהו רע. היו לנו מסמכים שיוכיחו שאנחנו יהודים אבל הם בכלל לא התעסקו בזה. לא האמנתי שזה ייקח כל כך הרבה זמן, היו לי עיסוקים רבים שתיכננתי אבל גם כשביקשתי לזרז את התהליך הם המשיכו בשלהם והשאירו אותנו שעות רבות לתשאול, עד שבסוף אישרו לנו שאנחנו יהודים", אומר ניקולא.

למרות שקיבל את האישור המיוחל, ניקולא כבר החליט שאחרי מסכת ההשפלות הזו הוא לא מוכן להתחתן דרך הרבנות בראשון לציון. "ניגשתי לרב וולפא וביקשתי ממנו אישור יהדות, אבל הוא אמר שאם לא אתחתן דרכם, אז שאעשה את התהליך במקום אחר. זה אבסורד, אחרי ששילמתי ונחקרתי הוא לא רוצה לתת לי אישור? בסופו של דבר קיבלתי ממנו פתק בכתב ידו שמאשר את היותי יהודי. בסוף התחתנו דרך עמותת 'צהר'. לא רצינו לעשות משהו נגד הדת, אבל צריך להבין שיש בעיה קשה", טוען ניקולא.

חריגה מסמכות
שני הזוגות הללו אינם היחידים שנתקלו בחומה הבצורה של רבנות ראשון לציון. בשבוע שעבר, כאמור, עתרה עמותת 'עתים' לבג"צ נגד הרב וולפא, בטענה שהוא מפנה זוגות לחוקרים פרטיים בתשלום, להוכחת יהדותם, וזאת בניגוד לדין. בין הטענות שמועלות נגד הרב: חריגה מסמכות, פגיעה בכבוד האדם וצנעת הפרט, הפליית עולים חדשים, פגיעה בזכות להינשא, העמסת עלויות על תושבים ועוד.

על פי העתירה, זוגות הגיעו עם אישורים מבתי דין רבניים מחיפה, רחובות, תל אביב ועוד, אך למרות זאת שלח אותם הרב לחוקר פרטי להוכחת יהדותם. במקרה אחד סירב הרב וולפא להכיר באישורים, למרות שהכלה עמדה 40 יום לפני מועד חתונתה.
בעתירה כתבו עורכי הדין של עמותת 'עתים' שהגישה את העתירה, אביעד הכהן ואלעד קפלן: "בהיעדר יסוד עובדתי ממשי לחשש בדבר יהדותו של אדם, אין לרשם הנישואין סמכות לפשפש בעברו ולהטיל ספק ביהדותו. שליחת אדם לבירור יהדות, שלא על בסיס ראיות המטילות ספק ביהדותו ובהיעדר הנמקה ראויה, מנוגדת להוראות הדין והפסיקה". הם דורשים להעביר את הרב וולפא מתפקידו כרשם נישואים ומבקשים שמשרד המשפטים יורה לו לחדול מלשלוח אנשים לחברת החקירות.

הרב וולפא מסר בתגובה: "אינני מעוניין להתייחס לדברים האלו לנהל את הדיון עם הזוגות בתקשורת".

קרדיט: אבי איצקוביץ MYNET

לכתבה המקורית לחץ כאן

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה