נכשל מכרז המדינה לדיור להשכרה בראשון לציון



אחרי שאף מוסדי לא זכה במכרז לדירות להשכרה ארוכת טווח ברעננה, נסגר הערב המכרז השני בתחום זה בראשון לציון - ללא הצעות בכלל

שוב אכזבה ממכרז לבניית דירות להשכרה לטווח ארוך בחסות המדינה. הערב (ה') נחשף כי מכרז למכירת קרקע בראשון לציון להקמת פרויקט דירות להשכרה שרבע מהן יושכרו במחיר מפוקח של המדינה לטווח של עשור לפחות - נכשל לאחר שלא הוגשה בו אף הצעה לרכישת השטח.

מדובר בחלק מתוכנית של הממשלה היוצאת שלפיה אמורה המדינה היתה לעודד גופים מוסדיים להשקיע בפרויקטים שיבנו קבלנים עבורם של דירות להשכרה לטווח ארוך. המכרז בראשון לציון הוא שני בסדרה של ארבעה מכרזים מתוכננים בשלב ראשון בתחום זה. המכרז הקודם נסגר בתחילת החודש בעיר רעננה ובו, למרות התוכנית של הממשלה, לא זכה אף גוף מוסדי, אלא חברת רובינשטיין שעיקר פעילותה בתחום הדיור המוגן.

המכרז בראשון לציון שנחשב לאטרקטיבי ביותר מבין אלה שאמורים להיכלל בגל המכרזים הראשון לדירות להשכרה שהממשלה מתכננת, כלל כ-4 דונם במתחם כלניות שעליהם תוכננו לקום 42 דירות. 25% מהן אמורות להיות מושכרות רק לזכאי משרד השיכון - האמורים להיבחר על פי אותם קריטריונים של דיור בר השגה שאושרה בממשלה היוצאת ושעליהם מתקיים דיון בבית המשפט בימים אלה בעקבות עתירות של גופים חברתיים נגדם.

מדובר במכרז במסלול ב' שבו אין מחיר מינימום לקרקע שהוביל משרד האוצר, בניגוד לדרישות של שר השיכון היוצא אריאל אטיאס, שהוביל מסלול אחר בו התחרות היא על ההצעה הנמוכה ביותר לדמי השכירות בו יוצעו הדירות לזכאי משרד השיכון. במסלול זה פורסמו כמה מכרזים שטרם נסגרו. בסך הכל צפויה המדינה לנסות ולמכור קרקע לדיור להשכרה ארוכת טווח של 900 דירות בגל הנוכחי.

על פי ההסכם שהוצע על ידי המדינה למשתתפים במכרז, את עשר הדירות שייועדו להשכרה במחיר מפוקח של המדינה היו אמורים הזוכים להציע להשכרה לזכאים להן תמורת 32.8 שקל למ"ר. כלומר, כ-2,500 שקל לחודש לדירת שלושה חדרים ממוצעת בעיר, כ-10%-15% פחות מדמי השכירות הממוצעים בה.

המכרז הבא שאמור להיסגר בתחום זה הוא באשדוד. אולם הסיכוי שבו יזכה גוף מוסדי מהותי נמוך מאוד. שכן, במסגרת הקריטריונים לקבל הטבות מס שקבעה הממשלה עבור המוסדיים - כדי למשוך אותם להשתתף במכרזים בתחום הדיור להשכרה ארוכת טווח, צויין כי על הזוכה להחזיק ב-100 דירות להשכרה ברחבי הארץ, עניין שהפך את ההשתתפות של המוסדיים במכרזים הללו למאוד לא כדאית. הגופים המוסדיים בשוק ההון הישראלי אינם פועלים בשוק זה כיום בכלל ועיקר פעילותם מרוכזת בנכסים מניבים בשוק המשרדים והנדל"ן המסחרי בישראל ובחו"ל לצד השקעות של כמה מהם בפרויקטים של דיור להשכרה מחוץ לישראל - בעיקר בארצות הברית וגרמניה.

קרדיט: שי פאוזנר "כלכליסט"

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה