17 אלף דירות תקועות בצריפין



הבסיס הצבאי צריפין, המשתרע על 1,400 דונם שבין ראשון לציון לבאר יעקב, צפוי להתפנות אל עיר הבה"דים שבנגב בעוד כשנתיים. התוכנית לצריפין נחשבת כאחת מתוספות הדיור המשמעותיות בלב אזור המרכז. בתוכנית זו יש הסכמה בין ראשון לציון לבאר יעקב ולפיה באר יעקב מקבלת 10,000 יח"ד, שמהן 4,200 בבנייה רוויה בשלב ראשון ו־5,800 נוספות בשלב השני, כולן מצפון לכביש 4313

השלמת אישור התוכנית להקמתן של 17 אלף יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר של שטחי תעסוקה במקום שטח מחנה צריפין תקועה יותר משנה, כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה לכך היא ויכוח ממושך בין המועצה המקומית באר יעקב לבין הממשלה על חלוקת הבנייה במתחם העתידי. באר יעקב דורשת להגדיל מהותית את שטחי התעסוקה והמסחר במקום ולהקטין את מספר הדירות הגדול המתוכנן כעת - 10,000 יח"ד. לטענת המועצה המקומית, הממשלה דורשת ממנה לקלוט היקף דירות שיגרום לה לקריסה כלכלית בשל הצורך בהוצאות ענק להקמת תשתיות. הדרישה להגדיל את מספר המ"ר לתעסוקה נובעת מהרצון לגבות יותר ארנונה, שהנה גבוהה בעשרות אחוזים מאשר ארנונה למגורים.

הוועדה המחוזית של משרד הפנים דחתה את אישור התוכנית עד לסיום עבודה כלכלית מקיפה שתבחן את יכולתה של באר יעקב לקלוט היקף כה גדול של דירות. גורם המקורב לוועדה אמר כי "מטרת הוועדה היא לראות כיצד באר יעקב תצליח לאזן את התקציב שלה. הממונה על המחוז ביקש לברר כיצד תגייס באר יעקב תקציב שיאפשר לה לשרוד, וזאת לאור הערכה שהיא אינה מקבלת הגדלה מספקת של שטחי תעסוקה. לאור זאת הוחלט כי הכלכלן עזרא סדן יבצע עבור המחוז בדיקות כלכליות מקיפות".

הבסיס הצבאי צריפין, המשתרע על 1,400 דונם שבין ראשון לציון לבאר יעקב, צפוי להתפנות אל עיר הבה"דים שבנגב בעוד כשנתיים. התוכנית לצריפין נחשבת כאחת מתוספות הדיור המשמעותיות בלב אזור המרכז. בתוכנית זו יש הסכמה בין ראשון לציון לבאר יעקב ולפיה באר יעקב מקבלת 10,000 יח"ד, שמהן 4,200 בבנייה רוויה בשלב ראשון ו־5,800 נוספות בשלב השני, כולן מצפון לכביש 4313. ראשון לציון מקבלת 7,000 יח"ד, שמהן 6,600 בבנייה רוויה ועוד 400 יחידות דיור צמודות קרקע בסמוך לשכונת נווה הדרים. לפי התוכנית המוצעת, 840 דונם משטח המחנה הצבאי יסופחו לראשון לציון וכ־560 דונם יסופחו לבאר יעקב. רוב שטחי התעסוקה המתוכננים על שטח המחנה ייבנו בראשון לציון. מדובר בכ־1.2 מיליון מ"ר לתעסוקה, שעל פי המפה נושקים לבית החולים אסף הרופא מצפון ומדרום.

משרד הפנים מסר בתגובה: "מוסדות התכנון מקדמים את פינוי מחנה צריפין והקמת יחידות דיור באזור בשטח המוניציפלי של ראשון לציון ובאר יעקב. הוועדה המחוזית מקדמת את התוכנית במטרה להגדיל את מלאי יחידות הדיור במרכז. לצורך קידום התוכנית נדרש המינהל להציג סקר זיהום קרקע, פתרון תחבורתי לתוספת אלפי יחידות דיור, נספח ניקוז, עדכון התוכנית בהתאם לממצאים קודמים, וכן חוות דעת כלכלית לגבי היכולת של באר יעקב להכפיל את כמות התושבים בשטחה המוניציפלי".

קרדיט: דותן לוי "כלכליסט"

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה