יוקמו 1,402 דירות חדשות במתחם סלע בראשון לציון



במתחם סלע בראשון לציון, הכולל כיום 272 דירות ישנות, יוקמו 1,402 דירות חדשות בבנייה רוויה מודרנית. מדובר בחלק מתכנית רחבה של כ-51 דונם, אשר נמצאת כבר בביצוע על ידי חברת האחים דוניץ.

 הקבינט החברתי כלכלי אישר את הצעת שר השיכון אריאל אטיאס להכריז על שלושה מתחמי פינוי בינוי חדשים באזורי הביקוש – ברמת גן, אשדוד וראשון לציון. הפרויקטים שאושרו צפויים להוסיף כ-1,850 יחידות דיור במרכזי הערים ולהביא לחידוש ולהגדלת מלאי הדירות החדשות בערים אלו במגדלים מודרניים. 
  
בין המתחמים שאושרו כוללים את מתחם הדקל באשדוד,  מתחם סלע בראשון לציון, הכולל כיום 272 דירות ישנות, יוקמו 1,402 דירות חדשות  בבנייה רוויה מודרנית. מדובר בחלק מתכנית רחבה של כ-51 דונם, אשר נמצאת כבר בביצוע על ידי חברת האחים דוניץ. במתחם זה מדובר בבינוי-פינוי – ראשית מתבצעת בנייה של הדירות החדשות על שטחים פנויים, ורק לאחר מכן מתבצעים פינוי והריסה של המבנים הישנים – מה שמאפשר ביטחון לדיירים עד לסיום בניית דירותיהם החדשות וחוסך את הצורך במעבר לדירות ביניים בשכירות. התוכנית משקפת מקדם כלכלי של 5 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה. 


המתחמים אושרו במסלול מיסוי, שפועל מתוקף חוק מיסוי מקרקעין. מטרתו לתמרץ תהליכים של התחדשות עירונית המתבצעים בכוחות השוק הפרטי בלבד. במסגרת מסלול זה יזמים או בעלי הנכסים פונים למשרד השיכון בבקשה כי הממשלה תכריז על המתחם כמיועד לפינוי-בינוי או עיבוי לתקופה של שש שנים. הכרזת הממשלה מקנה למשל שש שנים הטבות מיסוי לדיירים במס שבח, במס רכישה ובמע"מ על שירותי הבניה. במסגרת מסלול זה יש אפשרות לקבלת פטור מהיטל השבחה למגורים וזאת בכפוף להחלטת מועצת הרשות המקומית ולתנאים המפורטים במסמך הכללים. 

"פינוי-בינוי הוא לעתים הסיכוי היחיד לשנות את איכות החיים והמגורים של התושבים והאוכלוסיות החלשות המתגוררות בשכונות ישנות", אמר שר השיכון אריאל אטיאס, "הוא מאפשר להם להתחיל חיים חדשים עם רווחה כלכלית וסביבתית בדיור הולם ללא כל עלות נוספת מצידם. המתחמים שהבאתי לאישור הממשלה יחדשו את פני האזור בשלוש מהערים המבוקשות ביותר בישראל. מדובר במעבר ממבנים מתקופת שנותיה הראשונות של המדינה לבנייה מודרנית של מגדלים למגורים. ההתחדשות העירונית היא כלי משלים שתופס לאחרונה תאוצה להגדלת מלאי הדירות, לצד המשך שיווקי הקרקעות בכל רחבי הארץ".  

אטיאס התייחס גם לחסמים המעכבים הוצאה לפועל של פרויקטי פינוי בינוי: "מאז התיקון שהעברנו בחוק ובו הורדנו את שיעור ההסכמה הנדרשת לפרויקט פינוי-בינוי ל-66% בלבד מהדיירים בבניין ו-80% במקבץ של בניינים, מורגש שינוי משמעותי בשטח. כלי סיוע חשוב נוסף שהעמדנו השנה לרשות הדיירים הוא מאגר של שמאי פינוי-בינוי: מדובר בגורם מקצועי ואובייקטיבי, אשר הדיירים יוכלו לפנות אליו ולהיוועץ בו האם העסקה שהיזם

מציע להם כדאית מבחינה כלכלית. השמאים האלה יוכלו לפתור מצבים של דיירים מתלבטים או מהססים ולתת להם תחושת בטחון". 

לאחרונה, הוקם מאגר שמאי פינוי-בינוי על ידי משרד השיכון בשיתוף עם משרד המשפטים. 

כאשר קיים רוב של דיירים המעוניינים לחתום על העסקה (66% במקבץ של בניינים, ו-51% בכל בניין), הם יכולים לפנות אל יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית במשרד השיכון, עינת גנון, לצורך מינוי "שמאי פינוי ובינוי", אשר תפקידו להכריע בעניין הכדאיות. יו"ר הוועדה תמנה, באופן אקראי, שמאי מתוך רשימת השמאים שנקבעה. השמאי יקבע האם העסקה שהוצעה להם כדאית ובכך יסייע להם בקבלת ההחלטה. באופן זה יוכלו מגישי הבקשה לדעת בוודאות כי השמאי הממונה נטול פניות ויקבע באובייקטיביות האם העסקה המוצעת כדאית עבורם. 

כאשר קיים אחוז גבוה של דיירים המעוניינים לחתום על העסקה (80% במקבץ של בניינים, ו-67% בכל בניין), ניתן לתבוע דיירים המסרבים סירוב בלתי סביר בתביעת נזיקין. במרבית המקרים מקורו של הסירוב הבלתי סביר הוא סחטנות – הרצון לקבל יותר מאחרים. 
 
קרדיט: שלומית צור Nrg.co.il

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה