קבלן שיעכב את הבנייה ישלם קנס של עד 6% ממחיר הדירה



קבלנים גדולים קיבלו היתרי בנייה לשכונה חדשה בתל אביב, ראשון לציון, או מודיעין, וכדי למקסם רווחים הם בונים בניין אחד, ומעכבים את בניית שאר הבניינים, כדי ליצור ביקושים גדולים ולהביא לעליית מחירים....

הממשלה תחליט באחת מישיבותיה הקרובות, לאמץ בהוראת שעה החלטה של ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, הקובעת הטלת קנס "היטל עיכוב בנייה", על קבלנים שלא התחילו לבנות שלוש שנים לאחר שקיבלו היתר בנייה על קרקעות שברשותם. גובה הקנס המרבי הוא 6% ממחיר הדירות שיימכרו, כאשר הן יימכרו.

מדובר בהחלטה מהפכנית שמטרתה לזרז הקמת דירות באזורי ביקוש כדי להוריד את מחירן. מטרת ההחלטה היא להילחם בעיקר בחברות בנייה ובקבלנים גדולים שמחזיקים קרקעות באזורי הביקוש במרכז ישראל, ואינם בונים עליהם, או שהם בונים עליהם בקצב אטי הרצוי להם, משיקולים שונים - בעיקר כלכליים - למשל ביקושים נמוכים לדירות באותה תקופה, או בשל הערכה לעליות מחירים תוך פרק זמן מסוים, ועוד.

בישיבת הוועדה צוין כי קיימים מצבים שבהם חברות וקבלנים גדולים, שלהם יש אורך נשימה ארוך יותר, קיבלו היתרי בנייה לשכונה חדשה בתל אביב, ראשון לציון, או מודיעין, וכדי למקסם רווחים הם בונים בניין אחד, ומעכבים את בניית שאר הבניינים, כדי ליצור ביקושים גדולים ולהביא לעליית מחירים. בהמשך הם בונים, שוב, בניין אחד, בודקים את השוק, ומחכים עם המשך הבנייה מאותם טעמים.

הוראת השעה תחול על כל מי שקיבל אישור בנייה לא יאוחר מה-1 ביוני 2012, לפי ההחלטה שהתקבלה אתמול בוועדה, בלחץ של לוקר. מי שיתחיל לבנות בין 36 ל-48 חודשים מקבלת היתר הבנייה, ישלם קנס של 0.5% היטל עיכוב בנייה על כל דירה שימכור בעת המכירה. מי שיתחיל לבנות בין 48 ל-60 חודשים לאחר קבלת ההיתר ישלם היטל בנייה של 3%, ומי שיתחיל לבנות לאחר 60 חודשים או יותר מקבלת ההיתר ישלם את ההיטל המקסימלי של 6% ממחיר הדירה.

ההחלטה התקבלה בתום ישיבה, השלישית במספר בנושא זה, שהתקיימה אתמול במשרד ראש הממשלה. הטריגר להחלטה היא המלצה של ועדת טרכטנברג שלפיה יש למנוע את המצב שבו חברות וקבלנים גדולים מחזיקים קרקעות עם אישורי בנייה, באזורי ביקוש, ואינם בונים, ובכך גורמים למצוקת דיור ולעליות מחירים. בישיבה השתתפו המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה ואבי ליכט, סגן ראש אגף תקציבים, ראובן קוגן, בכירים במשרד המשפטים ובמשרד האוצר ובכירים ברשות המסים.

בלשכת ראש הממשלה סירבו אתמול להתייחס לדיונים ולהצעה המתגבשת במשרד בנושא "היטל עיכוב הבנייה", אך אמרו כי "הממשלה עשתה ותמשיך לעשות כל מאמץ להגדיל את היצע הדירות ולהביא להורדת מחירים ניכרת במחירי הדירות בכל ישראל".

קרדיט: מוטי בסוק TheMarker


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה