"שפצו את הבניין המסוכן או תתפנו"



העירייה דורשת מכל דיירי בניין מספר 15 ברחוב ש"י עגנון ברמת אליהו לשפץ אותו על חשבונם. אם יסרבו - ייזרקו לרחוב, בטענה שהוא מסוכן למגורים. הבעיה: הם אינם מסוגלים לממן זאת. העירייה: נעשים מאמצים להעניק סיוע

העירייה דורשת מכל דיירי בניין מספר 15 ברחוב ש"י עגנון ברמת אליהו לשפץ אותו על חשבונם. אם יסרבו - ייזרקו לרחוב, בטענה שהוא מסוכן למגורים. הבעיה: הם אינם מסוגלים לממן זאת. העירייה: נעשים מאמצים להעניק סיוע

אולטימטום על חלשים: סדקים בקירות, מי גשמים שחודרים וגרגרי חול שמאבקים את הדירות בקיץ. כל אלה הם מנת חלקם של 32 דיירי בניין מספר 15 ברחוב ש"י עגנון, בשכונת רמת אליהו בראשון לציון.
 
לפני כשנה וחצי הם קיבלו מכה נוספת כשהתברר שהעירייה מבקשת לפנותם, אם לא ישפצו על חשבונם את המפגעים, וזאת מבלי להתחשב בכך שמדובר במשפחות שיתקשו לעמוד בחשבון. העירייה לא הסתפקה רק באיום, אלא אף הגישה לבית המשפט לעניינים מקומיים כתב אישום נגד הדיירים, בו היא מאיימת להוציא צו הריסה לבניין.
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
סיור בבניין המוזנח מגלה את הכל: הרטיבות, זכר לגשמי החורף, נמצאת בכל פינה, הקירות סדוקים וגם המכרסמים נכנסים פנימה בחסות החריצים. "כשההורים שלי קנו את הבית, הכל היה מסודר", מספרת רינה, הבת הבכורה למשפחת רטא.
 
"ברגע שהופיעו הסדקים פנינו לחברת הביטוח של הדירה, אך נציגים מטעמם הגיעו לראות את הסדקים ואמרו לנו שהביטוח לא מכסה אותם. אחרי זה היינו צריכים לשפץ בכל פעם את הקירות מחדש על חשבוננו".
 
הסדקים בדירתם של אילנה בת ה־70 ובעלה חולה הסכרת, המתגוררים בקומה הרביעית, משורטטים לאורך כל קו התפר של הבניין. בכל פעם היא מבצעת שיפוץ נרחב, אבל הסדקים ממאנים להיעלם. "כשהיה מגיע שיפוצניק לדירה, הוא היה מסתכל על הקירות, מסביר לנו שהוא ישים רשת וטיח והכל יהיה בסדר", מספרת אילנה. "כל שיפוץ כזה עולה בסביבות 1,500 שקל והוא מחזיק מעמד כמה חודשים בלבד. כבר עשיתי כמה וכמה שיפוצים כאלה. אנחנו לא יכולים לעמוד בזה יותר".
 
כאמור, בעירייה מודעים לבעיות בבניין אך דורשים מהדיירים שהם יהיו אלה שישאו בעלויות השיפוץ. בכתב האישום שהוגש נגדם לבית המשפט לעניינים מקומיים בראשון לציון, מצוין כי מינהל יחידת מבנים מסוכנים בעירייה ערך בדיקה בבניין ומצא כי התפרים שבין תוספות הבנייה שנבנו בצדו הצפוני של הבניין לבין הבניין המקורי, נפתחו ונוצר בהם רווח. להשקפת העירייה - הדיריים, בהיותם המחזיקים והבעלים של הבית המשותף, אשמים בכך שלא ביצעו את דרישות העירייה ולא סילקו את הסכנה כשזו התגלתה בבניין.
 
"רצינו לפתור את הבעיה ודיברנו עם ראש העירייה על תמ"א 38, אבל אין אף יזם שמוכן להיכנס לפרויקט כזה", מסבירה ילנה ברקוביץ', שהפכה לפה עבור כל הדיירים. "אמרנו לדב צור שתהליך של פינוי־בינוי הוא הפיתרון המתבקש לבעיה שלנו, אבל הוא אמר שאנחנו לא נמצאים בתוכנית".
 
אילונה בלקין בת ה־40, אם חד הורית, רכשה את דירתה בשנת 2006, במחיר מציאה של 100 אלף דולר. כיום היא יודעת שגם את המחיר הזה לא תשיג עבורה. "אבא שלי גר בשכונה בצד השני ולהם יש פינוי־בינוי", היא אומרת.
 
"בהתחלה הם חששו שלא כל הדיירים יחתמו אבל הייתה היענות של מאה אחוז. היום אנשים מבינים שזה הפתרון היחיד. אני לא יכולה אפילו למכור את הדירה ולברוח מהמקום. מי יקנה ממני את הבית במצב שלו היום? ראש העירייה חייב לקחת אחריות ולתת לנו אפשרות לפינוי־בינוי. הוא לא יכול לזרוק 32 משפחות לרחוב".
 
איינאו סנבטה פרדו, פעיל חברתי מהקהילה האתיופית, אומר כי, "הגשת התביעה כנגד הדיירים זוהי בריחה מאחריות והנצחת קיומה של השכונה כחצר האחורית של העיר. על העירייה ליזום מהלך של קניית הבניין, להרוס אותו ולבנות במקומו בניין חדש במסגרת תוכנית 'בנה ביתך', שנועדה לזוגות צעירים. כך כולם ירוויחו, והעירייה תפגין אחריות חברתית לחלקים החלשים באוכלוסייה".
 
העירייה בתגובה: "בהמשך לפניית הדיירים בבניין, נשלח למקום מהנדס מטעמנו שקבע שהמבנה מסוכן, בשל העובדה שהתוספת המאוחרת שנבנתה התנתקה בחלק מהמקומות, לכדי יצירת רווח הפתוח לחדירת מים, העלול לגרום לפגיעה במערכת החשמל. על פי החוק, מאחר שמדובר במבנה בבעלות פרטית, האחריות להסרת הסכנה חלה על בעלי הנכסים בבניין, והעירייה רשאית, באישור משרד הפנים, לבצע שיפוץ ולחייב את הדיירים.
 
"עם זאת, בשל מצבם הכלכלי, בימים אלה נעשים מאמצים להעניק לדיירי הבניין סיוע כספי מטעם קרן ראשון לציון על מנת להבטיח את הסרת הסכנה מהר ככל האפשר".
 
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות ראשון"
 
קרדיט: עמיקם שוסברגר MYNET


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה