אלופת צמודי הקרקע: ראשון לציון



למרות טרנד המגדלים, מתברר שהישראלים לא מוותרים בקלות על חלום הבית הפרטי: כמעט ‭40%‬ מהתחלות הבנייה ב‭2011-‬ היו של צמודי קרקע. אז כמה יעלה לכם לבנות?

על אף טרנד המגדלים , הבית הפרטי עדיין שולט: כמעט ‭40%‬ מהתחלות הבנייה ב‭2011-‬ היו של בתים צמודי קרקע, כאשר ראשון לציוןהיא השיאנית השנתית - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

רבי הקומות והמגדלים אמנם התפשטו ויצאו זה מכבר מגבולות תל-אביב, אך החלום הישראלי לבית צמוד קרקע עם גינה פרטית נותר שריר וקיים. ‭39%‬ מהתחלות הבנייה ב-2011 היו של צמודי קרקע, לעומת ‭37%‬ בתים משותפים ורק ‭23%‬ מהתחלות הבנייה בשנה החולפת היו של מגדלי מגורים (מעל 16 קומות).

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי דווקא יישובים עירוניים, הנמצאים במרכז הארץ, מדורגים בעשירייה הראשונה בטבלת שיאני הבנייה של צמודי קרקע. כך, למשל, מבין הערים הגדולות שנבדקו במחקר, מדורגת ראשון לציון במקום הראשון עם 263 התחלות בנייה של צמודי קרקע ב‭,2011-‬ לעומת 241 צמודי קרקע ב‭.2010-‬

ירושלים, הסובלת ממצוקת קרקעות קשה במקום השני, עם התחלות בנייה של 173 צמודי קרקע. תל-אביב, העיר בעלת הקרקעות היקרות בארץ מדורגת במקום הרביעי, עם התחלות בנייה של 77 צמודי קרקע בשנה החולפת.

נחלתן של משפחות אמידות בלבד

צמודי הקרקע באזורי הביקוש הם נחלתן של משפחות אמידות בלבד. בשל המחירים הגבוהים, משפחות רבות מעדיפות להתרחק מהמרכז כדי להגשים את חלום הבית הפרטי במחיר סביר.

לדברי אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה, "מחירים של צמודי קרקע בפריפריה יכולים לעתים להיות בסדרי גודל של דירת ארבעה חדרים באזורי הביקוש. בפרויקט בשערי תקווה שהחברה בונה ניתן לרכוש, לדוגמא, קוטג' שישה חדרים, 160 מ"ר, בסביבה איכותית ובמחיר ‭1.85‬ מיליון שקל, הדומה למחיר דירת ארבעה חדרים בחלק מערי גוש דן".

לדברי עפרה חדד, סמנכ"לית חברת יורו ישראל הבונה פרויקטים של צמודי קרקע במודיעין ובפסגת זאב, "למרות הנתונים המציגים מציאות של בניית מאות יחידות של צמודי קרקע, עדיין היצע הקרקעות לצמודי קרקע נמוך משמעותית ביחס לקרקעות המיועדות לבנייה רוויה. במשרדי המכירות אנו נתקלים לרוב במשפרי דיור, שהשאיפה שלהם היא לקנות בית צמוד קרקע, אבל ההיצע במרכז נמוך והמחירים גבוהים, לכן רבים מתפשרים על דירת ארבעה חדרים עם גינה, שיוצרת אשליה של צמוד קרקע".

חלק משמעותי מהתחלות הבנייה של צמודי הקרקע בשנים האחרונות הוא של משפחות שרכשו קרקע לבנייה עצמאית. "הרבה משפרי דיור רוכשים כך קרקעות, בשאיפה להקים את בית חלומותיהם ונכנסים להרפתקה", אומר רמי צרפתי, מנכ"ל רמי צרפתי חברה לבנייה. "מדובר בעלויות הסופיות של הבנייה, משך הבנייה ופרמטרים אחרים שעלולים להסתיים במפח נפש. לכן, המגמה של קבלנים היא בנייה בהתאמה אישית. גם אנחנו בהוד השרון מציעים קוטג'ים בשיטת 'בנה ביתך מקבלן' ומשווקים דגמי בתים בהתאמה אישית".‬

לדברי שמאי המקרקעין, ארז כהן, "רוב הביקושים לדירות חדשות הם לבנייה רוויה של עד 17 קומות, ולכן אם רק ‭37%‬ מהתחלות הבנייה הם של בתים משותפים – המשמעות היא שמצוקת הדיור לא תיפתר בשנים הקרובות. מדובר בהיצע מאוד נמוך לעומת הביקושים, ובמצב הזה אני לא רואה מצב של היצע גדול וירידת מחיר".

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 קרדיט: עופר פטרסבורג YNET

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה