גוזלי פלמינגו בחי כיף



בשעה טובה בקעו בעונת ההטלה 2011, ראשוני גוזלי פלמינגו בכיר בחי כיף, גן החיות ראשון לציון.

בחי-כיף חיה להקת פלמינגו בכיר מעניינת במיוחד. גרעין הרבייה של הלהקה הובא ממצרים לאחר חתימת הסכם השלום. מספר שנים לאחר מכן, החלו  הפלמינגו לקנן, היו בקיעות מוצלחות רבות, ועם השנים, הלהקה הכפילה ואף כמעט שלשה את עצמה. במהלך תקופה זאת, אף הועברו פלמינגו צעירים לגני חיות אחרים בישראל וחלק מהלהקות המפארות את חצרות גני החיות הללו, הם "צברים", ילידי ראשל"צ. לא קל להרבות פלמינגו, או נכון יותר, לא בדיוק יודעים מה היא השיטה שבעזרתה זה מצליח. כך, בגני חיות רבים מציבים מראות בחצרות מאחר ואחת הסברות היא כי הם מקבלים תחושה שהלהקה גדולה וזה מדרבן אותם למצוות פרו ורבו.

בגני חיות אחרים בונים להם קינים מלאכותיים בהנחה שהליך זה ידרבן אותם להתרבות...בשורה התחתונה, עדיין לא נמצאה השיטה הנכונה. לעיתים זה מצליח אך לרוב, לא!להקת הפלמינגו הבכיר בחי כיף גן החיות של ראשל"צ היא להקת הפלמינגו היחידה נכון להיום בין גני החיות האחרים בישראל שבונה קינים, מקננת ומתרבה.באמצע החורף, עת עדיין קר וגשום, מתחילות מריבות בחצר. המריבות הן על מקומות קינון ובנות זוג מועדפות. הפעילות רבה והקולות רמים. בתקופה זו של השנה, צוות המטפלים של החי-כיף מציף חלק משטח האדמה הבוצי במים ומפזר קש. הפלמינגו, לאחר שבחרו את המיקום המועדף מתחילים לערום בוץ וקש ובונים תלוליות עפר חזקות המשמשות אותם לקן.לאחר שמוטלת הביצה היחידה, הזכר והנקבה דוגרים עליה במסירות למשך  כ- 4 שבועות.

בזמן זה הם שומרים על הביצה בחירוף נפש ממש מפני כל פולש.הגוזל בוקע כשנוצותיו פלומתיות ואפורות, והוא מוזן ע"י הוריו עד בערך גיל חודשיים, אז הוא כבר יכול לאכול בכוחות עצמו.אורך חייו של הפלמינגו הוא כ-30 שנה. בשבייה הוא יכול הגיע לגיל מופלג של 60 שנים. מזונו העיקרי בטבע הוא אצות וסרטנים שנמצאים בקרקעית האגמים שאותם הוא אוסף ומסנן בעזרת מקורו המעוקל המותאם לפעולות אלו. 

בשנת 2007, נדרש צוות המטפלים של החי-כיף לערוך מבצע חיסונים בחצר הפלמינגו. ההכנות למבצע זה היו קפדניות ומדוקדקות, בריכת הפלמינגו רוקנה והחצר חולקה לשניים. בחלקו הראשון של המבצע, לכדו המטפלים בזהירות רבה את הציפורים (הרגליים הארוכות והעדינות עשויות להישבר בלכידה לא מקצועית) ובחלקו השני הפלמינגו נבדקו וחוסנו ע"י ד"ר אפי וגשל, וטרינר החי-כיף. הפעילות הוכתרה בהצלחה אך באותו חורף לא היתה פעילות רבייתית. היה נראה כאלו הם ממש שכחו כיצד "לעשות את זה". צוות החי-כיף הסיק שהדבר נובע מהטראומה אותה חוו  כתוצאה מהחיסון וקיווה שבשנה לאחר מכן יחזרו הפלמינגו למנהגם אבל לא כך היה! שלוש שנים של ציפייה מורטת עצבים וחשש שמא הלהקה לא תשוב לקנן הסתיימו בהתרגשות רבה עת בקעו שש ביצים בשנת 2010.

בחורף האחרון, איזור הקינון הוצף בינואר-כרגיל, אך הפלמינגו לא הראו שום התעניינות. שבועות וחודשים נקפו להם והדאגה גברה, האם שמחת השנה שעברה היתה חד פעמית?ואז במאי, כשהתקוות כבר נגוזו נצפו פתאום זוג מתחיל בפעולת חיזור ובניית קן, ולאחר מכן עוד אחד ועוד אחד... יתרה מזאת, נרשם שיא בהטלת הביצים השנה: 13 ביצים הוטלווהיו כבר 2 בקיעות מוצלחות (בד"כ 50%-70% בוקעים) .אנו תקווה כי המגמה תמשיך וכי יהיו לנו עוד הרבה בקיעות מוצלחות בעתיד של בעל חיים מיוחד ומקסים זה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה