פלזמה או LCD מה כדאי לקנות



פלזמה או LCD ? לפני שאתם זורקים אלפי שקלים בשם הפוזה והעיצוב, קחו כמה דקות בכדי להבין מה באמת ההבדל בין השניים.

מסכים דקים, מסכים דקים, אין ספק שאלו הם המוצרים החמים ביותר בשוק האלקטרוניקה כיום. כל ישראלי ממוצע, חולם על מסך דק! אנו, שהטלוויזיה היא מדורת השבט הנוכחית שלנו, מבלים שעות בהחלפת ערוצים מדי יום, אז אם כבר טלוויזיה - לפחות שתהיה דקה. למה לנו לבזבז 50 ס"מ מהסלון שלנו (עומק טלוויזיה רגילה), כאשר אנו יכולים לתלות "תמונה" בעובי עשרה ס"מ בלבד?
בישראל נמכרים, נכון להיום, קרוב למאה אלף מסכים דקים מדי שנה. אך האם זה אומר שאנו באמת יודעים מה אנו קונים? בשוק קיימות שתי טכנולוגיות שרובנו אינם יודעים להבדיל בינן ? אז מה באמת ההבדל בין מסכי הפלזמה למסכי ה LCD ?


נתחיל במעט היסטוריה לגבי שתי השיטות : ונתחיל בישנה יותר ? LCD ? כן, זה מפתיע, רוב הצרכנים חושבים שטכנולוגיה זו היא חדשה יותר, אבל טכנולוגיה זו הומצאה כבר בשנות השבעים והחלה את דרכה כתצוגה בשעונים דיגיטאליים. עם הזמן, נמצאו שימושים רבים לטכנולוגיה וכיום אין אנו יכולים לעבור יום אחד מבלי להשתמש בה ? החל מצג המיקרוגל בבית, דרך התצוגה במד המהירות ברכב וכמובן, בצג המחשב אשר הנו המוצר העיקרי בטכנולוגיה. טכנולוגיית ה LCD מצטיינת בתצוגה של אינפורמציה קבועה או בעלת תזוזה איטית (שימושי מחשב), אך כאשר אנו מעוניינים לראות במסך שידורי טלוויזיה, קיימת חשיבות ל"קצב הרענון של המסך" . מבלי להיכנס יתר על המידה לנתונים טכניים ? מסכי ה LCD בנויים ממאות אלפי צמצמים שנפתחים ונסגרים על מנת ליצור את התמונה הנראית לבסוף לעין ? קצב הפתיחה והסגירה של צמצמים אלו נקרא "קצב רענון". ככל שקצב זה מהיר יותר, מצליח המסך להגיב טוב יותר לשינויים מהירים בתמונה. הבעיה היא שישנם מסכים בעלי קצב רענון נמוך ולכן, במהלך שידורי הטלוויזיה ישנן מריחות על המסך.

מסכי הפלזמה לעומת מסכי ה LCD חדרו לשווקים רק בסוף שנות התשעים. למרות שהמחקר בטכנולוגיה החל כבר בשנות השישים באוניברסיטת "אילינוי ? ארה"ב" , רק בסוף שנות התשעים יצרו החברות מוצר מושלם. מסכי הפלזמה הראשונים היו בגודל של 50 אינץ' וזהו היתרון הגדול ביותר של הטכנולוגיה - האפשרות לייצר מסכים גדולים באיכות גבוהה.

מסכי הפלזמה פועלים על גז וניצוץ. כל מסך מכיל מאות אלפי תאים המצופים זרחן וכאשר אנו רוצים להאיר את התא, מטען חשמלי יוצר ניצוץ בתוך התא (כל שלושה תאים נקראים פיקסל).

רוצים את זה פשוט יותר - תדמיינו שאתם מסתכלים ממטוס על מגרש כדורגל ובו מיליון נורות, ע"י כיבוי והדלקה של הנורות ניתן ליצור צורות שונות. זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי מסכי הפלזמה .

למסכי הפלזמה ישנם יתרונות רבים, להלן החשובים שבהם :
1.
מסכי הפלזמה טובים יותר בשידור אינפורמציה מהירה. בשונה ממסכי ה LCD אין חשיבות לקצב הרענון ולכן אינפורמציית וידאו (תנועה) מוצגת טוב יותר על מסכי הפלזמה .
2.
זווית הצפייה ? בשל הטכנולוגיה של מסכי ה LCD אשר בנויה על נורה אחת בגב המסך (פלורוסנט), שינוי בזווית הצפייה יגרום לשינוי מהותי בגווני הצבעים שאתם רואים.
אתם יכולים לבדוק זאת ממש עכשיו בעצמכם! אם אתם יושבים כעת מול צג מחשב LCD, הביטו בצבע הכחול התחתון של תוכנת החלונות. עכשיו, קומו בבקשה מבלי להפסיק להביט באותה הנק' ? הצבע השתנה - עכשיו הביטו מהצד - שוב הצבע שונה. התוצאה - בסלון אחד עם כמה צופים , כל אחד רואה תמונה שונה .
במסכי הפלזמה תופעה זו לא קיימת וניתן לראות באיכות גבוהה מכל זווית בחדר .
3.
כמות הצבעים, בהירות המסך ויחס הניגודיות

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה