פארק הערים התאומות



דגם מוקטן של ראשון לציון, ובתוכו רחוב גרמני טיפוסי בפארק הערים התאומות

 

 

 

 

 

 

 

ראשל"צ בתקשורת- המדור שאוסף מכל אמצעי התקשורת ידיעות הקשורות לראשל"צ והסביבה ועורך אותם עבורכם.

דובי זכאי יצא ל"פארק הערים התאומות" וגילה דגם מוקטן של ראשון לציון, ובתוכו רחוב גרמני טיפוסי, מבנה מהעיר ניס, פגודה סינית, ותעלת מים ארוכה בדיוק כמו בהולנד.

לעתים אני מסייר בראשון לציון ומחלץ את עצמותיי בשעת הזריחה. כשהרחובות ריקים ובחוץ שקט, קל לדמיין איך היו הדברים פעם במקום המיוחד הזה. אני מתבונן בכדור האש האדום מתייצב על קו האופק, וחושב על הצעירים הנמרצים שהגיעו לכאן ב־‭.1882‬

הם בוודאי ישבו נפעמים, סקרו את חולות שמסביב והביטו באהבה אין קץ אל האדמה שאותה הם חולמים לקנות. לעת לילה הם התארגנו לשינה, ועץ השקמה הענק שנמצא היום בבית הקברות פרס עליהם את ענפיו. זה היה ליל קיץ ומסביב השמים נזרעו בכוכבים. את מקומם קבעו לא רחוק מהגבעה עם השקמה וזאת הייתה התחלת דרכם של מייסדי ראשון לציון.

השקמה הקשישה נאספה בינתיים אל אבותיה, ועל גדמה הוצב ציור. לידו קבוע שלט: "בט"ו באב תרמ"ב ‭,1882 -‬ חנו אבות ראשון לציון את לילם הראשון על גבעה זו תחת עץ שקמה ענף. אחרי שבע שנים, בצל אותה שקמה, הקימו את האגודה לגאולת האדמה‭."‬

צילום: דובי זכאי
פסל סיני בפארק הערים התאומות צילום: דובי זכאי
עיר כל העמים

קצהו העליון של בית הקברות הישן מספק נקודת תצפית אידיאלית על העיר. רבים ממייסדי העיר קבורים כאן והשמות על המצבות מוכרים היטב משלטי הרחובות המרכזיים בעיר. מול האנדרטה לזכר קבוצת הצעירים ישנה רחבה גדולה ועליה מצבה מעוגלת בשיש אדום - אבן זאת הוקמה לזכר ר' אפרים, בן למשפחת רוטשילד, ששימש כקצין בכיר בצבא הבריטי ונפל בהסתערות יחידתו על מוצבי הטורקים. ואם כבר הגעתם לעיר ראשון לציון הרי לא נשאיר אתכם רק לסיור היסטורי בבית קברות.
 

בית הקברות הישן
בית הקברות הישן צילום: דובי זכאי


העיר מלאה בגנים נאים, אחד מהם פרי תיכנונו של האדריכל משה בירקנטהל. פארק הערים התאומות, נמצא בסמוך לגן החיות העירוני (כן, יש דבר כזה בראשון לציון).‬ הפארק מוקדש לערים תאומות שאיתם יצרה ראשון לציון קשר, ולכן תוכנן המקום כמזעור של הרחובות המרכזיים בעיר, והוא כולל סימוני מעבר חצייה קטנים ושלטים המציינים את שמות הרחובות.

בשטחים שנוצרו בין ה"רחובות‭,"‬ הוקצה מקום עבור הערים התאומות. כך תוכלו לראות את ריצוף המדרחוב מהעיר לובלין שהועתק לכאן ומוביל לכניסה לגטו דרך שער שחור.

בנוסף לכך בחלק המשמש לציון העיר דרשוב שברומניה, ניתן לראות את הפסיפס שעיטר את בית הכנסת בעיירה. העיר ניס שבדרום צרפת תרמה לגן מבנה מיוחד, שאמור לשמש למלחמת שוורים. מאיירנפיין שבצפון הולנד הגיעה אלינו תעלת מים ארוכה שבקצה עוגנת סירת עץ גדולה - מקום שעשוע לילדים. הבריכה הגדולה משמשת כמקום בילוי להורים וילדים שרוצים להשיט סירות מנוע ומפרש זעירות. בלבו של הגן תוכלו לראות פגודה שמייצגת את העיר התאומה טנג'ין בסין, וסביבה פזורים עצי תות ותפוז ננסי.

העיר מינסטר שבגרמניה מיוצגת של ידי רחוב טיפוסי לעיר, שמיועד לרוכבי אופניים והולכי רגל, עם ספסלים בצבע יין אדום לישיבה. מסביב לגן טיילת מוגבהת שמאפשרת למטייל לראות את כולו. בכניסה לגן מתנופפים דגלי המדינות ודגלי הערים ולילדים ממתין גן משחקים גדול בפאת הגן. במקום מגרש חניה מרווח והוא מספק גישה נוחה עבור נכים.
 

 

צילום: דובי זכאי
תעלה, ממש כמו בהולנד צילום: דובי זכאי
 
קרדיט: דובי זכאי | 1/12/2009  NRG

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה