ייעוץ זוגי, למי ולמה?



מדהים שמלמדים אותנו בבית הספר מקצועות כמו גיאוגרפיה והיסטוריה, אבל את הדברים שהכי חשובים לחיים אף אחד לא מלמד אותנו...

אף אחד מאיתנו לא היה מעז לנהוג ברכב בלי לקחת שעורי נהיגה, אבל רובנו נכנסים לזוגיות ומתחתנים בלי לקחת שעורי זוגיות... על כך נאמר: אין זוג לא מוצלח, יש זוג לא מודרך. 

המצב האידיאלי הוא שזוג מגיע לייעוץ טרום נישואין ואז הוא נכנס לקשר בריא עם כלים לזוגיות טובה, אך לצערי בדרך כלל זוגות מגיעים לייעוץ במצב של מריבות קשות וחוסר תקשורת או ממש לפני פרידה ואז צריך להבין אם יש רצון לשמר ולשקם את הקשר או להיפרד בצורה נכונה. רוב הזוגות נפרדים בצורה של מאבקי כוחות ואז הם סובלים, הילדים שלהם סובלים, ההורים שלהם סובלים...היחידים שנהנים מהמצב הם עורכי הדין.

אם כבר החלטתם להיפרד, חשוב להיפרד בצורה נכונה ללא מאבקי כוח. כאשר ישנם מאבקי כוח הילדים שומעים את אבא מדבר רעות על אמא ולהיפך, חשוב להבין שילד בנוי מזהות שני הוריו- חצי ממנו מזדהה עם אימו והחצי השני עם אביו, לכן כאשר ההורים "משחירים" אחד את השני, הילד חש שיש לו שני חצאים "שחורים" והוא מאבד את תחושת הזהות שלו, הוא גם סובל בדרך כלל ממשבר נאמנות (לא יודע למי להיות נאמן, לאבא או אמא) זוהי חוויה קשה והרסנית עבור ילדים ולכן חשוב גם ללמוד כיצד להיפרד.

נשים וגברים הם שונים מטבעם, האישה הראשונה בתורה שמה חווה וזאת מלשון חוויה, האישה כולה חוויה ורגש וכן היא תרגיש טוב אם תשתף את הסביבה בחוויות וברגשות שלה, לעומתה הגבר בדרך כלל כשקשה לו הוא יעדיף להיות לבדו ולא ירבה במילים, השוני מתבטא גם בצרכים, האישה צריכה להרגיש שאוהבים אותה ומפרגנים לה, הגבר צריך לחוש שמכבדים אותו ומעריצים אותו.

בני זוג בוחרים אחד את השני דווקא בגלל שיש בהם תכונות המנוגדות לצד השני, בהתחלה אותן תכונות מהוות מוקד למשיכה אצל בן הזוג, אך עם הזמן אותן תכונות מנוגדות מפריעות לבן הזוג ויוצרות קונפליקטים. בתורה נאמר: "ויעשה לו עזר כנגדו", הכוונה היא לא שהאישה נוצרה נגד הגבר, אלא שלאישה יש תכונות מנוגדות לגבר. כדי לבנות שריר צריך להפעיל תנועה וליצור התנגדות לתנועה (ע"י הוספת משקולת), כדי לבנות אופי צריך להפעיל תכונה וליצור התנגדות לתכונה (ע"י בן זוג המנוגד לנו), כאשר קיימות תכונות מנוגדות סביר להניח שבני הזוג יגיעו למצב של קרב, במצב כזה נדרשת הקרבה של בני הזוג, רק אם תהיה הקרבה תיווצר קירבה וזה הקשר בין קרב- הקרבה- קירבה.

כאשר אני מציינת הקרבה אני מתכוונת לכך שבני הזוג יתכופפו אחד לקראת הרצונות של השני, באופן סימבולי ניתן להשוות זאת לטבעת נישואין - פס מתכתי שקצה אחד מכופף לכיוון הקצה השני עד שהקצוות מתחברים.   בדרך כלל בייעוץ זוגי עובדים עם בני הזוג על שיפור התקשורת בניהם, יוצרים דיאלוג הכולל את ביטוי הצרכים והרגשות של בני הזוג ועוזרים להם להבין את התפקיד שיש לכל אחד מהם בחיי השני. חשוב להבין ששני הצדדים שמגיעים לייעוץ צודקים, כל אחד והצדק שלו, הבעיה היא שהצדק של האחד בא על חשבון הצדק של השני ולכן חשוב למצוא פשרות ולהגיע להסכמות והבנות הדדיות.

ייעוץ זוגי יכול לעזור לכל זוג לשפר את המערכת הזוגית ומומלץ להגיע לייעוץ מונע, כאשר רק מתחילות בעיות ואי הסכמות, אז הרבה יותר קל לחזק את הקשר ולתת לו בסיס איתן.

-------------------------------------------------------
דלית הלוי סיטרוק, יועצת חינוכית, זוגית ומשפחתית, מומחית לניהול כעסים

תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, תואר ראשון במדעי ההתנהגות, מייסדת ומנהלת מרכז לי-ולך (המרכז לייעוץ והעשרה) , לימודי ייעוץ משפחתי וזוגי, רייקי, תטא הילינג, גישור, מחברת הספר "עולמו של דניאל". 052-7330456  http://www.lilach-center.com/
 

# כל הזכויות שמורות ל- "ראשון פור יו"   Rishon4u.co.il


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה