טיפול מעמיק בנותני ובמקבלי שוחד



לתגבר את מערך החוקרים במערכת המיסוי והאכיפה. לפני שיהיה מאוחר מדי.

ענני האבק של השחיתות בצמרת המדינה מאיימים לחלחל בנו. לא בטוח שניתן כבר להגדיר את ישראל כמדינה מושחתת, אבל ניתן כבר לקבוע ברמה לא נמוכה של וודאות, שהשחיתות בה הולכת ומתפשטת כמעט עד אובדן של שליטה.

למה הכוונה שחיתות מחלחלת? נכון שבישראל לא כולם מושחתים. נכון שלא כולם כאן נותנים או מקבלים שוחד. אבל הפרשיות המתפרסמות חדשות לבקרים במחוזותינו, חודרות לנפשם של תושבי ישראל כולם. הפרסומים מפתחים סימנים של חוסר אונים, של חולשה, של בושה, של חוסר ודאות וכמובן – של פחד. הפחד הוא בעיקר מן ההרגשה שרומינו. שאולי האמנו בהם והיינו תמימים. פחד מפני הבאות, שהרי כבר אין לדעת מי מושחת ומי לא. קשה להבין האם נותן השירות יטפל באזרח הרגיל או שמא יעדיף קודם לטפל בחום במי שהעביר לו שלמונים. כך, מצד האזרח.

אך גם מצד השלטון בעיית השחיתות הינה הרסנית. באיזו "זכות" ניתן בימים אלה למשל להאשים אזרח על בניית פרגולה בביתו ללא אישור, כאשר ברקע ניתנים אישורים אסורים תמורת מיליונים, מתחת לשולחן, על ידי קברניטי המשק? ברור לכן כי ידי השלטון נרפות כתוצאה מן השחיתות.

איני בטוח שניתן כיום להגדיר את מדינת ישראל כמדינה מושחתת, למרות בליל הפרסומים בתקופה האחרונה והחשיפות המקוממות באמצעי התקשורת. במדינות אחרות ברחבי הגלובוס, קיימות מדינות בהן משחדים שוטרים במקום בו נעצרים על עבירות תנועה, משחדים שופטים לקראת דיונים משפטיים ומקדמים כל דבר הנוגע לשלטון בעזרת מאכרים להם מעבירים תשלומים במזומן.

באותן המדינות קיימים מחירונים ידועים לתשלומי השוחד. אנו, למיטב הבנתי, טרם הגענו לכך. אך על מנת שלא לקחת את הסיכון, חובה עלינו להבין את החומרה ואת ההשלכות, עלינו ועל ממשיכי דרכנו. שהרי השחיתות, בכל מקום בו היא תתקיים, תפעל להרס הרוח והנפש, היושר והצדק, האמונה והחוסן החברתי. 

השחיתות תגרום תמיד לדריסת החלש ולתגבור החזק. להטמעת הייאוש ואובדן האמון בכל פעולה, תקינה וחוקית ככל שלא תהיה. אך עם הבנת העניין אין די. חובה עלינו גם לעשות הכל למיגור התופעה המקוממת. אסור לשתוק במקרים בהם נתקלים בה. אסור להעלים עין. אך על מנת שאלה יתאפשרו, חובה על המדינה לדאוג לביטחונם של אלה המוכנים לגלות את הידוע להם, על ידי דאגה לאמצעי הגנה ממשיים עבורם. חובה על המדינה להגביר את שורות החוקרים למימדים מכפילים מן המצב הקיים. חובה על המדינה לעשות חשבון נפש הכולל קביעה מחודשת של סדרי עדיפויות, בנוגע לתקציבים הנדרשים למיגור התופעה.

לאחרונה מוכיחה המשטרה את נחישותה במלחמתה במשפחות הפשע. אך הצלחתה זו לא תהיה שלמה בלי הטיפול המעמיק בנותני ובמקבלי שוחד. לכן חובה להוסיף לה תקנים, בשכר הולם וראוי, לטובת ריפוי החולי ההולך ומתפשט בחברה שלנו - כענני אבק הפזורים מעל ראשינו והמאיימים לנחות בנו על כל המשתמע מנחיתה ממיתה זו. יפעלו לכן נבחרנו בבית המחוקקים שלנו, להוספת תקציבים לחוקרים במערכת המיסים והאכיפה – שאם לא יעשו כן, יאותתו לכולנו כי הם חלק מן השחיתות המתפשטת, או שבדעתם להתכוונן לשם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה