יותר מדי קניונים, פחות מדי הייטק



בשנות התשעים טענו רבים כי אין כל הצדקה להצפת העיר בקניונים, והתברר כי הם צדקו. כיום נותרו בעיר רק ארבעה קניונים הנחשבים פעילים.

מהנדסת העיר סימה קושניר פורשת אחרי 33 שנים, במהלכן הוצפה ראשון לציון בקניונים שרק ארבעה מהם פעילים כיום. היא מבטיחה כי העיר בדרך להיות מרכז הייטק אזורי

בתחילת שנות התשעים, אחת הבדיחות הנפוצות על העיר ראשון לציון סיפרה כי לכל תושב בעיר נבנה קניון פרטי. אופנת הקניונים שנפוצה בכל הארץ היתה מופרזת במיוחד בראשון לציון, שהוצפה באותן שנים באלפי מטרים רבועים של שטחי מסחר ובשבעה קניונים חדשים. רגע לפני שהפרויקט הבא של העירייה יוצא לדרך - הפיכת העיר ללב ההייטק של אזור המרכז - מהנדסת העיר המיתולוגית סימה קושניר הפורשת בימים אלה מתיישבת לערוך חשבון נפש, ובעיקר להדוף את הביקורות.

בשנות התשעים טענו רבים כי אין כל הצדקה להצפת העיר בקניונים, והתברר כי הם צדקו. כיום נותרו בעיר רק ארבעה קניונים הנחשבים פעילים - הזהב, רוטשילד, שער ראשון והבאר. בזמן אישור התוכניות שימשה קושניר כמנהלת אגף רישוי ופיקוח בעירייה, וליוותה את המגמה מקרוב. לדברי קושניר, ראשון לציון רק ניצלה את הפוטנציאל המסחרי שהקנו לה התב"עות (תוכניות בניין עיר) יותר מערים אחרות, אשר אינן מגיעות למיצוי מרבי של השטחים המסחריים שמקנות להן התוכניות. "התב"עות בעיר לא אפשרו יותר מסחר מאשר בערים אחרות, אבל אצלנו זו היתה אופנה; היתה פריחה של קניונים, וכל יזם חשב שהקניון שלו יהיה הכי מוצלח", היא מתארת. "היום האופנה החדשה היא תחנות דלק. כל היזמים שמגיעים לבקש היתר לתחנת דלק בטוחים שהתחנות שלהם יצליחו יותר משל המתחרים".

ואף אחד לא אמר לאותם יזמים שהעיר רוויה בקניונים?

"בשנות השמונים משפחת נמרודי זכתה במכרז לקרקע של מינהל מקרקעי ישראל, והם ביקשו לבנות קניון אדיר ממדים ליד התחנה המרכזית הישנה. מאיר ניצן (ראש העיר אז - ד"ל) הזמין אליו את עופר נמרודי ואמר לו: 'יש עודף שטחי מסחר, אל תלך על הפרויקט הזה'. בעקבות זאת הוא החליט לוותר על בניית הקניון, אף שזה עלה לו בקנס של 3 מיליון שקל למינהל".

 יש מקום לקניונים נוספים?

"עזריאלי קנה קרקע ליד תחנת הרכבת ראשונים, והוא מתכנן שם מרכז מסחרי, מגדל דיור מוגן או משרדים שיושכרו לחברה אחת גדולה, כך שלא יהיה נכון להגיד שלא מאפשרים יותר שטחי מסחר. גם ליד איקאה אפשרנו עוד 3,000 מ"ר של מסחר, וקניון הזהב משלים עכשיו את שלב ב'. לקניונים חדשים וגדולים כמו שיש במרכז העיר אין מקום, להערכתי".

"הייטק? זה בהרצליה"
 
לא רק אופנת הקניונים טלטלה את העיר מבחינה נדל"נית ב־20 השנים האחרונות. ראשון לציון התפרסה במהירות למערב ולמזרח עם שכונות מגורים חדשות. כיום, כ־40% מתוך 270 אלף תושבי העיר מתגוררים בחלקה המערבי, בין כביש 4 לחוף הים.

 קרדיט: דותן לוי "כלכליסט"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה