ראשון לציון הפכה למעצמה אורגנית



עיר היין הפכה לעיר אורגנית: בשקט, בשקט, כמעט בלי ששמנו לב, הפכה ראשון לציון למעצמה אורגנית.

רק הפנמתם את טעם הבטטה האורגנית ברשת 'עדן מרקט', וכבר התמקם בעיר, במרחק שני תמרים יבשים ממנה, שחקן אורגני נוסף: רשת 'טבע קסטל'. "אני לא אוהב את המונח 'מלחמה'", מרגיע המנכ"ל קובי לוי, "הצרכן ירוויח מהתחרות"

עיר היין הפכה לעיר אורגנית: בשקט, בשקט, כמעט בלי ששמנו לב, הפכה ראשון לציון למעצמה אורגנית. לאחרונה התמקמה באזור התעשייה בראשון לציון, סמוך לקניון הזהב, רשת 'טבע קסטל'. קילומטר ממנה שוכנת לבטח 'עדן מרקט' הענקית, ועוד לא דיברנו על רחבי העיר, בה פרושות שפע של חנויות טבע ותיקות ומוכרות.

"הטרנד האורגני הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו", אומר קובי לוי, מנכ"ל 'טבע קסטל', "אנשים מחפשים היום אורח חיים בריא עם תזונה נכונה".

 אבל למה דווקא ראשון?

"כשהחלטנו להתרחב, בחרנו בראשון, העיר הרביעית בגודלה, עם רמת חיים שהולכת וגדלה ועם מודעות לספורט. ראשון גם משמשת מרכז לערים נוספות כמו חולון, בת ים, יבנה ורחובות. האזור הזה בתולי ויחסית אין בו הרבה בתי טבע. הרגשנו שיש כאן קהל עם צורך אמיתי, שרוצה לקנות את המזון האורגני היקר יחסית, באופן הזול ביותר".

יקרים יותר מסופר רגיל
 
זה לא מטריד אתכם ש'עדן מרקט' כבר כאן, מספקים את הסחורה?

"'עדן מרקט' הוא שחקן גדול וחזק, אבל מעכשיו הוא לא יהיה שחקן בודד. אנחנו כאן והציבור ייהנה ממחירי תחרות, כמו בצרכנות הוגנת ונכונה".

 מלחמה?

"יש כמובן יריבות, בסך הכל מדובר בשתי רשתות שמתמודדות על ההובלה בענף, ועדיין, יש שוני. אצלם מגוון המוצרים הרגילים רחב יותר, בעוד שאצלנו המוצרים יותר ממוקדים באורגני".

אבל הם גדולים יותר ומוכרים יותר בעיר.

"הגודל נותן יתרון אבל הוא גם חיסרון. העלויות גבוהות יותר והמחירים גבוהים יותר".

היית שם?

"ברור. אנשים שלנו מבקרים שם כצרכנים, זה לגיטימי. וגם הלקוחות מספרים לנו".

 לא יכולתם להתרחק קצת? בחרתם להתמקם קילומטר מהם. קצת מוגזם, לא?

"אנחנו מאמינים שצרכן זכאי לקבל אלטרנטיבה. בחרנו במיקום הזה כי הוא טוב. אנחנו שמורת טבע בלב העיר. מקומות מרוחקים אינם אטרקטיביים עבור ציבור, שלא מוכן לנסוע למרחקים. הוא רוצה זמינות, הוא רוצה לקפוץ לסופר האורגני עם עוד כמה סידורים. כשנכנסים לחנות שלנו נכנסים לטבע. הכי נוח ללכת ברחוב ולהיכנס לטבע, לא?".

 איך יידעו שאתם כאן? אתם מתכננים פרסום מאסיבי?

"אנחנו בקושי מפרסמים, מעדיפים שדבר הגיענו יעבור מפה לאוזן ומתכננים שיתופי פעולה עם מועדוני לקוחות. המחירים אמנם יקרים יותר ממחירי סופר רגיל (בכ־25 אחוז) אבל הבריאות שלנו שווה זהב. וכמו תמיד, הכניסה שלנו לשוק תיצור תחרות מחירים ותיתן לצרכן עוד אלטרנטיבות. הצרכן האורגני רק ירוויח".

 יש מקום בעיר כמו ראשון לשתי ענקיות אורגני, בנוסף לכל החנויות הקטנות?

"כשרשת נוספת נכנסת לשוק, יש תחרות בריאה והצרכן הוא זה שמרוויח. אני לא אוהב כשאומרים שמדובר ב'מלחמה', מעדיף את המונח 'תחרות בריאה'. התחרות מחדדת אותך, אתה נהיה טוב יותר, משפר את השירות. 'עדן' היא רשת מצוינת, אבל עד עכשיו היא הייתה כאן לבד. עכשיו אנחנו כאן".

לא כולם יכולים להרשות לעצמם את המחירים שלכם.

"יש הרבה אנשים שרוצים לחיות חיים טובים יותר ורמת החיים שלהם מאפשרת זאת. נכון שהשוק האורגני לא פונה לכולם, אבל גם מי שרוצה להפוך את התזונה שלו לאורגנית, לפחות חלקית, יקבל אצלנו מענה".

 אגוזי מלך, שקדים ותפוחים

לוי, 48, נשוי למירי ואב לשניים, עמרי ויעל. הם מגדלים בבית שני כלבים ותריסר חתולים. לוי נאה דורש ונאה מקיים. הוא רץ, עושה יוגה, רוכב על אופניים וצמחוני מגיל חמש. "באתי לאמא שלי והודעתי לה שאני לא אוכל יותר לא בשר, לא עופות ולא דגים", הוא אומר, "לצערי גם הבן שלי גם הפסיק בגיל חמש לאכול את כל אלה".

 זה לא טוב לוויטמין בי 12.

"אמא שלי, שחזתה את הנולד, הלעיטה אותי מגיל צעיר באגוזי מלך, שקדים, תפוחים ופלפל אדום כדי להשלים את החסר. גדלתי כל הזמן על המזונות האלה. הם חלק מהיומיום שלי וכמובן אורגניים בלבד".

 אז אתה 100 אחוז אורגני?

"אני לא קיצוני. לאכול מעט לא אורגני זה לא נורא, אבל כשאוכלים אוכל לא בריא בכמויות גדולות, אתה בסכנה ממשית. כמו בכל דבר יש את ה"דתיים" ויש את ה"מסורתיים". אנחנו רוצים לתת תשובה שפויה לכולם".

"יש אצלנו יותר מ־8,000 מוצרים טבעיים, אורגניים ואקולוגיים, שכוללים ירקות ופירות, לחם, פסטות, פירות יבשים, מחלבות, בשרים, חומרי ניקוי אקולוגיים, קוסמטיקה טבעית, ויטמינים, צמחי מרפא, תוספי תזונה ועוד. המטרה שלנו היא להעמיד אלטרנטיבה בריאה למוצרי מזון מקבילים קונבנציונליים, שמכילים חומרים משמרים, צבעי מאכל וחומרי הדברה".

'טבע קסטל' נכנסה למשחק האורגני בשנת 1999, כששוק הוויטמינים ותוספי התזונה היה בחיתוליו. "אנחנו מהחלוצים בתחום", אומר לוי, "ב־11 השנים האחרונות השוק האורגני נמצא בצמיחה, ואנחנו איתו, מנסים תמיד להקדים אותו בכמה צעדים".

חנויות הטבע הקטנות
 
בית הטבע יובל, ז'בוטינסקי 48:

"אנחנו נמצאים 20 שנה בשוק האורגני, עוד לפני שאנשים הבינו והכירו", אומר יובל נתן, נטורופת, "אנחנו לא בלחץ מהרשתות הגדולות, כי אנשים מגיעים אליהן ויוצאים די מאוכזבים. יש שם הרבה רעש וצלצולים והמחירים לא זולים. המבחר הוא אותו מבחר והם לא יכולים להציע משהו שאין לי פה".

 צבר בית טבע, רוטשילד 28:

"הענקים לא מלחיצים אותי", אומר הנטורולוג ד"ר גדעון לבב, "הסגנון שלי הוא לא של חנות גדולה. יש לי לקוחות נאמנים,

שמקבלים ייעוץ ויודעים שהם יכולים להביא בדיקות דם ולקבל מענה. בחנות גדולה למיטב ידיעתי אין אפשרות כזו. אני לא אומר שאין זליגה ושזה לא משפיע, אבל כשאדם זקוק באמת לעצה, הוא בא אליי. רוב הציבור חושב שהמבחר פועל לטובתו, אבל לדעתי זה רק מבלבל אותו. קליינט רגיל לא מסוגל להשתלט על מגוון גדול כל כך וזקוק לאינטימיות שבקנייה. הגדולים רק מגדילים את העוגה ולא חותכים אותה, הם רק מעלים את המודעות".

טעם החיים, רוטשילד 41:

"אנחנו כבר 11 שנה בשוק מוצרי הבריאות והאורגני", מספרים חיים ופיני כהן, "בהתחלה, כש'עדן' נכנס, היינו בלחץ, אבל עכשיו לא. בהתחלה חשבנו שזה ישפיע עלינו, אבל רוב הלקוחות נשארו נאמנים. הקירבה לעיר חשובה וכמובן גם היחס האישי. את השירות שהם מקבלים אצלנו, הם לא יכולים למצוא ברשתות הגדולות".

עדן מרקט: תשעה סניפים, 14 אלף מוצרים

"רשת 'עדן מרקט' מונה למעלה מ־14 אלף מוצרי מזון טבעיים ואורגניים ומוצרי טבע ביותר מ־20 מחלקות מתמחות. פירות וירקות אורגנים במחירי שוק, מזון אורגני קפוא ויבש, מזון טבעי קפוא ויבש, פירות יבשים, קצבייה ירוקה, מאפייה אורגנית, בר שוקולד, קפה אורגני ועוד. המוצרים מסופקים על ידי כ־350 ספקים, מהמובילים בתחומם בארץ ובחו"ל. 'עדן מרקט' מברכת על פתיחתו של כל בית טבע אשר עוסק במכירת מוצרים אורגניים ותמשיך לשרת נאמנה את לקוחותיה".

קרדיט: ורד קמינסקי Mynet
צילום: קובי קואנקס


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה