תחביבים שמשפרים את תפקוד המוח



כל אדם בכל גיל שואף לשפר את תפקוד המוח. כשנכנסים למחצית השנייה של החיים, כדאי במיוחד לחפש פעילויות שישמרו את היכולות המוחיות – שחלקן עלולות להיפגע כתוצאה מהשפעות הגיל. תחביבים הם דרך מהנה מאוד וגם אפקטיבית לעשות זאת, ובפרט מומלצות פעילויות הפנאי הבאות:

pixabay

אומנות

ציור, פיסול, צילום, נגינה בגיטרה, משחק ויש כמובן עוד דוגמאות לתחביבים מתחומי האומנות השונים – כל אלה מצליחים לא "רק" לספק הנאה רבה ועניין, אלא גם לשדרג את פעילות המוח. הסיבה לכך פשוטה: כשאנחנו עוסקים באומנות, אנחנו מתבוננים במציאות שסביבנו מזווית חדשה, ייחודית. ההתבוננות הזו מייצרת במוח קשרים חדשים בין תאי עצב, ובדרך זו הוא משתדרג. בנוסף העשייה עצמה – בין אם היא כוללת לימוד טקסטים בחוג תיאטרון למבוגרים, בין אם לימוד אקורדים באופן עצמאי לטובת נגינה על גיטרה ובין אם שימוש בחומרים שונים כדי ליצור פסלים – יוצרת אף היא עוד אינטראקציות בין חלקי המוח השונים.

שחמט

כשמחפשים תחביבים שאחת התועלות שלהם היא חיזוק המוח, שחמט הוא בחירה אולטימטיבית. משחק המלכים שקיים בעולם ככל הנראה כבר למעלה מאלפיים שנים מפתח את הקשב והריכוז, את החשיבה המרחבית, את התכנון האסטרטגי, את הזיכרון ואת יכולת קבלת ההחלטות. עוד יתרון של אימוץ תחביב זה הוא שאין צורך בציוד מיוחד (פרט ללוח שחמט וכלים, כמובן), אין צורך לצאת מהבית, ניתן לשחק בכל מזג אוויר ובכל גיל ומצב גופני – ובעידן הדיגיטלי ניתן למצוא פרטנרים למשחק בקלות.

מדיטציות

תחביב נוסף שתורם לשימור וחיזוק יכולות מוחיות חיוניות הוא מדיטציות. ניתן גם ללמוד מיינדפולנס, שיטה שמבוססת על מדיטציות. בכל מקרה התועלת כוללת חידוד של כל החושים ויכולת מוגברת להתמקד בדברים החשובים באמת בחיים. המדיטציה מסייעת בניקוי רעשים ומחשבות טורדניות, כך שהמוח מתפנה למילוי משימות משמעותיות, ובתור בונוס מרוויחים גם שלווה רבה יותר. בדומה לשחמט, גם התחביב הזה לא מצריך ציוד מיוחד, ניתן לבצע מדיטציה בכל מקום ובכל זמן (וגם אין צורך לפנות פרקי זמן ארוכים מדי לפעילות – גם מדיטציה של 10 דקות ביום משדרגת את החיים) ואין צורך ביכולות פיזיות ספציפיות עבורה.

תחביבים שכוללים למידה

תחביבים שכוללים למידה – הגדרה שמקיפה את רוב רובן של פעילויות הפנאי – מחזקים מטבעם את המוח שלנו. כל למידה של מידע חדש או מיומנות חדשה מייצרת קשרים חדשים בין סינפסות, וזוהי מהות ההתפתחות המוחית בכל שלבי החיים. בהתאם ניתן לבחור מבין שורה ארוכה מאוד של תחביבים: לימוד שפה חדשה, לימוד מיומנות חדשה מתחומי ה-DIY (למשל נגרות שמניבה גם פריטים נאים לבית), גלישה, צורפות, הכנת בירה ביתית ועוד ועוד. מומלץ להתאים את הפעילות לתחומי העניין, ועוד שיקול הוא הנגישות לקורס מתאים או לכל מרכיב אחר שיש בו צורך כדי לממש את התשוקה ללמוד את אותו תחום רצוי.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה