שנייה לפני סוף הקיץ: 5 מסלולי טיול מומלצים בארץ



אוטוטו נכנס הסתיו, הקיץ עובר וחולף ונכנסים לשגרת שנה חדשה. שנייה לפני שמתחילים את השגרה, זהו זמן מצוין לטיול אחרון – כזה שימלא את המאגרים לקראת השנה הבאה

Shutterstock

אומרים שאין סתיו בארץ, אבל גם אם הדבר נכון מבחינת הטמפרטורה – מבחינות רבות אחרות הסתיו כאן, נוכח ובעל משמעות מיוחדת לחי והצומח בארץ ישראל. פריחת החצבים וצמחי סתיו אחרים באה לשיאה דווקא בעונה זו של סוף הקיץ ועד אחרי החגים, עצים נשירים אמנם נדירים יחסית למדינות אחרות אך בהחלט ישנם ריכוזים בהם ניתן להנות משלכת ארץ ישראלית במיטבה. גם הציפורים כבר מרגישות את סופו של הקיץ וציפורים נודדות עוברות בשמי ארץ, אורחות לרגע שיחלוף במהרה.

לפני שנכנסים לשגרת ימי הלימודים, זה הזמן האידיאלי לטיול אחרון של פריחה סתווית, שלכת ישראלית ומטסי ציפורים נודדות. רגע לפני היציאה לדרך דאגו להצטייד בכל אשר דרוש: כובע, מים בכמות מספיקה, נעליים נוחות, חטיפים לזמן הנסיעה, וכמובן לא לשכוח את ציוד החירום לרכב, ביטוח חובה וביטוח צד ג', לכל מקרה שלא יהיה. במקרה של תאונה, גם רכב ישן וזול יכול לגרום נזק רב לרכב חדש ויוקרתי – כך שחשוב להצטייד בביטוח מסוג זה. עכשיו כשכולם מוכנים – אפשר לצאת לדרך.

 

גן לאומי עין חמד

גן לאומי עין חמד המהווה חלק מהריאות הירוקות של ירושלים הופך לפינה קסומה, כמעט אירופאית, בתקופת הסתיו כאשר עלי השלכת בשלל הצבעים פזורים מסביב. הוא מתאים לטיול קליל ויש בו פינות רבות לפיקניק מושלם עם דשאים, שולחנות, שירותים, ברזיות וצל מעצי דולב ואלון ענקיים. מתקני משחק לילדים גם הם קיימים. במקום זורמים מי נחל כסלון ואף ניתן לטייל בחוות מבצר צלבנית ושרידי חווה עתיקה – אקווה בלה או בעברית – המים היפים. מסלול מעגלי מוביל למערת קבורה ותצפית על הרי ירושלים.

עד אחרי החגים שעות הכניסה לעין חמד הוארכו בשעה. ניתן להכנס לגן עד לשעה 16:00 ולשהות בו עד לשעה 18:00. בחופש סוכות יהיו במקום גם אומני המרחב הציבורי- פסלים חיים, שחקנים ונגנים אשר יציגו בשעות אחר הצהריים. יש לתאם ביקור במקום לפני ההגעה.

 

שמורת החולה ואגמון החולה

כשאומרים סתיו בארץ, אומרים באותה נשימה שני דברים: חצב וציפורים נודדות, ואין מקום כמו אגמון החולה ושמורת החולה כדי לצפות באותן ציפורים נודדות. ראשונות ציפורי הסתיו החולפות בארץ כבר נראות במקום, ובסוכות, ביום חמישי אחר הצהריים, ניתן להצטרף לסיור שקיעה מתגלגל על אופניים משפחתיים באגמון ולצפות בהן באגמון. סיורים נוספים באופניים, רכבים חשמליים ואפילו בעגלת מסתור מצפים לכם מידי יום בספטמבר. למרות השם אגמון, מדובר במקום גדול בו מומלץ להתנייד עם רכב חשמלי או אופניים, או להצטרף לאחד הסיורים המודרכים.

שמורת החולה מספקת חווית טיול שונה שגם בה תזכו לראות את להקות ציפורי הסתיו הנודדות. מסלולי טיול רגליים, נגישים לעגלות, יגלו לעיניכם את השמורה ההיסטורית – שמורת הטבע הראשונה בישראל, שבאה לספר את סיפור ייבוש הביצה ולאחר מכן שימורה. במסלול הבנוי מעל גשר צף ארוך ובמגדל התצפית תוכלו להתרשם ממגוון גדול של בעלי חיים וצמחים ייחודים לאזור. עדר הג'מוסים הגדול בארץ נמצא כאן וגם עדר יחמורים, לוטרות, חתולי ביצות וחזירי בר, לצד עגורים ושקנאים ולהקות ענק של הציפורים הנודדות. המרחק בין שני האתרים הוא מרחק קצר מאד של דקות נסיעה אחדות.

 

חלמוניות ירוחם

החצב אינו הצמח היחיד הפורח בסתיו בארץ. צמח נוסף הוא חלמוניות ירוחם הפורחות בשביל החלמוניות ממש בסמוך לירוחם. עיקר הפריחה של החלמוניות הוא מאמצע אוקטובר ונובמבר אז אם דקה אחרי החגים תרצו לטייל, כשמזג האוויר כבר מעט יותר נח ולראות פריחה מרהיבה בצהוב, נחבאת בין חגבי הסלעים – זה בדיוק המקום בשבילכם. חשוב לציין כי השבילים נמצאים בשטחי אש ולכן נדרש תיאום עם צה"ל לפני הביקור.

שביל קצר של כמה מאות מטרים ומגיע אל החלמוניות מתחיל מנקודת החנייה, ואם תרצו מסלול ארוך יותר – ישנו באזור גם מסלול מעגלי של כחמישה ק"מ (2-3 שעות הליכה), שכולל גם תצפית מרהיבה על ירוחם ואגם ירוחם. המסלול עובר לאורך נחל רביבים היבש בעונה זו – לא לשכוח להצטייד במים, גם בתקופה זו האזור חם.

 

שמורת חוף השרון

שדות של אירוסים פורחים פה באביב, אבל את חבצלת החוף תוכלו לראות במלוא תפארתה דווקא בסתיו. חלקה הצפוני של השמורה הוכשר לביקור ברכס הכורכר המשקיף על הים בסמוך לווינגייט. כיום, הים נוגס ברכס וגורם להתדרדרות של חלקים ממנו כך שיש להישאר על השבילים המסומנים ולא להתקרב לקצות הרכס.

אורכו של השטח המוכשר לביקור הוא 1.2 ק"מ ורוחבו כארבע מאות מטר. מסלול רגלי מעגלי זה –  יוביל אתכם כשני ק"מ ברחבי השמורה במשך כשעה וחצי ויגלה לעינכם את צפונות הצומח והחי באזור. חצבים וקורנית, נר הלילה, רותם ולענה ובתקופה זו – גם חבצלת החוף.

ליד שביל האירוסים ישנה מחצבת חול נטושה לחובבי גלישת החול, ואם תרצו לשלב פיקניק עם הטיול – לכו לחורשת האקליפטוסים כ-200 מ' צפונית לשער ותמצאו שם גם שולחנות פיקניק.

 

גמלא

שמורת גמלא מרהיבה כל השנה – וגם בסתיו. בשמורה תוכלו להגיע בקלות לתצפית מרהיבה על העיר העתיקה גמלא ולתצפית העופות הדורסים. גם שביל הרגליים היחפות, המכיר לילדים את המרקמים השונים של החומרים הקיימים בשמורה דרך מגע, נמצא באזור הכניסה בטווח של מאות מטרים.

מיטבי לכת יוכלו להגיע לעיר העתיקה עצמה בשביל תלול היורד מנקודת התצפית ומגיע גם לשרידי בית כנסת עתיק.

אם חשבתם ששבעתם מהנוף המרהיב ומהעופות תוכלו לטייל גם לתצפית מעל מפל גמלא – המפל הגבוה בארץ בגובה 51 מ'. המים זורמים בו כל השנה ועדיף לראותו עכשיו, לפני הגשמים, כי בזמן הגשמים המסלול בוצי וישאיר אתכם עם עוגות בוץ על הנעליים. גם אם פספסתם והגעתם לבוץ, לא נורא, בכניסה תמצאו עמדות לשטיפת הנעליים.

 

לסיכום, לא משנה לאן תיסעו פקחו עיניים וחפשו את מבשרי הסתיו הרשמיים בארץ, החצבים, הפורחים לאורך הדרכים, בכל הארץ. זכרו כי החצבים הם מין מוגן ובמקום לקטוף – קטפו תמונה איתם. עד לשנה הבאה עם בוא החצבים הבאים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה