על קיבוע זכויות ביציאה לפנסיה שמעתם? כך תמקסמו את קצבת הפנסיה שלכם



איך מפחיתים את מס ההכנסה בפנסיה? הצעד הראשון (וגם האחרון) הוא הליך קיבוע זכויות. כך זה עובד

Shutterstock

מתקרבים לגיל הפרישה? קרוב לוודאי ששמעתם לפחות פעם אחת את המונח "קיבוע זכויות". זהו חלק חשוב ביותר בתהליך הפרישה לגמלאות, וכדאי מאוד להבין אותו לעומק עוד לפני מועד הפרישה. התהליך קשור לרמת מס ההכנסה שנשלם על קצבת הפנסיה שלנו, וניהולו באופן נכון יכול לחסוך לנו מאות אלפי שקלים לאורך השנים.

בכתבה זו נסקור את מבנה המיסוי מול גמלאים בישראל, נבין את תפקידו של קיבוע הזכויות ונדגיש את היתרונות שבהסתייעות באיש מקצוע בעל רישיון פנסיוני לביצוע ההליך. בנוסף, נראה כיצד ניתן להגיע ל-אפס מס הכנסה בפנסיה, ונבהיר מדוע גם מי שלא צריך לשלם מס, ירוויח מניהול נכון של הליך קיבוע הזכויות.

מס הכנסה בפנסיה

גם כשיוצאים לפנסיה משלמים מס הכנסה. כל הכנסה מעל גובה מסוים מחויבת במס וקצבה בעת יציאה לגמלאות – היא גם הכנסה. מס ההכנסה בפנסיה תלוי בכמה גורמים, כשהמרכזי שבהם הוא גובה הקצבה עצמה. נתון זה נקבע לפי הסכום שנצבר בקרן עד מועד הפרישה, מאפייניו האישיים של החוסך וכן מסלול הפרישה שנבחר. בנוסף, בתחום הפנסיוני קיימת הפרדה בין "קצבה מוכרת" לבין "קצבה מזכה". הקצבה המזכה מורכבת מכל הכספים שהפקדנו לחיסכון הפנסיוני וקיבלנו עבורם הטבת מס. הקצבה המוכרת הם כל הכספים שמעבר לסכומים אלה, כספים שלא חלו עליהם הטבות מס, ולכן הם פטורים מתשלום מס הכנסה.

לכן את מס ההכנסה בפנסיה מחשבים לפי הקצבה המזכה. בהתאם לגובה הקצבה המזכה, נקבע שיעור המס שיוטל עליה. קצבאות נמוכות חל מס בשיעורים נמוכים וקצבאות גבוהות חל מס בשיעורים גבוהים, במודל מס פרוגרסיבי. זוהי הטבלה שלפיה מחושב המס (נכון ל-2023):

קצבה מזכה חודשית

מס ההכנסה לפני הטבות

עד 6,790 שקל

10%

6,791-9,730 שקל

14%

9,731-15,620 שקל

20%

15,621-21,710 שקל

31%

21,711-45,180 שקל

35%

58,190-45,180 שקל

47%

כל שקל מעל 58,190 שקל

50%

 

שיעור המס הזה הוא נקודת ההתחלה במיפוי המס האמיתי שנשלם על הקצבה הפנסיוני. לצדו, יוחלו על הקצבה הטבות לזיכוי מס ההכנסה. אלה מגיעות מנקודות זיכוי לפי מאפייניו של החוסך, וכן מהחלת חוקים והטבות מס שהמדינה מציעה לפורשים. הטבות המס במסגרת הליך "קיבוע הזכויות" מעוגנות עבור החוסך למשך כל שנות הפרישה, בתהליך חד-פעמי ובלתי הפיך.

Shutterstock

הליך קיבוע הזכויות ופטור ממס

מה זה קיבוע זכויות? זהו הליך רשמי שנעשה מול פקיד שומה במס ההכנסה, התהליך מתבצע פעם אחת, ובתומו מגיש הפורש טופס קיבוע זכויות (טופס 161ד) לפקיד השומה במס הכנסה. מכיוון שמדובר בהחלטה שנלקחת באופן חד-פעמי ושלא ניתנת לשינוי לאחר מכן, מומלץ לבצע את התהליך תוך התייעצות עם איש מקצוע בעל רישיון בתחום הפנסיוני.

תהליך קיבוע הזכויות נעשה בגיל הזכאות, שהוא הגיל המאוחר מבין גיל הפרישה החוקי (67 לגבר או 62-65 לאישה) לבין גיל תחילת קבלת הקצבה המזכה. במסגרת ההליך מבצע פקיד השומה חישוב של שיעור הפטור לו זכאי הפנסיונר, בהתחשב בסכום המענקים/פיצויים והפטורים שנמשכו ב-32 שנות העבודה האחרונות (תחת תנאים וסייגים פרטניים).

לאחר קביעת שיעור הפטור, על הפנסיונר לבחור האם הוא מעוניין לנצל את הפטור על הקצבה החודשית, או שהוא מעדיף לוותר על הפטור החודשי  (או על חלקו) ובמקומו להוון (למשוך בסכום חד-פעמי) את הקצבה בפטור (זאת, למי שיש קצבה חודשית של 4850 שקלים ומעלה, נכון לשנת 2023).

הבחירה נעשית במסגרת טופס 161ד והיא מכונה "קיבוע זכויות" מכיוון שלאחר מיכן לא ניתן לשנות את הבחירה.

גורמים נוספים שמשפיעים על שיעורי המס בפרישה, מעבר לקיבוע הזכויות:

נקודות זיכוי: כפי שמחושבות נקודות זיכוי למס הכנסה במהלך שנות העבודה, גם בפנסיה מעניקים מאפיינים מיוחדים הנחה במס. כל נקודת זיכוי כזו תוריד סכום של 235 שקלים (נתוני 2023) ממס ההכנסה החודשי שעל הפורש לשלם. כל תושב ישראלי זכאי ל-2.25 נקודות, ומאפיינים נוספים יעניקו נקודות נוספות: היות הפורשת אישה; בן/בת זוג ללא הכנסה; מספר הילדים במשפחה וגילם; משלמי מזונות; עולים חדשים; ועוד. נקודות הזיכוי יכולות להתעדכן מדי שנה.

תיקון 190: זוהי חקיקה שמאפשרת למשוך כספים מקופת גמל לחיסכון בצורה הונית עם מס מופחת של 15% על הרווח הנומינלי (במקום 25% על הריאלי); וכן משיכת הכספים כקצבה בפטור ממס לאחר גיל 60. זאת, עבור מי שמקבל קצבה מזכה בגובה של 4,850 שקלים ומעלה בחודש (נתוני 2023).

תיאום מס: מי שממשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה צריך לבצע תיאום מס מול מס הכנסה. בלי ביצוע תיאום מס, הקצבה של החוסך תמוסה באופן אוטומטי ברף הגבוה ביותר – 47% מס הכנסה.

למה צריך לקבע זכויות גם כשאין חבות מס?

כדי להמחיש לאיזו רמת חיסכון ניתן להגיע בתהליך קיבוע הזכויות, ניקח חוסכת לדוגמה. אישה עם קצבה של 4,500 שקלים, שחל עליה מס הכנסה 10%. היא אישה ותושבת ישראל ולכן מקבלת 2.75 נקודות זיכוי ממס הכנסה. המס החודשי הבסיסי שעליה לשלם הוא 450 שקלים, אך לאחר החלת נקודות הזיכוי, היא לא תצטרך לשלם מס הכנסה כלל.

אם זהו המצב, למה בכלל צריך לעבור דרך תהליך קיבוע הזכויות? ייתכן שבעתיד החוסכת תרצה ליהנות מהטבות המס שמציעה קופת גמל תחת תיקון 190 – כלומר, להפקיד לקופה ולאחר מכן למשוך את הכספים בפטור ממס. קיבוע זכויות הפורש מול פקיד השומה יבטיח שהוא יוכל לבצע פעולה זו בכל שלב.

לסיכום

הליך קיבוע זכויות הוא ייחודי בכך שהוא נעשה פעם אחת עבור כל גמלאי, ולאחר הגשתו ואישורו אצל פקיד השומה במס הכנסה, הוא לא ניתן לשינוי. הוא גם ייחודי בכך שניצולו המלא יכול לפטור את החוסך מתשלום מס הכנסה בפנסיה לתמיד. לכן חשוב לבצע את התהליך בעיתוי הנכון, ובאופן מדוקדק ומקצועי. הסתייעות באיש מקצוע בעל רישיון יכולה להבטיח יישום מוצלח של התהליך, לטובת פרישה ברווחה.

 

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה