עופות המים שנודדים מעל ישראל



ישראל היא מדינה שחווה נדידה מרשימה ביותר של עופות מים גדולים ומרהיבים. במהלך השנה, אם תביטו למעלה, תהיו עדים לתצוגה מושלמת של הטבע שכוללת מאות עופות מסוגים שונים החוצים את ישראל, ומשתמשים בה כמקום לאגור כוחות, להשתכשך במים ולהמשיך הלאה בחלק מהמקרים.

Shutterstock

ישראל מהווה מעין צומת דרכים עבור עופות נודדים רבים ולמעשה, מחזיקה בשיא עולמי של נדידת עופות מים גדולים שמגיעים מיבשת אירופה, אפריקה ואסיה. בעקבות כך שישראל ממוקמת בין היבשות הללו ומספקת אופי מגוון מאוד של סוגי אזורים ושטחים בטבע, היא מהווה מקום מנחת מושלם עבור עופות מים, שבחלק מהמקרים, נמצאים לפני נדידה מסיבית של מאות ואלפי ציפורים בשובל אחד ארוך, שפשוט אי אפשר להתעלם ממנו.

 

בסתיו ובאביב ניתן לחוות את הנדידה במלוא הדרה

במהלך חודשי האביב, חובבי צפרות רבים בוחרים להגיע לעיר אילת בכדי לחוות נדידה צבעונית של עוף הפלמינגו. פלמינגו, עוף מים גדול, ובעל מקור יפהפה שנועד לשלוק דגים מהמים ביתר קלות, כך שניתן גם לצפות בעופות הפלמינגו בבריכות דגים רבות שמצויות בצידי הכבישים הבינעירוניים. נוסף על עוף הפלמינגו, במהלך האביב גם סוגי עיטים ונצים נודדים מעל העיר אילת, אך בדרך כלל כדאי לחפשם באזורים לחים יותר, כאלו אשר יוכלו לשמשם כמקומות לחידוש האנרגיה לקראת הנדידה לארצות הדרום והלאה מישראל.

 

במידה ואתם אנשים שנוטים לפקוד את צפון הארץ ולהנות מהכנרת, תוכלו להתרשם מנדידה יפהפייה של ברווזים שמגיעים לאגם הכנרת בכדי להשתכשך במים, ולגנוב את הדגים לכל הדייגים שעומדים עם חכות הרולר. אנפות ושקנאים, גם הם עופות מים גדולים ומרשימים במיוחד אשר ניתן לצפות בהם בכנרת ובאזורים בהם מצויים מאגרי מים, ביצות (נותרו עוד כמה כאלו בארצנו), בריכות דגים ואזורים לחים שניתן ללקט בהם דגים קטנים, צפרדעים ואפילו נחשים קטנים ולא ארסיים.

 

עמק החולה עבור חובבי הצפרות

כמעט שלא ניתן להזכיר את הביטוי "נדידת ציפורים", מבלי להזכיר את עמק החולה, שמהווה את אחד מהמוקדים העולמיים החשובים עבור חובבי צפרות מכל העולם. עמק החולה מאופיין באזורים לחים רבים ורטובים, ומהווה אזור מנוחה ותדלוק עבור שקנאים רבים, עופות דורסים שונים ומינים שונים של ציפורים שמבקשות את מנוחתן באזור.

 

במהלך עונת הנדידה, ניתן לצאת אל טיולי צפרות מודרכים באזור עמק החולה, כאלו אשר כוללים צפייה במשקפות על פעילות השקנאים, ושאר עופות מים גדולים באזור זה שזוכים לאגור מזון לאחר אכילת תירס, דגים ויבולים שונים שבבעלות החקלאים (בעיה בפני עצמה שמפריעה מאוד לחקלאים).

 

 

 

פייה בנדידה במהלך הלילה מומלצת יותר

בכדי להבין עד כמה התהליך של נדידת עופות מים גדולים משמעותי ומורגש בישראל, נציין שיותר מ-60 אלף שקנאים עוברים בישראל בעונת הנדידה, ויותר מחצי מיליון חסידות גם כן חוצות את ישראל. מעבר לשני סוגי עופות אלו, עוד מאות סוגים של עופות חוצים את ישראל במהלך עונות הנדידה, וחלקם אף מסוגלים לזהות מקורות מים מגובה של 2,000 מטרים! זהו נתון בהחלט מרשים.

 

בדרך כלל, עופות מים גדולים שנודדים במהלך היום, משתמשים בזרמים חמים באוויר על מנת לבצע דאייה נכונה וכזו שחוסכת באנרגיה עבורם. אך יחד עם זאת, ניתן גם לצפות בנדידות של עופות מים גדולים גם במהלך הלילה. אמנם, הצפייה תהיה קשה יותר, היות שעופות נודדות לפעמים בגובה של 6 ק"מ ובמהירויות של יותר מ50 קמ"ש, אך במידה ומצטיידים במשקפות מקצועיות מספיק, ניתן לחוות מחזות נדירים ביופיים בינהם נדידת עגורים מעל אזורים עירונים במישור החוף.

 

על פי הערכות של מומחים בתחום הצפרות, הנדידה בלילה מתבצעת באמצעות ניווט הנתמך בכוכבים, בירח ובכוכב הצפון. לכן אל תופתעו אם תגלו להקות ציפורים עפות מעליכם בלילה הקריר של עונת האביב.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה