סוגי עבירות מס הכנסה



באופן עקרוני מבחינים בין שני סוגים של עבירות מס הכנסה: עבירות מהותיות, הנעשות ביודעין ובכוונת מכוון, ובעבירות טכניות, שמבוצעות בתום לב, בשוגג, לפעמים אף ברשלנות.
שלטונות המס נדרשים אל מבצעי העבירות בחומרה, ודאי אל מי שמבצעים אותן ביודעין.

Pixabay

עם עבירות מס הכנסה נמנות עבירות מגוונות כגון: איחור במסירות הגשת הדו"ח, אי ניכוי מס במקור או העלמתו ואי העברתו למס ההכנסה, דיווח חלקי ועוד. העבירות החמורות הן עבירות המס המהותיות ובהן: העלמת הכנסות ובתוך כך העלמת מיסים, ניהול פנקסים כוזבים, הגשת דו"חות לא אמתיים, סיוע לזולת ושותפות עמו בביצוע העבירות ועוד.

כאשר אדם נחשד בביצוע עבירות הוא נדרש, כמעט בעל כורחו, לסיועו של עורך דין מסים. לא ניתן להפריז בחשיבות הסיוע של עורך דין במצבים שבהם, בלעדיו עלול אדם להיענש בחומרה, לרבות לרצות עונש מאסר.

חומרתן של עבירות מס מהותיות

 מאמצי אכיפה מוגברים של שלטונות המס לא מצליחים לבער את תופעת העבירות, לכל היותר לצמצם את היקפן. סביר להניח כי מי שמבצעים עבירות מס מהותיות עושים זאת חרף ידיעת העונש שעלול להיות מושת עליהן ועל אף ידיעתם כי קיימים פיקוח ואכיפה מוגברים בשנים האחרונות.

תקופת מאסר הנעה בין חמש לשבע שנים עלולה להיגזר על המבצעים עבירת מס המוגדרת כעבירה מהותית.

על מנת להפיק ולמצות את המרב והמיטב משירותו של עורך דין מסים מומלץ להתקשר אליו עוד לפני החקירה או במהלכה. ייצוג משפטי מול רשויות החקירה עשוי לסייע לחשודים ולנאשמים לצאת בעונש מופחת, ככל שיצליח העורך דין לשכנע כי קיימות נסיבות מקלות שלא לדון את מרשו לחומרה.

החשיבות הפסיכולוגית של עורך דין מיסים

עורך דין המתמחה בדיני מיסים עשוי לסייע, בין השאר, בהגשת בקשה ליועץ המשפטי לממשלה לעיכוב ההליכים ולנצל את הזמן הזה להשגת עדויות ומסמכים נוספים שעשויים לחזק את טיעוניו המקלים, לבצע הליך גילוי מרצון, שאולי יתמצה בתשלום כופר מסוים אבל ימנע הגשת כתב אישום,  הגעה להסדר טיעון ועוד.

אדם הנחשד בביצוע עבירות מס נמצא בעמדת נחיתות ברורה ומובנית מול הרשויות. זה "לא כוחות", כמו שאומרים ילדים. עורך דין יסיע למרשו למצות את זכויותיו כנחקר, לתמוך בו נפשית ולתת לו תחושה כי הוא לא לבדו במערכה.

לכאורה, עשויות עבירות טכניות להיחשב לפחות חמורות, אבל גם היחס אל מבצעיהן אינו סלחני מראש. עליהם להוכיח כי ביסוד העבירה שביצעו לא היה מונחים כוונה ורצון להערים על השלטונות ולהונות אותם. גם עבירות טכניות הן עבירות שצריכות להימנע. על כל בעל עסק לנהל רישום מסודר, מוקפד, ללמוד היטב את פקודות מס ההכנסה ולפעול לפיהן. בהינתן מצב, שבו אדם נחשד בביצוע עבירות מס, גם אם הוא יודע שביצע אותן בתום לב, בשוגג, אל לו להקל ראש בצורך להסתייע בשירותיו של עורך דין מסים, כי אם וכאשר יעמוד לבדו מול המערכת הוא עלול לשלם על כך מחיר יקר. תרתי משמע.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה