נפילות בגיל מבוגר – הקדימו תרופה למכה



בגיל השלישי אחד מהפחדים המוכרים ביותר הוא הפחד מנפילות. אכן מדובר בתופעה שכיחה שביכולתה להביא ממש לפציעה ואף לסכן חיים. הנפילות נגרמות פעמים רבות בשל חוסר איזון בשיווי המשקל, היחלשות של השרירים והעצמות, ירידה באיכות השמיעה או הראייה ואף בשל תרופות מסוימות. ישנן דרכים למנוע את אותן נפילות ולהבטיח איכות חיים טובה יותר, הינה הן לפניכם.

pixabay

שימוש באמצעי בטיחות בבית

 

נפילות של קשישים מתרחשות לא פעם דווקא בבית, זאת משום שיש תחושה של נוחות וביטחון כך שהבטיחות לא נשמרת מספיק. נפילה בבית, במיוחד לאדם המתגורר בו לבד, יכולה להיות מסוכנת מאוד שכן עלול להיות קושי לקרוא לעזרה. כדי להתמגן בפני נפילות בבית מומלץ לנקוט במספר אמצעי זהירות. ראשית, מומלץ לוודא בכל עת שהרצפה יבשה לגמרי, במיוחד כאשר יוצאים מהמקלחת. כמו כן, מומלץ להניח שטיחון נגד החלקה בתוך המקלחת שתפקידו למנוע נפילות. בחדרים אחרים השתדלו להימנע מהנחה של חוטים או כבלי חשמל העשויים להוות מכשול, כמו גם כל חפץ אחר המונח על הרצפה שביכולתו לסכן את הדיירים.

 

נסו להציב את כל מה שנחוץ לכם בהישג יד כדי להימנע מהצורך להתכופף או לטפס על סולם או כיסא שמהם הנפילה עשויה להיות מסוכנת עוד יותר. הקפידו לנוע בבית כאשר האורות דלוקים כך שניתן לראות את כל החפצים בחלל בבירור. נסו שלא לקום או להתיישב מהר מדי כדי להימנע מסחרחורות ואיבוד שיווי משקל. הקפידו לשאת עמכם את הטלפון הנייד גם בתוך הבית, כך שבמקרה של נפילה חלילה תוכלו להזעיק עזרה בקלות רבה.

 

שמרו על תזונה נכונה והקפידו על פעילות גופנית

 

דרך נוספת להימנע מנפילות היא לשמור על הגוף חזק ככל הניתן. כדי לדאוג לגופכם יש לעסוק בפעילות גופנית בדרך קבע ולהקפיד על תזונה מזינה. פעילות גופנית המיועדת לגיל השלישי מיועדת לחיזוק השרירים והיציבה, תוך קיום תרגילים המתאימים למצב הפיזיולוגי של תקופת חיים זו. מומלץ תמיד, גם בעת קיום פעילות גופנית, וגם במהלך היום לנעול נעליים נוחות המסייעות ליציבה ומשפרות את האחיזה בקרקע. שמירה על אכילה נכונה תסייע לגוף להישאר חזק ותימנע ירידה לא רצויה במשקל, דבר המחליש את הגוף והופך אותו מועד לנפילות עוד יותר. אם אינכם בטוחים כיצד לספק לגוף שלכם את כל הצרכים התזונתיים אשר להם הוא זקוק, מומלץ להתייעץ עם מומחה.

 

נקטו משנה זהירות לאחר הליכים רפואיים ותרופות

 

בגיל השלישי הליכים רפואיים מורכבים כמו החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק הברך אינם נדירים. חשוב לזכור כי לאחר הליכים אלה הגוף חלש ונדרשת עבודה כדי ללמד את הגוף לבטוח בשינוי. יש לנקוט במשנה זהירות לאחר ביצוע הליכים שכאלה כדי למנוע נפילות ולעקוב באדיקות אחר הדרישות של הליכי השיקום.

 

דבר נוסף שיש לשים לב אליו הוא ההתנהלות תוך שימוש בתרופות מסוימות. ישנן תרופות העשויות להביא להופעה של תופעות לוואי כמו: סחרחורות, חולשה, עייפות או ירידה באיכות הראייה. לפני תחילת תרופה חדשה ודאו עם הרופא האם צפויות תופעות לוואי שכאלה והקפידו לנהוג בזהירות יתרה.

 

הסתייעות באביזרים

 

בגיל השלישי השימוש בעזרים כמו: מכשירי שמיעה, משקפיים, הליכונים ועוד עשויה להיות הכרחית. לכאורה מדובר באמצעים המגבילים את התנועה וההתנהלות בכלל, אך למעשה אלה אמצעים שיכולים לשמור עליכם מפני נפילות. עדיף לשמור על הבטיחות מאשר להימנע בשימוש בעזרים אלה, ולהרוויח חופש ועצמאות שלא תוכלו ליהנות מהם ללא האביזרים השונים. מומלץ להתייעץ עם הרופא האם נחוצים העזרים אלה ולהשתמש בהם אם עולה הצורך.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה