מתי כדאי לפנות אל עורך דין צבאי



כלל בסיסי וחשוב בדיני משפט צבאי במדינת ישראל קובע שנאשם המשרת בצה"ל – בשירות סדיר, קבע או מילואים, זכאי לקבל ייצוג של עורך דין צבאי. הייצוג המשפטי יכול להיות של עורך דין מהסניגוריה הצבאית או של עורך דין אחר שקיבל אישור רשמי מוועדה צבאית לתפקד בתור סניגור צבאי. שכן, חזקת החפות קובעת שכל אדם הוא חף מפשע עד שהוכחה אשמתו. לכן, עורך דין בתחום משפט צבאי שיש לו את הידע והניסיון, יוכל להגן על הזכויות של הנאשם, להכין אותו למסירת העדות ולוודא שהליך הפלילי נעשה באופן תקין.

Pixabay

מדוע חשוב לקבל סיוע של עורך דין צבאי?

משפט צבאי שונה ממשפט אזרחי וכולל מגוון של חוקים, למשל חוק השיפוט הצבאי תשט"ו – 1955, חוק שירות המילואים, תשס"ח – 2008, חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], תשמ"ו – 1986 וכדומה. כמו כן הוא מתבסס על פקודות מטכ"ל, נהלים, הוראות כלליות ועוד. מסיבה זו, יש חשיבות לקבל ליווי וייעוץ של עורך דין המתמחה בדיני משפט צבאי, בקיא בנהלים ומכיר את התנהלות המערכת הצבאית. בכך אתם יכולים להגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה בתיק המתנהל נגדכם, גם מבחינת ההכרעה הסופית וגם מבחינת הפחתת העונש שתקבלו.

באיזה מקרים כדאי לפנות אל עורך דין צבאי?

חקירות של מצ"ח: חייל שקיבל זימון להיחקר בפני יחידת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת), חייב למלא את הוראות הצו ולהתייצב לחקירה. זהו שלב משמעותי בניהול ההליך הפלילי, שיכול לקבוע את התוצאה הסופית של התיק. שכן, הדברים הנאמרים על ידכם לחוקרים, יכולים להוות ראיה נגדכם בהמשך ההליך. לכן, עם קבלת הזימון מומלץ לפנות מיד אל עורך דין צבאי, שיסביר לכם איזה זכויות יש לכם, ידריך ויכין אתכם למעמד החקירה ולשאלות שעשויים לשאול אתכם. חשוב שתזכרו, יש לכם זכות בסיסית להתייעץ עם עורך דין, גם לאחר שנפתחה נגדכם חקירה. כלומר, לא משנה באיזה שלב נמצאת חקירת מצ"ח, אתם זכאים לבקש להפסיק אותה ולהתקשר לעורך דין להתייעצות.

היעדרות מהשירות הצבאי: אלו הם מקרים נפוצים ביותר בצה"ל, הכוללים עבירה של עריקות, השתמטות, אי התייצבות בבקו"ם וכדומה. העונשים על עבירות צבאיות אלה הם תקופת מאסר, על פי תקופת ההיעדרות והנסיבות הספציפיות של אותו מקרה. במצבים אלה חשוב לפנות אל סניגור צבאי, שיוכל להציג בפניכם פתרונות אפשריים מלבד ללכת לכלא.

ניהול הליכים נגד משרד הביטחון: פעמים רבות לאחר תום השירות הצבאי, מתגלות בעיות גופניות ונפשיות חמורות שנגרמו כתוצאה מפציעות, תאונות, אירועים טראומתיים שקרו בצבא ועוד. במקרים אלה אתם זכאים לתבוע את משרד הביטחון ולמצות את הזכויות המגיעות לכם – אחוזי נכות, פיצוי כספי וכך הלאה. חשוב לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין מהתחום שינחה וייצג אתכם מול הגורמים השונים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה