משמורת ילדים ושמירה על טובת הילד



בעשורים האחרונים חלו שיונים ניכרים בכל אורחות החיים. הטכנולוגיה המודרנית הביאה בכנפיה שינויים באיכות החיים, ברמת החיים וביכולת של יחידים ומשפחות להעלות את רמת החיים ואת רמת שביעות הרצון הכללית. אבל למרבה הצער, השינויים הללו לא כללו שיפור במצבם של ילדים להורים שהחליטו להיפרד ולא הביאו איתם פתרון ברור ומוסכם למצב. משמורת ילדים היה ונותר נושא בעייתי. ההוכחה הברורה לבעייתיות של הנושא היא המגוון הרחב של התייחסויות לנושא במקומות שונים בעולם. מהי בעצם משמורת ילדים ולמה הנושא הזה הוא כל כך חשוב? מהי השיטה הנהוגה בישראל ומה מקומה ביחס למדינות אחרות בעולם? כדאי לקרוא – כל התשובות בהמשך המאמר.

freepik

משמורת ילדים – מה זה בעצם ולמה זה כל כך חשוב

משמורת ילדים הינה למעשה זכות השמירה על הילדים והזכות למעורבות בחיי היום יום שלהם. בדרך כלל, למרות שינויים שנערכו בחוק ולמרות הכוונה הכנה של כלל הגורמים העוסקים בתחום ליצור איזון בנושא בין שני ההורים, ברוב המכריע של המקרים, במדינת ישראל כמו גם ברבות מהמדינות המפותחות בעלות מערכת משפטית מודרנית, המשמרות ניתנת לאם.

בישראל, המשמורת לאימהות ניתנת בהתאם לחוק חזקת הגיל הרך, הגורס שבהעדר החלטה של ההורים ביחס למשמורת על הילדים ואם הילד או הילדים שבהם מדובר הם מתחת לגיל 6, הרי שבאופן אוטומטי תהיה הזכות של האם לקבל חזקה על הילד או הילדים גדולה מזאת של האב. לפיכך משנתקבעה זכותה של האם, גם אם בעתיד תהיה תביעה מצד האב לקבל את החזקה, הנטייה של בתי המשפט תהיה לשמר את המצב. זאת, בדרך כלל, בטענה של שמירה על טובת הילד, טענה שיש בה מידה רבה של צדק. עם זאת, חשוב להדגיש כי משמורת על הילדים איננה זהה במהותה לאפוטרופסות עליהם שבמרבית המקרים מתחלקת בין שני בני הזוג באופן שווה. בנוסף, אם קיים הסכם בין בני הזוג בנושא, גם אם הוא שונה ממה שמקובל ונהוג, הוא יקבל לרוב תוקף של פסק דין. ככלל העוסקים בנושא נוטים עדיין לשמרנות יתרה ונמנעים משנויים מהותיים בחוק, למרות שלכאורה יש בחוק הקיים משום קיפוח הזכויות של הגברים.

סוגי משמורת ותפיסות שונות בעולם

אף שבמדינת ישראל, כאמור, האישה היא זאת שזוכה ברוב המכריע של המקרים לקבל את המשמורת. יש מקרים שבהם נקבעת גם מש\מורת משותפת או משמורת מפוצלת. משמורת משותפת היא מצב שבו שני ההורים נהנים ממשמורת על הילדים, תוך חלוקה שוויונית של החזקה על הילדים. סוג אחר של משמורת, הגם שאיננו נפוץ, הוא משמורת מפוצלת, מצבה שבו כל אחד מההורים מקבל משמורת על ילד או ילדים אחרים. למרות היתרון לכאורה של המצב הזה, לא נהוג לחלק את המשמורת. זאת, בעיקר משום שהחלוקה הזאת יוצרת נתק בין כל הצדדים, כולל בין הילדים לבין עצמום.

ככלל, במדינות שונות בעולם מתקיימות תפיסות שונות בנושא. בקנדה, טובת הילד קובעת והוא יישאר בחזקת ההורה שהיה המטפל העיקרי שלו – וזה לא בהכרח האם. בצרפת, המשמורת מחולקת בין ההורים ורק במקרים יוצאי דופן מוענקת משמורת יחידנית. ועדיין, בכל המדינות קיימת עדיפות לאם במידה כזאת או אחרת. עם זאת, במדינות מתקדמות יש נטייה גוברת והולכת ליצירת שוויון בין הצדדים ומכל מקום, אם יש הסכם בין ההורים בנושא, בית המשפט נוהג לכבד את ההסכם הזה. אם יש לכם עניין להעמיק את הידע שלכם בנושא, זה המקום הנכון עבורכם. צרו קשר כבר כעת והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם. הם יסייעו לכם לאורך כל הדרך להשגת משמורת על הילדים.

להרחבה בנושא משמורת - כנסו לאתר פלסנר


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה