מי לא אוהב פיצה? המאפה האיטלקי המפורסם הוא כבר מזמן לא נחלת האיטלקים בלבד. בכל רחבי העולם, ללא הבדל דת מין וגיל, בלוטות הריר והחשק מתחילות לפעול רק מאזכור שמו של המאכל הפופולרי. לפיצה פנים רבות, וכולן טעימות ומריחות טוב. בכתבה הבאה נפרט מעט על סוגי פיצות קיימים, מהמסורתיים ביותר עד למסקרנים ולמפתיעים.

Pixabay

כבוד למסורת

איטליה, ערש הרנסנס, האימפריה הרומית והיא גם ארץ הפיצה. הפיצה האיטלקית עתיקה בשנים והגרסאות הראשונות שלה היו קיימות עוד לפני שהעגבניות הגיעו לאירופה. בגרסתה הקדמונית, אשר משויכת לעיר נאפולי שבדרום איטליה, הייתה הפיצה מעין פוקאצ'ה עם שמן זית איכותי.

בהתאם לגילה המופלג, האיטלקים מתייחסים לפיצה ברצינות נכבדה. לכל עיר ומחוז יש את סוג הפיצה המאפיין אותם, ויש להם הגדרות ומרכיבים מדויקים שאין לחרוג מהם. קצרה היריעה מלפרט את כל סוגי הפיצות האיטלקיות, אבל אי אפשר שלא לציין את פיצה מרגריטה - הפיצה האיטלקית הקלאסית. פיצה זו הוכנה לראשונה עבור המלכה מרגריטה וצבעיה הם צבעי הטריקולור של איטליה. היא עשויה מרוטב עגבניות מבושלות, עלי בזיליקום ומוצרלה טרייה.

 

גדול יותר, עבה יותר, עמוס יותר

עם השנים נדדה הפיצה והגיעה לשלל ארצות ומקומות. האדפטציה האמריקאית לפיצה תואמת את הסטיגמה על ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות - היא גדולה, עשויה מבצק עבה ועמוסה בתוספות שכל איטלקי שמרן לא יעז לשים גם על הפיצה הכי פרועה שלו, כגון אננס, ברוקולי, פפרוני, בייקון, תירס ועוד.

ארצות הברית מורכבת ממדינות רבות וגם בתוכה יש מקומות המאופיינים בסוגי פיצות שונות. פיצה הוואי למשל, היא פיצה עם אננס, ופיצה בסגנון שיקגו היא פיצה עם בצק מאוד עבה.

 

ידידותי לחיות – מי הזיז את תחליף הקשיו שלי?

המהפכה הטבעונית לא פסחה על עולם הפיצה. המוצרלה, שהיא פריט יסוד בפיצה המסורתית אינה יכולה לשמש טבעונים, ולכן הותקנה גרסה מותאמת עבורם. בפיצה הטבעונית משתמשים בתחליפי גבינה, שהבולטים שבהם הם גבינת סויה, גבינת קשיו וגבינה המבוססת על חלבון האפונה. עם התקדמות טכנולוגיות המזון, תחליפים אלו נהיים טעימים ודומים יותר לגבינה המקורית, ובמקרים מסוימים אף מתעלים על הפיצה הקלאסית.

 

איך תרצה שאגיש לך את הפיצה, אדוני הנכבד?

הפיצה במקורה היא מאכל עניים המבוסס על חומרי גלם טריים ופשוטים. אולם עם השנים נולדו ורסיות שונות ומשונות, וכיום יש מסעדות גורמה המתמחות בפיצות. מסעדות אלו יוצאות מגבולות התוספות המוכרות לפיצה, ומציעות על גבי הבצק שלל רכיבים איכותיים ומפתיעים כגון דג חרב, שרימפס ואפילו כבד אווז.

סגנון נוסף ומפתיע שניתן למצוא עבור המאכל האיטלקי המפורסם הוא פיצות קינוח. על בסיס הבצק המסורתי מגישים גבינה ושוקולד, ולפעמים אף פירות וחמאת בוטנים. כיום ישנן מסעדות "אכול כפי יכולתך" שתפריטן מתבסס במלואו על פיצות, החל מפיצות קלאסיות כמנה ראשונה, משם לפיצות עמוסות כל טוב על תקן המנה העיקרית, ולסיום פיצה מתוקה שמשאירה טעם טוב בפה וסוגרת כמו שצריך את הארוחה המושחתת.

 

  

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה