מהו אבחון פסיכודיאגנוסטי



אבחון פסיכודיאגנוסטי המוכר לרובנו בשם אבחון פסיכולוגי, מטרתו לשקף תמונה אישיותית של עולמו הפנימי של הנבדק. האבחון כולל בין היתר מידע על עולמו הפנימי של הנבדק, דפוסי היחסים הבין אישיים שלו, סגנון חשיבה ותפישה, מנגנונים שונים בהם הוא משתמש, דימוי עצמי ועוד.

pixabuy

אבחון פסיכודיאגנוסטי מורכב מסוגים שונים של מבחנים

  • מבחן בנדר – בין המבחנים של אבחון פסיכודיאגנוסטי נמצא את מבחן בנדר, שמטרתו להעריך בשלות חזותית-תנועתית, לבחון תיאום עין-יד, דיוק תפיסה חזותית וזיכרון ויזואלי. באמצעות המבחן, ניתן לזהות לקויות התפתחותיות, בעיות אורגניות ופגיעה מוחית, וכן לקבל הערכה נוירולוגית.
  • מבחן HTP – מבחן אישיות השלכתי שבמהלכו יתבקש הנבדק לצייר, ולספר סיפור על אותם ציורים. הניתוח במבחן זה מתבסס על מאפייני הציור; מיקום, השקעה, איכות הקו, ומאפיינים נוספים.
  • מבחן רורשך – המבחן הקלאסי שבו הנבדק מביט על כתמי דיו בצורות שונות, ומתבקש לספר מה הוא רואה בכל כתם. כאן המטרה היא לבצע הערכה פסיכולוגית של דפוסי חשיבה ומאפייני אישיות.
  • מבחן וכסלר – מבחן שמטרתו לבדוק את רמת ה- IQ של הנבדק. הוא נותן מידע על יכולות אינטלקטואליות שונות, ידע בחשבון, יכולות תפיסה וארגון חזותי, מיקוד קשב וריכוז, הבנה חברתית ולוגית, יכולת התמדה ועוד.
  • מבחן TAT – במבחן זה, הנבדק מקבל עשרה כרטיסים שבהן מתוארות דמויות בסיטואציות שונות מהחיים. הנבדק מספר את הסיפור מנקודת המבט שלו, תוך תיאור הסיטואציה, מה הדמויות מרגישות וחושבות ועוד. מתוך הסיפורים הללו נבחנים נושאים כגון גילויי חמלה ואמפתיה, התמודדות עם מצבים רגשיים, מערכות יחסים ועוד.
  • מבחן 2-MMPI – מבחן אישיות למבוגרים במהלכו יקבל הנבדק שאלון, שיבקש ממנו לסמן את מידת ההזדהות או ההסכמה שלו עם לא פחות מ-567 היגדים העוסקים בנושאים שונים; מצבים רגשיים, עמדות חברתיות ומיניות, התנסויות אישיות ועוד. חשוב לציין שמבחן זה אינו חלק משורת הבדיקות הסטנדרטיות של אבחון פסיכודיאגנוסטי ולרוב ישתמשו בו כשעולה סימן שאלה בנוגע לאמינותו של הנבדק, או כשנמצאת מורכבות לא רגילה, ממצאים סותרים ועוד. המטרה באמצעות השאלון, היא לנסות לדלות מידע נוסף שיסייע לקבל תמונה מדויקת יותר.

ועוד כמה דברים

אבחון פסיכודיגנוסטי יוצר תמונה נרחבת על האדם; כולל התייחסות לקשיים שהוא חווה, הערכת יכולת תפקוד בפועל וירידה למחוזות העמוקים ביותר של העולם הרגשי שלו. האבחון מתבסס על תהליכים של התת-מודע, ורבים נוהגים לומר שהוא מספק כמו 'צילום רנטגן' לנפש, וכך שולף פרטי מידע שאי אפשר להגיע אליהם בשום דרך אחרת.

עם זאת, יש לציין שסוג זה של אבחון לא מחליף אבחון פסיכיאטרי, אלא תומך בבדיקה הקלינית המבוצעת על ידי הפסיכיאטר. אורך האבחון הינו חמש שעות שמתחילות בפגישה שנמשכת בהתאם למידת הסבלנות והריכוז של הנבדק. המבחנים שהוצגו לעיל מועברים לרוב למבוגרים, כשילדים מעל גיל 7 יעברו מבדקים דומים אך מותאמים על פי הגיל.

 

 

   

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה