למי אכפת אם זה מזרן או מזרון? העיקר שיהיה נוח



כל אחד מאיתנו משתמש בפרמטרים אחרים כדי להגדיר נוחות של מזרן. במאמר הבא נבדוק את זה לעומק, נבין את ההבדלים בין סוגי המזרנים וננסה להחליט כיצד לבחור אותם

Pixabay

לפי המלצות גופי הבריאות בארץ ובעולם, אדם בוגר בגילאי 17-65 צריך לישון 7-9 שעות בלילה. לעומת זאת, פעוטות בגילאי 3-5 אמורים לישון 10-13 שעות, ילדים ובני נוער צריכים 9-11 שעות ומבוגרים מעל גיל 65 זקוקים ל-7-8 שעות שינה רצופות. בין היתר, מהנתונים עולה שאנשים שלא ישנים מספיק נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ ושמי שמתעורר הרבה במהלך הלילה עלול לסבול מסוכרת, כאבי ראש ודיכאון.

הבעיה היא שקיימים פערים גדולים בין המלצות ארגוני הבריאות לבין מספר שעות השינה שלנו בפועל. לפי סקר מקיף שנערך בקרב מדגם מייצג של ישראלים ב-2016, מעל 53% מהציבור ישנים רק 5-6 שעות בלילה. אליהם יש לצרף כ-5% שישנים עד 4 שעות בלילה בלבד ובודדים שישנים מעל 9 שעות. בכל מקרה, הממוצע בארץ עומד על 6.4 שעות בלילה ללא הבדל בין המינים וקבוצות הגילאים.

כך מגדירים מהו מזרן נוח

המאפיין המשותף לכל מי שרוצה לישון טוב יותר בא לידי ביטוי בהבנה לגבי החשיבות של המזרון. מטבע הדברים, ברור שמזרון טוב שמפזר את העומסים ומקל על ההירדמות משפר את איכות החיים ומונע יקיצות לא רצויות. מצד שני, כל אחד מאתנו משתמשים בפרמטרים אחרים כדי להגדיר מהו מזרן נוח.

אצל רוב האנשים, הנוחות של מזרן נמדדת בזמן שעובר מהרגע שבו הם נכנסים למיטה ועד שהם נרדמים. במדינה שבה מעל 46% מהאוכלוסייה הולכים לישון בשעות 23:00-00:00 ומתחילים לעבוד כבר בשעה 08:00 בבוקר, כל דקה חשובה. מבחינת אותם אנשים, מזרונים נוחים במיוחד של עמינח למשל יאריכו את משך הזמן שהם מבלים במיטה בשינה ויחסכו עוגמת נפש.

מן העבר השני של המתרס ניתן למצוא כאלה שמודדים את הנוחות של המזרון לפי האופן שבו הוא משפיע על התחושה הפיזית שלהם. אצלם פחות מעניינים נתונים על שעות שינה מומלצות, כי הדגש הוא על תנוחת השינה. בתוך כך, מעניין לגלות שתנוחת השינה המועדפת על מחצית מהציבור בארץ היא על הצד – לעומת 15% שישנים על הבטן, 12% שישנים על הגב, 9% שנשארים בתנוחת עובר וכל השאר שתנוחתם משתנה במהלך הלילה.

חוץ מזה, אי אפשר להגדיר מהו מזרן נוח בלי לספור את כמות הפעמים שבה מתעוררים בלילה. אנשי מקצוע מסכימים על כך שמדובר באינדיקציה מעולה לאיכות המזרן, כי יקיצות לא רצויות פוגעות ברצף השינה ואף עלולות לנטרל ממנה את היתרונות הבריאותיים. אם אתם, כמו 55% מהציבור, מתעוררים לפחות פעם אחת בלילה, ייתכן והגיע הזמן להחליף את המזרן. במידה ואתם מתעוררים יותר מפעם אחת, עדיף שזה יקרה כמה שיותר מוקדם.

כיצד נראים הבדלים בין המזרנים?

אבל האמת היא שיש גם פרמטרים אובייקטיביים שבהם ניתן להיעזר כדי להגדיר מזרון נוח. ברשימה הזו נמצא למשל שיקולים שקשורים אל חומר הגלם העיקרי שממנו מייצרים את המזרון, סוג התמיכה האורטופדית שאותה הוא מעניק, הבלאי שלו והטכנולוגיה שעליו הוא נשען. ככל שהפרמטרים האלה יהיו חיוביים יותר, כך המזרן יהיה נוח ואיכות השינה תשתפר.

בשורה התחתונה, כדאי לבחור מזרון שמרגיש נוח – אם גם מדובר בתחושה סובייקטיבית לחלוטין. במקביל, אפשר למדוד את איכות המזרן לפי המפרט המפורסם על ידי היצרן ולהתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי תקופת ניסיון.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה