לכבוד הקיץ שהגיע – 3 טיפים לתחזוקת אופני הרים



החורף חלף, האביב כבר כאן והקיץ נמצא ממש מעבר לפינה. מדובר בזמן המושלם לכמה פעולות תחזוקה חשובות שכל בעל אופני הרים צריך לבצע

Pixabay

בין אם לא התעצלתם ורכבתם כמו גדולים במשך כל החורף ובין אם אפשרתם לעצמכם לנוח קצת בעונה הגשומה, רוב הסיכויים שבימים אלה אתם כבר לא יכולים לחכות לרגע שבו תצאו לרכיבה: אווירת ההתחדשות שבאוויר, הפריחה המשגעת ומזג האוויר המושלם, הם כל מה שהרוכב הממוצע צריך כדי להתמלא באנרגיה, מוטיבציה והתרגשות.

אבל רגע לפני שאתם חובשים את הקסדה, עולים על האוכף ויוצאים לקרוע את השבילים, פנו לעצמכם מספר דקות וקראו את הטיפים שכתבנו במיוחד עבורכם על תחזוקה נכונה של אופני הרים לקראת הקיץ.  

צ'ק ליסט בסיסי לניקיון האופניים

לקראת חג הפסח, בדומה לדירה שבה אתם גרים, גם האופניים שלכם יודו לכם מקרב לב אם תטרחו לנקות אותם באופן יסודי. הרכיב החשוב ביותר שיש לנקות הוא השרשרת של האופניים: לאחר תום החורף יש לנקות היטב את השרשרת מכל הצטברות של לכלוך, בוץ, גריז ושמן באמצעות תכשיר ייעודי להסרת שומנים, צינור מים ומברשת. בתום הניקוי יש לשמן את השרשרת עם תכשיר מתאים, כשעל השימון מומלץ לחזור אחת לשבועיים לפחות.

בנוסף חשוב ביותר לנקות היטב השלדה של האופניים וזאת כיוון שכל לכלוך שדבק בשלדה עשוי לעשות את דרכו בסופו של דבר לאחת מהמערכות היותר עדינות ורגישות של האופניים. בזמן הניקוי של השלדה רק חשוב מאוד להימנע מהתזה ישירה של מים באזור הכולל מיסבים. מעבר לכך יש לנקות ביסודיות ותוך שימוש בכלי הניקוי ובחומרים המתאימים את הצמיגים, הכבלים והבלמים (הדורשים הרבה מאוד זהירות ועדינות כיוון שמדובר ברכיבים רגישים במיוחד).

הערה חשובה: אל תתחילו לנקות כל עוד יש לכם ספק בנוגע לחומר הניקוי המתאים או לסדר הפעולות הנכון: די בשימוש בחומר ניקוי לא מתאים באופן חד פעמי כדי לגרום לנזק חמור לאופניים שלכם.  

בדיקת תקינות יסודית באופן עצמאי

אף דגם של אופני שטח לא יתריע בפניכם על תקלות באמצעות נורת אזהרה מהבהבות וזה לא משנה אם אתם רוכבים על אופני הרים יוקרתיים של חברת TREK או שהאופניים שלכם נרכשו בפחות מ-1,000 שקלים. לכן ישנה חשיבות עליונה לבצע בדיקת תקינות יסודית באופן עצמאי, החשובה במיוחד בחילופי העונות. יש לציין שהזמן שתקדישו לניקיון האופניים הוא העיתוי המושלם וההזדמנות הטובה ביותר לחפש סימנים שיש בהם כדי להעיד על בעיות תקינות במערכות השונות.

כך לדוגמה הן רכיבה חורפית והן היעדר שימוש במהלך החורף, עשויים לגרום לנזק לצמיגים. לכן עם תום הגשמים יש לשטוף היטב ולנקות את הציגים באופן יסודי ותוך כדי הניקיון לנסות לאתר סימנים לשחיקה וסדקים. בהתאם לצורך, יש כמובן להחליף את הצמיגים לאלתר. כנ"ל לגבי כל אחד ואחד מהרכיבים של האופניים וכל אחת ואחת מהמערכות השונות. גיליתם למשל שהרפידות שחוקות והבחנתם בחלודה על הכבלים? גשו להחליפם ללא דיחוי.

תנו למקצוען להעיף מבט

האופניים שלכם שכבו במהלך כל החורף במחסן? כבר ברכיבה הראשונה של האביב שמעתם רעשים חריגים?  אתם לא יודעים במה בדיוק מדובר אבל במהלך הרכיבה הרגשתם שדבר מה הוא לא כתמול שלשום? זה הזמן לקחת את האופניים שלכם לבדיקה מקצועית אצל מכונאי אופניים מוסמך. לא אחת במסגרת בדיקת תקינות זריזה של איש מקצוע מיומן, ניתן להצביע על בעיות שלרוכב הממוצע פשוט אין את הכלים או הידע לאבחן.

איתור תקלות, כשלים ונזקים בשלב מוקדם, מאפשר במקרים רבים להעניק טיפול פשוט יחסית וכך למנוע החמרה של הנזק. אי לכך, כשמדובר על בדיקות תקינות לאופניים עם תום החורף יש לפעול לפי הכלל העתיק: "יפה שעה אחת קודם".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה