לא לילדים בלבד - הדרכת הורים



פעמים רבות כאשר שומעים את המונח הדרכת הורים, ישר חושבים על הורים לתינוקות או זאטוטים המתמודדים עם אתגרי שינה, גיל שנתיים הנורא או מעברים. אך למעשה, הורים הם מי שנולדו להם ילדים והם מגדלים אותם עד בערך 120 לאורך כל שלבי ההתפתחות וההתמודדות של החיים.

pixcels

חשוב להבין כי לכל גיל הדילמות והקשיים המתלווים אליו, ההבנה כי גם לילד בגן יש בעיות וקשיים רגשיים גם אם הם נתפסים בעיני המבוגר כחסרי משמעות, עבור הילד הרך הם הרי גורל. כמובן שגם בילדות ולאחר מכן גיל ההתבגרות בשנות העשרה הצעירות יש מגוון רחב של התמודדויות, בין אם ברמה החברתית, הצטיינות בביה"ס, הערכה עצמית וכד'. מה שרק מתעצם בתקופה סביב הגיוס והשחרור והתחלת החיים כבוגרים ואפילו במציאות של היום עד גילאי ה- 30.

הורים זה לא רק טייטל, אלא מדובר על מחויבות רגשית הבנויה ממכלול של כלים אשר יש להעניק לילדים החל מינקות ולאורך כל הדרך אל עבר הבגרות. כלים ומיומנויות ממגוון עולמות. כגון הקניית גבולות, מיומנויות חברתיות ומשפחתיות, התמודדות עם מעברים ושינויים החל מקטנות דרך מערכת החינוך וסיטואציות בחיים שיש להסתגל אליהן. וכן, התמודדות עם צמתים רגשיים וקבלת החלטות קשות מתוך אחריות ובגרות.

ככל שהילדים מתבגרים, על ההורים להעביר ולהנגיש מידע וכלים מורכבים יותר בנושאים רגישים הנוגעים בשאלות קיומיות, התמודדות עם מוות ושכול, מגדר ומיניות בריאה ועוד ועליהם לעשות זאת בדרך מכילה וקשובה, להעביר לילד מידע יחד עם תחושת ביטחון ומוגנות, ללא טיפת ביקורתיות.

האמת, לא פשוט!  

הדרכת הורים, לילדים בכל גיל מעניקה בראש ובראשונה להורים כלים עבור עצמם. בין אם מדובר על קבוצת הורים או הדרכה פרטנית לזוג או להורה יחיד, המהות נותרת אחת, להוריד מההורה את תחושת האשמה והחשש ולהעניק לו ביטחון בהורות וכלים להתנהלות.

כולם אומרים שעל מנת לעבוד בעבודה מסוימת או אפילו לנהוג ברכב צריך ללמוד, לעבור מבחנים תיאורטיים ומעשיים טרם קבלת הרישיון או התעודה. מן הסתם חוקי הטבע מעניקים לכל אחד כמעט את היכולת להיות הורה, ללא צורך בלמידה או הכשרה מסוימת וכאן טמון הקושי והאתגר. מאחר שאנחנו, תולדה של החינוך, הערכים והכלים שההורים שלנו נתנו לנו והם של מה שהם ינקו בבית וכך דורות אחורה, לכל אדם יש את המשקעים שלו שיוצאים או עוברים הלאה, אל ילדיו כשהוא הופך להורה, כך שלא תמיד ניתן לסמוך על האינטואיציה והטבע ונדרשת למידה והבנה וזה מה שניתן ללמוד באמצעות הדרכת הורים.

הורים רבים הודו שלאחר המפגשים והתהליך שעברו הם הרבה יותר קשובים לילדיהם, גם לצעירים ולרכים ובעיקר לבני העשרה המתבגרים. הם מדברים את השפה שלהם, מבינים את הניואנסים בהתנהגות ומרגישים הרבה יותר בטוחים בהורות שלהם, גם אם לעיתים יש מורדות. הכלים שהם רכשו, הטיפים והמידע מעניקים להם רישיון להיות הורים ולייצר סביבה ביתית נעימה, מכילה ואוהבת עבור כולם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה