כל מה שחשוב לדעת על בדיקת ביופסיה שד



בישראל מאובחנות בכל שנה יותר מ 5,500 שנשים בסרטן השד, זה סוג הסרטן הנפוץ ביותר בישראל ובכלל בעולם המערבי. הוכח כי גילוי מוקדם של המחלה מאפשר לטיפול יעיל יותר וכמובן העלות את הסיכויים בהחלמה. כדי להתחיל בטיפול יש צורך ראשית לבצע בדיקות שד על פי המלצתו של הרופא המטפל ולהיות ערנית בעצמך אם את מרגישה משהו שונה או גוש בשד ולפנות לרופא ללא דיחוי. באם בבדיקות השד יתגלה כי ישנו חשש לסרטן השד תתבקשי לעבור בדיקת ביופסיה שד כדי לאשר את האבחנה. אם כך, מהי ביופסיה ומתי נדרש לבצע אותה? האם ישנן בדיקות אחרות שיכולות לתת את המענה או שזו הבדיקה האופטימלית לזיהוי?

pixabay

בבדיקת ביופסיה בשד, רופא מומחה לוקח דוגמא, באמצעות הסרה של רקמת שד ושולח אותה לאבחון מעבדה כדי לקבל מענה מדויק מהממצאים. בדיקת הביופסיה מאפשרת למעשה לזהות את אופי הגוש בשד וכך לתת אבחנה מדויקת יותר האם מדובר בגוש ממאיר או שפיר. חשוב לציין בהזדמנות זו כי לא כל גוש בשד הוא גוש סרטני וישנם מצבים אחרים בהם נוצרים גושים אחרים שאינם מסכנים את חייה של האישה. לאחר אבחנת הגוש ואופיו ניתן יהיה לתאם את סוג הטיפול בעבור המטופלת בהקדם האפשרי.

מה עושים בבדיקת הביופסיה לשד והאם צריך להיערך לכך מראש?

למעשה נשים שהופנו לביופסיה הן עברו כבר אבחנה של בדיקות שד שונות כמו ממוגרפיה, אולטרסאונד שד ובדיקה ידנית שמבוצעת על ידי כירורג שד. לאחר ביצוע הבדיקות הללו תישאל המטופלת שאלות רפואיות כגון האם חלתה בעבר בסרטן השד? האם היא רגישה או אלרגית לתרופות מסוימות? האם קרובות משפחתה חלו בסרטן השד? וכן הלאה. לאחר מכן תופנה המטופלת לביופסיה לשד.

ישנן סיבות מגוונות לכך שרופא מטפל יפנה את המטופלת שלו לביופסיה, ראשית אם ישנם ממצאים מהבדיקות שהזכרנו קודם לכן שישנו חשש כי מדובר בגוש ממאיר, במקרה בו מטופלת לא עשתה את הבדיקות הללו קודם לכן אך היא מתלוננת על דימום המפטמה או הפרשות נוזל לא שגרתי מהפטמה. בנוסף, אם אישה מתלוננת על נפיחות בבלוטת הלימפה בבית השחי. אלו המצבים בהם תופנה האישה לביופסיה על מנת לאבחן בדיוק מהו המקור של הנוזלים והגושים הללו וכך ינתן עבורה הטיפול המתאים ביותר למצבה.

איך מבצעים את הבדיקה?

למעשה ישנן מספר דרכים לערוך בדיקת ביופסיה שד, בכול בדיקות הביופסיה יוזרק חומר הרדמה מקומי ורק לאחר מכן ניתן יהיה להתחיל בבדיקה. ישנן בדיקות ביופסיה שעוברות עם מחט זעירה ועדינה הרופא המטפל מוציא דגימה מהנוזל לתוך המזרק. הבדיקה הזו מאפשרת לרופא לזהות אם מדובר בגוש נוזלי או מוצק. ישנם מקרים בהם הרופא נאלץ לבצע חתך קטן על מנת להוציא דגימה מהגוש כמו במקרה של ביופסיית שד כירורגית.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה