ככה תשמרו על השיניים שלכם



הרבה מהאנשים בעולם מפחדים או על כל פנים חוששים, או לפחות מרגישים חוסר נעימות כשהם מבקרים במרפאת שיניים. הישיבה בכסא, מתוך הכרה מלאה וחוסר שליטה כמעט מוחלט, קולות חזקים של שיוף, ולפעמים גם צעקות של ילדים מחדרים סמוכים – עושים את החוויה לכזו שהיינו מעדיפים בלעדיה.

Shutterstock

תחזוקה שוטפת של השיניים מונעת טיפולים מורכבים וכואבים

למרבה האירוניה, דווקא מי ששומר על השיניים שלו באופן קבוע, הוא זה שאין לו מה לעשות אצל רופאי השיניים כל כך, ומאידך – המזניחים את מצב השיניים שלהם ודוחים את התורים הקבועים להם מדי חצי שנה – הם אלו שכנראה שבסופו של דבר יצטרכו לעשות טיפול עמוק ומורכב יותר כגון טיפולי שורש או אפילו השתלה חס וחלילה.

אז תכל'ס, איך שומרים על השיניים שלנו? בשביל זה צריך לדעת שיש כאן שני מרכיבים, הראשון הוא החניכיים, הרקמות שמסביב לשיניים, והמרכיב השני הם השיניים עצמם, על כל הרובדים והשכבות שלהם.

לשמור על החניכיים – איך עושים את זה?

נתחיל עם החניכיים: הסכנה בחניכיים שיהיה בהם דלקת חניכיים, או גרוע מכך נסיגת חניכיים. הסיבה לתופעה שכזו יכולה להיות אבנית שמצטברת בחניכיים (אבנית נמצאת במים שאנחנו שותים מהברז, זה בעצם מגנזיום וסידן בכמות גבוהה מדי). לפעמים השיניים לא ישרות, ונוצרים 'כיסים' בין תחתית השן לבין החניכיים, בכיסים הללו יכולים לגור ולשכון באורח קבע חיידקים שונים, ובעיקר שאריות מזון. ולכן חושב מאד ללכת לשיננית, שתנקה מדי פעם את החניכיים ואת הכיסים הללו, וגם תתן לכם הדרכה כיצד לצחצח את השיניים, פעמיים ביום, בצורה האיכותית והיעילה ביותר.

למרבה הפלא, לפעמים דווקא צחצוח שיניים אגרסיבי מדי גורם לנסיגת חניכיים (פשוט מרוב הפעלת כח בצחצוח, בעצם משפשפים את החניכיים ודוחקים אותם כלפי מטה), מומלץ להשתמש במברשת שיניים "מדיום", ולמי שיש לו רגישות אפילו "סופט".

כמו כן, יש נוזלים עם חומציות רבה מדי עלולים לפגוע בחניכיים ולגרום להם דלקת, זו אחת הסיבות שנשים בהריון סובלות מבעיות חניכיים (כי יש להם חומציות בפה, בגלל ההקאות והפרשות נוספות). הדרך הפשוטה לפתור את הבעיה הזו היא על ידי מסטיק ללא סוכר, ממש כמו שיש בפרסומות של המסטיקים...

לשמור על השיניים – צחצוח שיניים

כמו כן, כדי לשמור על בריאות השיניים צריך לשמור על השיניים עצמם: גם בשיניים שלנו יש חרכים או גומחות קטנות, ניתן לראות אותם לאחר הארוחה אם תפתחו את הפה אל מול מראה, ותראו את שאריות האוכל הדבוקות לשיניים הטוחנות. ולכן חשוב מאד לצחצח שיניים מדי יום, הן בכל בוקר (כדי להסיר את הנוזלים של הרוק והאבנית שהצטברו על גבי השן, וגם על גבי החניכיים והלשון), והן בערב – כדי להסיר את הלכלוכים ושאריות המזון שנשארו לנו בפה. המהדרים מצחצחים שיניים אחרי כל סעודה, אך זו לא חובה כמובן.

חיוך של שיניים לבנות – איך עושים את זה?

מלבד כל זאת יש את העניין של הלבנת שיניים, ושיניים לבנות. באופן כללי, יש לשיניים שלנו כמה שכבות, כשהחיצונית ביותר היא נקראת אמייל, והיא כמו זכוכית דקה, עם הזמן הזכוכית הזו יש בה סדקים, המשקאות והעשן והמאכלים השחורים שאנו אוכלים, נכנסים לתוך הסדקים הללו וגורמים לשיניים להראות שחורות (כשמי שיסתכל יותר מקרוב, יראה שהצבע הכהה איננו אחיד, אלא הוא נצא בתוך סדקים קטנים שעל גבי השן, כלומר על גבי השכבת האמייל. מתחת לשכבת האמייל ישנה שכבת הדנטיין שהיא צהובה – כך שאם היא נחשפת השיניים נראות צהובות (וזה לא מראה על מחלה או חיסרון בשיניים). כדי לטפל בצבע השיניים, צריך לעשות הלבנת שיניים, יש בזה כמה שיטות, ויש לשים לב שאיש או אשת מקצוע מיומנים מטפלים בך.

שיהיה רק טוב, ושנלך תמיד עם חיוך מלא מאוזן לאוזן... J


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה