כך תאזנו את התקציב המשפחתי ותחסכו כסף



הדרך לאזן את התקציב המשפחתי היא לדעת מה הפער האמיתי בין ההכנסות וההוצאות ולצמצם אותו בעזרת הידוק החגורה במקומות הנכונים. למזלנו, יש כלים שיכולים לעזור והמון טיפים שאפשר ליישם באופן מיידי

pexels

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחודש מרץ 2019, השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר במשק עומד על 11.1 אלף ש"ח – בעוד סך כל ההוצאה לצריכה של משקי בית ישראלים היא 20.8 אלף ש"ח. הנתונים האלה לא אמורים להפתיע את מי שעוקב אחר מגמות של השוק המקומי, אך הם מוכיחים שוב עד כמה חשוב לייצר שגרה של חיסכון.

הדרך לאזן את התקציב המשפחתי ולהימנע מצבירת חובות היא לדעת כמה מוציאים וכמה מרוויחים. זה נשמע פשוט, אך מעל השורה התחתונה בתלוש השכר מסתתרים עוד המון פרטים שאנחנו לא מודעים אליהם. בנוסף, צריך להפריד בין סוגים שונים של הוצאות ולהשתמש בכלים פרקטיים לניהול בפועל של התקציב.

כמה כסף נכנס ואיך עוקבים אחריו?

יש המון כלים שעומדים לרשותנו בחינם כדי לאזן את התקציב המשפחתי. אפשר למשל לפתוח קובץ אקסל על אחד המחשבים ולהקצות מישהו שיהיה אחראי להזין אליו את הנתונים פעם בשבוע, או להוריד אפליקציה לנייד. בשני המקרים האחריות היא עלינו וצריך להיעזר בדוחות שמקבלים מהבנק, מחברות כרטיסי האשראי ומחברות הביטוח, אך היתרון הוא שהנתונים מרוכזים בצורה נוחה ותחת קורת גג אחת.

ריכוז של הנתונים יאפשר לכם לדעת כמה כסף באמת נכנס לחשבון הבנק. הפרידו בשלב הראשון בין שכר מעבודה או מקצבת פנסיה לבין קצבאות, תמיכות מהממשלה, הכנסה משכירות או כל תמיכה אחרת. בשלב השני, הכניסו למערכת הנתונים פרטים על מתנות ובונוסים ובדקו מה השורה התחתונה.

כמו כן, זכרו שבשביל לנהל כסף צריך לשלם כסף – כמו מה שקורה כאשר אתם משלמים על החזר הלוואות או ריביות על המינוס. אם תרצו להגדיל את ההכנסה הפנויה על רקע שינויים במקום העבודה או בתא המשפחתי, תוכלו לשקול מיחזור משכנתא וליצור קשר עם נציגי המוסדות הפיננסיים כדי לבדוק באופן פרטני את האפשרויות שעל הפרק.

לאן הולך כל הכסף?

השלב הבא באיזון של התקציב המשפחתי דורש חלוקה של ההוצאות השונות לקטגוריות. ככל שתרדו לרזולוציות נמוכות יותר, כך יהיה לכם קל לדעת איפה להדק את החגורה. באופן עקרוני, החלוקה הנוחה היא לקטגוריות של הוצאות מגורים, הוצאות מחיה וקניות שוטפות, הוצאות נסיעה ורכב והוצאות פנאי ובילוי.

מסקר הוצאות משק בית שפורסם בינואר 2019 עולה שמשפחה ממוצעת מוציאה 24.1% מהכנסתה על דיור. לשם השוואה, 20.2% אנחנו מוציאים על תחבורה ותקשורת ורק 14.3% על מזון. המשמעות היא שיש עוד הרבה לאן לשאוף כדי לצמצם הוצאות ושזה ממש לא חייב לבוא על חשבון איכות החיים של המשפחה.

אך האמת היא שחלוקת הוצאות לקטגוריות כלליות לא תמיד מספיקה עבור מי שבאמת רוצה לאזן את התקציב המשפחתי במהירות. בפועל, מה שכדאי לעשות הוא לבדוק גם בתוך כל קטגוריה לאן הולך הכסף. כך למשל מגלים שהוצאות המגורים מורכבות משכר דירה/משכנתא, ביטוח, ועד בית, ארנונה, חשמל, מים, גז ותחזוקה ושמעבר דירה יכול לפנות 20%-30% בסל ההוצאות של משק הבית.

לעומת זאת, הוצאות המחיה והקניות כוללות בתוכן אוכל ומוצרי צריכה אבל גם בריאות וביטוחים, חינוך וטיפול בילדים, ביגוד וטיפוח, סיוע לבני משפחה ואפילו טיפול בבעלי חיים. בסופו של דבר, אלו הפרטים הקטנים שעושים הבדל גדול בתקציב, בחיסכון ובסיכוי לאזן את חשבון הבנק.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה