כיצד פרויקטי תמ"א 38 שינו את הנדל"ן בראשון לציון?



כיום אין להתעניין בתחום הנדל"ן מבלי להיות מודעים לתמ"א 38, אותה תכנית ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. על מנת להניע שיתוף פעולה, הן מצד הדיירים והן מצד היזמים, התוכנית מציעה תמריצים, משמע היא אינה רק דנה בחיזוק המבנה, אלא גם במגוון הטבות כגון תוספת בנייה, שיפוץ קוסמטי, תוספת חנייה ואף בתוספת של ממ"ד אישי, כך שכל אלו ביחד משביחים באופן משמעותי את ערך הנכס.

depositephoto

ניוד זכויות בנייה

לצד ההטבות הרבות, התגלו מגוון בעיות שתקעו במקום את הפרויקט. כך למשל מבנים רבים לא הצליחו להכיל את זכויות הבנייה, ועל כן במקום להעמיס באופן מסוכן על היסודות הקיימים, עיריית ראשון לציון יזמה תוכנית מערכתית שמניידת חלק מזכויות הבנייה לעבר מגרשים ריקים. מכאן שמהלך זה מניע הרבה יותר פרויקטים חדשים, ולו כי חלק מהתוכנית כבר מסובסדת ומאושרת.

אור ירוק

לא רק מול ניוד זכויות העירייה נאלצה להתמודד, אלא במשך כשנתיים היתרים רבים היו מעוכבים, ואילו רק לאחרונה הוענק אור ירוק להתחיל לשפץ ולבנות - הוועדה המחוזית קיבלה את עמדת העירייה שביקשה שההיתרים לחיזוק מבנים במרכז העיר יחדלו להיות מעוכבים (ולו באמצעות תכנית רצ 106/1). לאור האישור ניתן לצפות כיום לשלל פרויקטים חדשים, כך שללא ספק מדובר בבשורה משמחת - פרויקטים מטעם תמ"א 38 עומדים לשנות את פני העיר ללא היכר. מכאן מי שמכיר את ראשון לציון של היום, עשוי לגלות תמונת מצב הרבה יותר מרשימה בעוד כשנה שנתיים מהיום.

הפריה הדדית

המשמעות של אישור תמ"א 38 באה לידי ביטוי במגוון מישורים. בין היתר יוקצו עוד קרקעות לטובת שטחי ציבור, עוד קבלנים שישכילו לשתף פעולה יגדילו את היקף העבודה, ערך הדירות הקיימות יזנק באופן דרסטי, עתידים להיבנות הרבה יותר מבנים חדשים (ולו בזכות זכויות הבנייה שיעברו לקרקעות פנויות) ואף סך האזור המידי ירוויח, וזאת כי בנייה חדשה משפרת את תנאי התשתיות הכלליות, מוסיפה שטחים פתוחים לטובת סך תושבי השכונה, מביאה תושבים חדשים שכוללים משפחות צעירות, מייצרת יותר הזדמנויות תעסוקה, מצריכה לפתוח עוד גני ילדים ובתי ספר ובאופן כללי מדובר באפקט דומינו, רק שבמקום שכל קובייה תפיל את זו שלפניה, כל קובייה מרימה פרויקט משלים, כך שללא ספק מדובר בהפריה הדדית.

עוד כ7 דירות בממוצע

אם נתמקד מעט יותר בתוצאה הצפויה, נמצא שלא מעט פרויקטים שאושרו כוללים בממוצע תוספת של 7 דירות לבניין. יחסית לפרויקטים אחרים מדובר בתוספת צנועה, אך גם מאחוריו ישנו יתרון, הרצון לשמור על יחס נכון בין מספר התושבים לבין שטחים ומבני ציבור, כך שטובת התושבים באה בראש סדר העדיפויות.

הזמן להשקיע

בחינה מהירה של תמ"א 38 בראשון לציון מעלה שחלק משמעותי ממרכז העיר עומד לפני שיפוץ, כך שחלקים נרחבים עומדים להשתנות - להציע תנאים טובים יותר, למשוך דיירים חדשים ובאופן כללי הביקוש גדל ומחירי הדירות עתידיים רק לעלות, שזה הזמן לרכוש דירות (לפני שערכן מתייקר), אם עבור מגורים ואם עבור השקעה.

יוזמה מולידה יוזמה

לסיכום נציין שעיריית ראשון לציון מקדמת שדרוג של מגוון רחובות בעיר הוותיקה, כאשר רחוב הרמב"ם, כצנלסון, רמז, השומר, רמת אליהו ושיכוני המזרח עומדים לשנות את פניהם, להיות הרבה יותר אטרקטיביים, ולו מבחינת ערך נדל"ני לבעליהם. כמו כן, אל תוכנית תמ"א 38 עתידה להצטרף תוכנית שאפתנית לא פחות, תוכנית "בינוי פינוי בינוי" שעתידה למנות כאלפי יחידות חדשות, תוכנית שראשית מצריכה להקים שכונות חדשות בצריפין ובנחלת יהודה, כך שללא ספק הנדל"ן בעיר עומד לשנות את פניו - להתחזק ולמשוך תושבים ומשקיעים חדשים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה