כיצד להתכונן לוועדה רפואית בביטוח לאומי?



וועדה רפואית היא וועדה הנערכת מטעם גופים כמו המוסד לביטוח לאומי, קרנות הפנסיה או חברות הביטוח, ומטרתה לקבוע את מספר אחוזי הנכות המגיעים לחולה בעקבות מצבו הרפואי. הוועדה מורכבת בדרך כלל ממספר חברים שלפחות אחד מהם הוא רופא, ומתנהלת באופן הבא: החולה מציג בפני חברי הוועדה את מצבו הרפואי והקשיים מהם הוא סובל, ומסביר כיצד הם משפיעים על התנהלותו היומיומית. לאחר מכן, בוחנת הוועדה את המקרה תוך עיון במסמכים הרפואיים ומגיעה להחלטה סופית בעניין.

Pixabay

על מה אחראית הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי?

הוועדה הרפואית אחראית על קביעת זכאות לפיצוי, אשר יגולם בקצבה חד פעמית או מתמשכת, בהתאם למצבו הרפואי של מגיש הבקשה. חשוב לדעת כי בביטוח הלאומי, ישנן מספר סוגי וועדות רפואיות במסגרתן נקבע פיצוי, וביניהן נכות כללית, ילד נכה, שירותים מיוחדים, מס הכנסה ונפגעי עבודה. במרבית המקרים, התשובה בדבר הזכאות, סוג וגובה הפיצוי, תינתן למבקש הבקשה בתוך שבועות אחדים לאחר קיום הוועדה. לעיתים, החולה יתבקש לבצע בדיקות משלימות טרם קבלת החלטה סופית מטעם הוועדה, עניין אשר עשוי לעכב מעט את התהליך. במקרים בהם החלטות הוועדה אינן מוחלטות או סופיות, יוכל מבקש הבקשה להגיש ערעור לביטוח הלאומי.

היערכות לוועדה רפואית בביטוח הלאומי – עצות וטיפים

עמידה בפני וועדה רפואית עשויה להיות מעמד מלחיץ, בעיקר בשל החשש של החולה כי לא יוכל להציג את מצבו הרפואי והקשיים שעמם הוא מתמודד באופן מקיף. על מנת להקל ולפשט את התהליך, רצוי להיעזר בטיפים הבאים:

  • למידת החוקים והזכאויות במצבים רפואיים שונים – בביטוח הלאומי קיים ספר ליקויים, או בשמו האחר – ספר מבחנים. מדובר בספר המפרט את כלל המצבים הרפואיים, אשר בגינם ניתן פיצוי לחולים או גמלת סיעוד לקשישים מטעם הביטוח הלאומי. חשוב מאוד ללמוד את הניואנסים הקטנים ולהיערך אליהם בהתאם, שכן לרוב, הם אלה שיעשו את ההבדל בין קבלת פיצוי לבין דחיית הבקשה.
  • הכנה מוקדמת – רצוי לאסוף חוות דעת ומסמכים רפואיים רלוונטיים, ולאגד אותם לתיק רפואי מסודר ומפורט ככל הניתן. חשוב שהמסמכים הרפואיים יכילו כמה שיותר פרטים על המוגבלות והנכות מהן סובל מבקש הבקשה, ויתקשרו לחוקי הזכאות המופיעים בספר הליקויים.
  • היעזרות בעורך דין או בחברה למימוש זכויות רפואיות – לעיתים קרובות, גופים כאלה יכירו את המערכת היטב, ידעו כיצד להכין אתכם באופן הטוב ביותר לוועדה וילוו אתכם בתהליך.

וועדה רפואית – דעו זכויותיכם והיערכו בהתאם

מטרתה העיקרית של הוועדה הרפואית היא להעריך את מצבו הרפואי של מגיש הבקשה ולקבוע לו אחוזי נכות וגמלה, כמו למשל גמלת סיעוד, בהתאם לנתונים שהציג. במרבית המקרים, הוועדה תקבל את החלטותיה על בסיס קריטריונים נוקשים המופיעים בספר הליקויים, עניין אשר עלול לפגוע בזכויותיו של החולה. מסיבה זו, חשוב להיערך היטב לוועדה, ואף להיעזר בגורמים כמו חברות למימוש זכויות רפואיות במידת הצורך.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה