טסט לרכב – כל השאלות והתשובות



הגיע שוב הזמן הזה בשנה – והרכב שעד עכשיו שימש אתכם נאמנה צריך לעבור טסט. מה באמת חשוב לדעת כאשר ניגשים לבצע טסט לרכב? מה ניתן לעשות לבד? ואיך ניתן לשפר את הסיכוי לעבור אותו, עד כמה שניתן? כל הפרטים בכתבה
יובל בנר

Shutterstock

מדי שנה מגיע הרגע בו נשלחת המעטפה בדואר, עם הלוגו המוכר, זה שאינו מותיר שום מקום לספק: הולכים למכון הטסטים. במקרים רבים עצם המחשבה על מבחן הרישוי לרכב, הידוע יותר בכינוי "טסט" גורמת ללחץ, בעיקר עקב מרכיב חוסר הודאות המצטרף למחשבה. האמת המעשית פשוטה יותר: ראשית, זה לא נורא כל כך להיכשל בטסט, מה גם שרוב הכשלים הינם בטיחותיים ופשוטים – הולכים למוסך, מתקנים ועוברים. שנית, במידה ומבצעים בדיקה מוקדמת, מרבית הסיכויים הם לעבור בקלות. מה גם שהיום בעזרת הטכנולוגיה, ניתן להגיע בפשטות לכל פיתרון. אפילו ביטוח רכב באינטרנט אפשר להוציא ברגע האחרון ולהדפיס אם לא התארגנת עליו מבעוד מועד – עניין הנחוץ כדי לעבור את הטסט. אם כך, נתקדם, שלב אחר שלב, כיצד לעבור טסט על בטוח?

מה זה טסט?

מבחן רישוי הוא בדיקה תקופתית הנעשית בזמן המוגדר לכך בחוק, ע"י מכון לרישוי רכב המוסמך לכך מטעם משרד התחבורה. במסגרת בחינת הרישוי, נבדקים מסמכי הרכב, אורות, בלמים, היגוי וחלק תחתון, כיוון גלגלים, זיהום אוויר, ציוד חובה ומגבים.

מי בכלל צריך את זה?

כל רכב המורשה לנוע על כבישי ישראל מחויב בתשלום אגרה שנתית ומבחן רישוי כתנאי לחידוש רישיונו. רכב חדש, לעומת זאת, אינו מחויב בביצוע מבחן רישוי עד לסוף השנה השלישית לעלייתו לכביש. רכב שמוגדר כיד ראשונה מליסינג או השכרה יהיה פטור ממבחן רישוי בשנתיים הראשונות. רכבים אשר גילם מעל 15 שנה יהיו מחויבים בבדיקת בלמים מטעם מוסך מורשה ורכב שגילו מעל 20 שנה יעשה שני טסטים בשנה. אגרת הרישוי היא מס לכל דבר וככזו עלולה לכאוב בכיס, במיוחד אם ברשותך רכב בעל מנוע גדול, רכב שטח או מסחרי.

תשלום האגרה:

את רישיון הרכב המגיע במעטפית ניתן לשלם בבנק הדואר או במשרד הרישוי. בנוסף, ניתן גם לשלם את האגרה ברישוי-קול, טלפונית או באינטרנט. בנוסף, אין צורך לחכות למעטפית שמגיעה בדואר. ניתן להוציא רישיון ולשלם עליו בכרטיס אשראי גם ברשיומטים שפזורים ברשתות שונות. אופציה זו מרמזת על כך שאי הגעת המעטפית בדואר לא תאפשר לך לחמוק ממבחן הרישוי השנתי, חלילה.

הכנות ומסמכים:

אין סיבה להגיע לא מוכן לטסט, מה גם שהכל כבר אמור להיות אצלך ברכב מבעוד מועד. במעמד הטסט חייבים להמצא ברכב:

  • רישיון רכב מקורי משולם – אין חובה שיהיה חתום, מחשבי משרד התחבורה מתעדכנים אונליין כך שניתן לשלם אינטרנטית ולהגיע לטסט.
  • תעודת ביטוח בתוקף – גם ביטוח חובה בלבד תקף לטסט כך שאין צורך להתרברב בזמן התור שברשותך ביטוח רכב הכי משתלם.
  • תעודת זהות של בעל הרכב – חובה בכל מקרה, אך אם הרכב רשום על שמך והטסט נעשה על ידי צד שלישי, חובה שיהיו תעודות מזהות גם שלך וגם של המעביר/ה.
  • יפוי כח – רק במידה והטסט אינו מועבר על ידך.

בחירת מכון הרישוי:

מכון רישוי הוא מקום המוגדר לשם כך בחוק. לצורך העניין, אין מכון הטסטים יכול לבצע את התיקונים ברכבך כדי שלא ליצור ניגוד עניינים. כדאי לברר איזה מכון רישוי מומלץ באיזורך ולבדוק מהן שעות העומס שלו. רוב מכוני הרישוי עובדים בצורה יעילה.

בדיקה מקדימה:

אולי השלב החשוב ביותר. בדיקה שלפני הטסט במוסך שלך יכולה לצמצם משמעותית את סיכוי הכישלון או אפילו לחסוך כמה שקלים במקרה ורק נורה נשרפה. בכל מקרה, חשוב לבדוק את הרכב במוסך מורשה לפחות פעם בשנה בצורה מקיפה, כולל פירוק גלגלים ובדיקת ויזואלית של הבלמים. חשוב לזכור שבטסט בודקים רק את פעולת המערכות ולא את הבלאי שלהן, מה שחשוב לך יותר.

הטסט עצמו:

הגעת לרגע המיוחל. כדאי לבחור בזמן בו המכון פחות עמוס, עם עדיפות לשעות הבוקר. ניתן גם לשאול שאלות על מהות הבדיקה, לרוב צוות הבוחנים ישמח להסביר על השלבים בבדיקה ועל איזה סוג ליקויים נכשלים.

נכשלת או עברת?

אם עברת או נכשלת מדווחים לך רק בקופה לאחר סיום המבחן. זה המקום לציין שכישלון בטסט הוא לרוב בעיה פשוטה יחסית הניתנת לפתרון מידי. לרוב יינתנו לך 7 ימים לביצוע התיקון ויהיה עליך לשלם עבור טסט נוסף שעלותו נמוכה משמעותית משל הראשון. פשוט וקל.

לסיכום, למעט עלות הזמן שלך, טסט לרכב הינה פעולה קלה יחסית שעלותה ידועה מראש. אין צורך לחשוש או לפתח ציפיות קשות, רק להגיע עם רכב תקין, מסמכים תקפים ואופטימיות. הכל לטובה. בהצלחה.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה