הכירו את סוגי הביוב בישראל



הביוב הוא המקום אליו מגיעים מי השופכין. הוא צריך להיות תקין וצריך להיות מטופל כמו שצריך, מכיוון שאם לא הוא עלול לגרום לנזק סביבתי, נזק בריאותי ונזק כלכלי. מיותר להרחיב עד כמה משפיע הביוב על שגרת חיינו ולכן בהתאמה על איכות חיינו. על פי אומדנים מקובלים תושבי ישראל מייצרים קרוב ל-500 מיליון קוב ביוב בכל שנה, מכך ניתן להבין עד כמה השימוש בתשתיות הביוב מהווה חלק בלתי נפרד מאורח החיים המודרני.

.

ביוב סתום עלול להפוך להצפה ועלול לגרום לנזקים סביבתיים לבעלי החיים, עלול להיות מאוד לא בריא בשל החומרים הרעילים והמזהמים שיש במים הללו וכמובן, מי השפכים הללו עשויים לחלחל לאדמה ולמי התהום ולגרום לנזק. כמובן שאת כל תקלות הביוב ניתן לפתור בעזרת המרכז לשירותי ביובית ע.א.. אבל לפני הכל, כדאי להכיר את הסוגים השונים הקיימים של מערכות הביוב:

ביוב בבניין משותף

בניין משותף אמור להיות מחובר לצנרת הביוב העירונית. הוא אוגר את המים האפורים שמתקבצים מהדירות, מהמקלחות, מחדרי השירותים ומהמטבחים והוא מעביר את המים הללו אל הביוב העירוני. הזרמת השפכים נעשית דרך צנרת הביוב. בעיות ביוב וניקוז בבניין משותף יכולות להיות ריח רע שעולה מהביוב, רטיבות או פיצוץ של צנרת, הצפה וסתימה בקווי הביוב, הניקוז או במרזבים. האחריות במקרה כזה היא של כל דיירי הבניין.

 

 

ביוב גולמי

ביוב גולמי הוא מי שפכים שלא עברו דרך מתקני הטיהור, לכן מי השפכים הללו עלולים להגיע לים, לנהרות ונחלים ולפגוע באיכות הסביבה ובבריאות הציבור. בדרך כלל שיהום שכזה מתרחש בגלל תקלה בצנרת הביוב העירונית אשר נמצאת כמובן תחת אחריות העירייה.

ביוב בבית פרטי

ביוב בבית פרטי כמו בבניין משותף, נועד בשביל לנקז את המים והשפכים מנקודות שונות בבית, מהאסלות, מהכיורים, מהאמבטיה ומהמקלחת ישירות למערכת הביוב העירונית. תקלה בביוב בבית פרטי כמו בבניין משותף עלולה להוביל לסתימות והצפות, לריח רע, הצטברות חיידקים ומזיקים ולבעיות נוספות.
ניתן להבין מדוע סתימת ביוב נחשבת לאחר התקלות הטורדניות והמרתיעות ביותר עבור בעלי דירות.

בור ספיגה

בעבר, לא היו מערכות ביוב מסודרות כמו היום, מערכות שמנקזות את מי השפכים מהבתים אל קו הביוב העירוני והלאה, במבנים פרטיים ואף תעשייתיים רבים נחפרו בקרקע בורות ספיגה. מהו בור ספיגה? זהו בור אשר התחתית שלו היא הקרקע עצמה. הבור משמש לאחסון השפכים, פסולת ביתית נוזלית ואף תעשייתית. עקרון הפעולה של בור הספיגה מבוסס על כך שהנוזלים מחלחלים ונספגים בקרקע וכך הבור לכאורה מתרוקן. כן כן אתם בהחלט קוראים נכון, הנוזלים מחלחלים לקרקע ומזהמים אותה ואת מי התיהום. עקב המחיר הסביבתי הגבוה ששיטה זו גובה, כיום חל איסור על הקמת בורות ספיגה חדשים. כמו כן, רשויות מקומיות שקיימות בהן מערכות עירוניות מחייבות בעלי מבנים בהם קיימים בורות ספיגה להפסיק את השימוש בהם מרגע שהמבנה מחובר למערכת העירונית. אולם כל עוד קיים אישור להשתמש בבור הספיגה יש לנהוג לפי הכללים המחייבים

ביוב בדירת גן

דירות גן אלו הן דירות בקומת הקרקע שיש להן גינה פרטית צמודה. בדרך כלל בגינות הללו יש בור ביוב (סגור או מרושת) אשר הינו חלק מתשתית הביוב של כל דיירי הבניין. זה אומר שאם דיירים בקומות אחרות זרקו לשירותים מוצרי היגיינה או מגבונים ופסולת אחרת אשר זרמה דרך צנרת הביוב ולאט לאט פגעה בזרימת הביוב וסתמה את הביוב, הביוב עלול לעלות על גדותיו בחצר של דירת הגן. כמובן שהמטרד הקשה ישפיע בעיקר על דייריי דירת הגן ועל הדירות בקומות הנמוכות. אך על מי מוטלת האחריות לפתרון התקלה? על כל דיירי הבניין. מערכת הביוב בבעלות כל דיירי הבניין ומשמשת אותם בהתאם, לכן אף האחריות לאחזקתה ותפעולה התקין מונחת על כל הדיירים.

ביובית לטיפול בבעיות ביוב

לא משנה על איזה ביוב מדובר או על איזו תקלה, מי שיטפל בבעיות הללו היא הביובית. ביובית היא ציוד ייעודי לפתרון תקלות ועבודות אחזקה בתחום הביוב אשר מותקן בד"כ על גבי משאית עקב משקלו הרב. עם זאת, קיימות ביובית אשר מותקנות על גבי נגררים ורכבים מסחריים לשם נגישות גבוהה יותר למקומות צרים ו/או נמוכים כדוגמת חניונים. באמצעות הביובית ניתן לבצע מגוון רחב של עבודות ביוב. השימושים העיקריים בביובית הם לעבודות הדורשות לחץ מים גבוה כדוגמת פתיחת סתימות ביוב, חיתוך שורשים בביוב, ניקוי ושטיפת מרזבים וקווי ניקוז.
וכן לעבודות הדורשות יכולת שאיבה עוצמתית כדוגמת שאיבת ביוב, שאיבת הצפות, שאיבת מפרידי שומנים, שאיבת חומרים מסוכנים ועוד.
כמובן שצוותי הביובית מבצעים מגוון רחב של עבודות נוספות כדוגמת צילום קווי ביוב, תיקוני אינסטלציה, חידוש ושיקום צנרות בשיטות אל הרס וכן הלאה.
לסיכום, החכם עיניו בראשו, חשוב לטפל בביוב גם אם הוא לא תקול כרגע בשביל למנוע בעיות עתידיות, אל תזניחו את מערכות הביוב גם אם הן מרתיעות אתכן. אם הנכם זקוקים לשירותי שאיבת ביוב בעיר ראשל"צ השתמשו בבעלי מקצוע מומחים כך תוכלו לישון בראש שקט ללא דאגות מיותרות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה