החשיבות הרבה של תרומת איברים



תרומת איברים מצילה חיים ומעניקה איכות חיים – על העובדה הזו אין עוררין. הכתבה תציג את נושא תרומת האיברים שהולך וצובר תאוצה ומודעות בארץ ובעולם, ותציג בין השאר את הצורך בהשתלת לב או השתלת כליה וכו' כמקור להצלת חיים.

pexels

המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו

זוהי אמרה ידועה והיא היא המשמעות של תרומת איברים. הערבות ההדדית והסולידריות היא משהו שטבוע ומזוהה עם הישראלים, אך בכל מה שקשור בתרומת איברים ישנה מודעות רבה גם במדינות אחרות. בישראל מעודדים את הצעד הזה באמצעות כרטיס אדי עליו חותמים אנשים המעוניינים לתרום איברים לאחר מותם. כך למשל, במקרה שבו אדם נפצע אנושות בתאונת דרכים ונמצא במוות מוחי נשימתי, כך שאין לו סיכוי לחיות, המשפחה צריכה להחליט אם לתרום את איבריו ובכך להציל אדם אחר. ברגע שיש כרטיס אדי עליו חתום האדם, מקבלים למעשה את רשותו לתרומת האיברים.

 

סוגי ההשתלות

השתלת לב – זוהי השתלה מצילת חיים המיועדת לחולים שליבם אינו מתפקד. השתלה מוצלחת משמעותה חזרה לשגרה מלאה ותקינה. ההשתלה נמשכת כ-6 שעות בתזמון מלא של הוצאת הלב מהתורם והשתלתו בגוף המטופל.

השתלת ריאה – השתלה מצילת חיים עבור חולי ריאה סופניים המחוברים לחמצן. לאחר השתלה מוצלחת אין תלות במכשיר כזה וניתן לנשום באופן עצמאי ולחזור לשגרה.

השתלת כליה – מאריכה את חיי המטופל ללא צורך בדיאליזה ומצילה חיים. זוהי אחת ההשתלות הנפוצות, והיא נעשית באמצעות תרומה של אדם מתאים, המנהל את חייו לאחר הניתוח עם כליה אחת, או מתורם במצב הפסקה נשימתית.

השתלת לבלב – בד"כ הולכת לצד השתלת כליה בקרב אנשים בשנות ה-50 שהסתבכו בסוכרת או במחלת לב. במידה והניתוח מצליח, הם לא יזדקקו לדיאליזה וינהלו חיים רגילים.

השתלת כבד – ההשתלה נעשית כאשר הכבד מפסיק לעבוד. כחלק חיוני בגוף הפתרון היחידי הוא השתלה. בניגוד להשתלות אחרות, במידה וההשתלה אינה צולחת, ניתן להשתיל שוב מתורם בהפסקה נשימתית או מתורם חי. במקרה של תורם חי, נלקחת אונת כבד לתרומה.

השתלת מעי דק – מצילה אנשים שהמעי הדק שלהם אינו מתפקד והם זקוקים להזנה באמצעות הווריד. ההשתלה משפרת את חייהם באופן משמעותי והם חוזרים לאכול רגיל.

השתלת קרנית – נחוצה לראייה ועוזרת לאנשים עם מחלות עיניים גנטיות, פציעות עיניים, דלקות וכד'. תרומת הקרנית מאדם שנפטר, יכולה לשפר באופן משמעותי את הראייה של המטופל.

 

מהם הקריטריונים להשתלה בארץ?

בראש ובראשונה על המטופל להיות ברשימת המתנה על פי המלצת הרופא שלו. המאגר ממוחשב ולכל סוג השתלה ישנם מאפייני התאמה על פי משקל, גובה וסוג דם, וכן מידת הצורך ומהו הסיכוי של המטופל להינצל מבחינת גיל, משך ההמתנה ותוצאות הבדיקות שלו. לפיכך, עם הגעת תרומה המצילה חיים, המחשב עושה הצלבת מידע ומאתר את החולים הדחופים.

 

 

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה