הגנה מלאה מרגע הלידה: כך דם טבורי מסוגל להציל חיים



כל לידה מולידה גם את היכולת להציל חיים. הדם שנמצא בתוך חבל הטבור והשלייה התגלה כבר לפני שנים כמקור לתאי גזע איכותיים, שיוכלו לעזור בעתיד במידת הצורך ליילוד עצמו, להוריו או אחיו במקרה של מחלה קשה. למעלה מ-40,000 טיפולים בדם טבורי בוצעו בישראל ובעולם ואמנם מדובר במעין "ביטוח" שלא בהכרח יהיה בו צורך, אך במידה וכן – מדובר במאגר קריטי שאין לו מחיר.

depositephoto

מהו דם טבורי וכיצד משמרים אותו?

הגילוי פורץ הדרך לגבי הדם הטבורי התרחש בשנת 1998, כאשר חולה אנמיה בצרפת נזקק להשתלת מח עצם ועבר השתלה של דם טבורי. וכך, בזמינות מיידית, מבלי להמתין לתורם, זכה אותו חולה לסיוע יעיל ואפקטיבי. הדם הטבורי הוא אוסף של תאי גזע ראשוניים, המוסבים לכ-200 רקמות שונות בגוף האדם וביניהן כדוריות דם אדומות, תאי לב וכבד, עור, עיניים ועוד, מה שהופך אותו לרכיב רפואי פוטנציאלי לאין שיעור בקרב חולי סרטן הדם.

לאורך ההיריון מקבל העובר מאמו באמצעות חבל הטבור והשלייה את המזון והחמצן. לאחר הניתוק מחבל הטבור בלידה, נותר בשלייה דם שניתן לאסוף ולשמר כדי לסייע לתינוק עצמו או לקרוביו מדרגה ראשונה (הורים ואחים) אם חלילה יזדקקו לכך בעתיד. תאי הגזע הצעירים נלקחים עוד לפני שהיילוד נחשף למחלות והם בעלי התנגדות חיסונית נמוכה. על כן הם סתגלניים ונקלטים בקלות יתרה. הדם הטבורי הינו בעל 100% התאמה לתינוק עצמו (שממנו נלקח הדם הטבורי), והוא מתאים בהסתברות גבוהה גם להוריו ואחיו.

הזדמנות לחיים חדשים

איסוף הדם הטבורי מבוצע על ידי המיילדת, לאחר הלידה ולפני לידת השלייה. המיילדת תנקז ותאסוף את הדם לשקית איסוף באופן בלתי פולשני או מכאיב חלילה לאם ותינוקה. בסיום יועבר הדם למעבדה וייבדק על מנת לוודא כי הוא כשיר לשימוש עתידי ולאחר מכן יוכנס לשקית הקפאה ומיכל העשוי חנקן, עליו יירשמו פרטי היולדת והיילוד.

נכון להיום, הדם הטבורי משמש כתחליף איכותי ומשופר למח עצם ומתאים למחלות סרטניות כמו לוקמיה ולימפומה, לצד יכולתו לסייע בשיקום ושחזור איברים ורקמות פגועים בגוף. גם בתחום הטיפול הנוירולוגי נמצא כי הדם הטבורי מסייע באופן ניכר ללוקים באוטיזם ושיתוק מוחין ולמרות שהניסויים בנושא טרם הסתיימו, ארגון ה-FDA האמריקאי כבר מתיר מאז שנת 2017 לטפל בחולים אלה באמצעות דם טבורי.

הבריאות שלכם היא ההצלחה שלנו

טבורית הינה הגורם המשווק ומעניק השירות מטעם בנק הדם הטבורי של בית החולים שיבא בתל השומר. הבנק מנוהל על ידי פרופסור ארנון נגלר, הנחשב למומחה בינלאומי להשתלות מח עצם ודם טבורי וכן לרופא הראשון בישראל שביצע השתלת דם טבורי בשנת 1994. החברה אוספת דם טבורי לאחר לידה מכל בתי החולים בארץ ומעניקה סיוע ומענה לכל שאלה בנושא.

לקוחותיה של טבורית השומרים דם טבורי לאחר הלידה, מקבלים פוליסת ביטוח בשווי של למעלה מ-4 מיליון שקלים, המשמשת הן לצורך כיסוי ההוצאות עבור השתלת תאי גזע והן עבור חיפוש מנה אחרת מתורם מקומי או מחוץ לישראל, כאשר המנה לא מתאימה.

בית החולים שיבא תל השומר נחשב על פי מגזין Newsweek לאחד מעשרת בתי החולים הטובים בעולם ומנהל בנק הדם היחידי בישראל שנמצא בבעלות מלאה של בית חולים ממשלתי. המרכז הרפואי שיבא נחשב לאוטוריטה מקצועית בתחום הטיפול בדם טבורי ואחראי למחקרים פורצי דרך כגון מחקר לטיפול בדם טבורי עצמי בתינוקות עם מומי לב מולדים על מנת למנוע נזק מוחי בזמן ניתוח לב פתוח.

הצטרפו לערוץ היוטיוב של טבורית ותוכלו לצפות בהסברים נוספים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה