ד"ר עמוס בוחניק מסביר - מתי נכון לעשות טיפול שיניים בהרדמה מלאה?



שטן, גיהינום, רופא שיניים. אצל לא מעט אנשים, זוהי רשימה עולה של הדברים מהם הם פוחדים. חרדה דנטלית, או דנטלפוביה, הינה נחלת רבים, שתחושת המכשירים הפועלים באיזור הפנים, הפה והשיניים, לא נעימה עד גורמת לסבל, ובשל כך, הם נמנעים לעתים, גם מטיפולים חיוניים ביותר.

freepik

החרדה הדנטלית, כמו עוד סיבות שיפורטו להלן, יכולה לבוא לידי פתרונה, אם המטופל יכנס לתנומה בשעה שהרופא מבצע על שיניו את כל הנחוץ.

מתי ומדוע ייעשה טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

במקרים של דנטלפוביה, לפעמים עושים טיפולי שיניים בהרדמה מלאה כפתרון לחרדות דנטליות. הרדמה כללית יכולה לתת פתרון מקיף שיאפשר לרופא לבצע את הטיפול למרות חרדת המטופל.

גם במקרים של תאונות או טראומות, בהם המטופל סובל מכאבים רבים, או לחילופין, במקרה של מטופל הסובל מרפלקס הקאה, כאשר מוכנס לפיו עצם זר, כמו גם במקרה של מטופל בעל רקע פיזי או אפילו נפשי, העלול לגרום לו לעוויתות במהלך טיפול שיניים העלולות להפריע לטיפול ואף לסכן אותו, בשל המכשירים החדים, בכל אלו, ניתן לבצע הרדמה כללית מלאה כך שמדלגים על הקושי העלול להיווצר.

יש גם מקרים שאין את כל הקשיים המפורטים, אולם על מנת לבצע פרוצדורה מורכבת וארוכה דוגמת החדרת כמות שתלים גדולה בכל הפה, או השתלת עצם בלסת וכדומה, מעדיפים לבצע בהרדמה מלאה, על מנת לחסוך מהמטופל קושי ואי נעימות.

מתי המציאו את ההרדמה?

עד לפני קרוב למאתיים שנה, ביצוע ניתוח היה מעשה אכזרי במיוחד. במקרה שנאלצו לעשות טיפול פולשני בבן אדם, היו מחזיקים אותו בכוח, או קושרים אותו ובעודו חש בכאב הרב – כשלפעמים רק השקו אותו ביין על מנת להפיג במעט את הכאבים – היו מבצעים את הניתוח.

במקרים אחרים היו מקיזים את דם המנותח או חונקים אותו עד לאבדן הכרתו ואז מבצעים את הפרוצדורה הנדרשת.

בשנת 1846 ביצע רופא השיניים ויליאם מורטון ניתוח ראשון בהרדמה מלאה, תוך שימוש בחומר הנקרא אתר. שנתיים לאחר מכן התגלה החומר כלורופורם כחומר מרדים, וג'יימס יאנג סימפסון השתמש בו כדי להרדים את המלכה ויקטוריה במהלך הלידה.

מאז ועד היום ממשיכים לפתח את המחקר בנושא ההרדמה ומתמקצעים בתהליך ההרדמה על מנת למנוע סיבוכים וסיכונים העלולים להיווצר בעקבותיה.

האם מסוכן לבצע הרדמה?

בעבר היה מקובל לומר שאחד מתוך מאה אלף מורדמים, לא מתעורר. ככל הנראה אין כל ביסוס למספר זה גם בעבר, אולם כיום עם התפתחות המחקר והסדרת ההליך והתקנות בנושא, בוודאי שאין הדבר כך.

על מנת לבצע היום טיפול בהרדמה מלאה, חייבים רופא מרדים מומחה, שתפקידו יהיה רק לבצע את ההרדמה ולפקח על ביטחון  המטופל ובטיחותו.

כלומר, מלבד הרופא המבצע את הניתוח או הטיפול בשיניים, נמצא כל העת הרופא המרדים בחדר הטיפולים, מנטר את מצב המטופל, מדדי לחץ הדם והרסטורציה ומוודא שהוא לא נמצא בסיכון כל שהוא.

מה מטרת פעולת ההרדמה?

לפעולת ההרדמה שלוש מטרות מרכזיות:

  1. למנוע את אי הנעימות או החרדות מפני הטיפול, כמו גם את הכאבים הנובעים ממנו.
  2. מניעת תזוזת המטופל בזמן הטיפול. חשוב להבין שלמרות שרוב טיפולי השיניים מבוצעים על ידי מכשירים שאינם חדים, בעת ניתוח השתלת שיניים לדוגמא, הרופא חושף את עצם הלסת בסכין מנתחים חדה.
  3. המטרה השלישית בהרדמה כללית, הינה הרפיית השרירים. בעת טיפול במצב ערות, יש לפעמים התנגדות רפלקטיבית של השריר, המפריעה לרופא לבצע את הטיפול. ברגע שמבצעים הרדמה מלאה, השרירים מתרפים ולא מפריעים לרופא בעבודתו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה