ג'ואל אלון על הפאזל התלת מימדי של ביידן



במלאות 14 חודשים לקדנציה (הראשונה?) של ג'ו ביידן, מתחדדת התובנה כי הנשיא המבוגר והמנוסה ביותר שישב אי פעם בחדר הסגלגל, ג'ו הישנוני, כפי שטראמפ כינהו בלעג, מתגלה פעלתן וחרוץ, בעל אג'נדה ברורה, שהתגבשה שהשתכללה במהלך יובל שנותיו כנבחר ציבור.

כמו קפיץ שנדרך, במשך שנותיו הארוכות כסנטור וסגן נשיא, עם היכנסו לתפקיד האיש החזק בעולם, הקפיץ השתחרר וביידן ניסה לחולל מייד עם תחילת כהונתו שינויים מרחיקי לכת בחברה ובכללה האמריקאית.  מהפכות אלו הן בסדרי גודל שלא נראו כמותן מימיו של פרנקלין רוזוולט ותוכנית ה"ניו דיל" שלו, אשר חילצה את ארצות הברית מהשפל הגדול, מיצבה אותה כמעצמה העולמית מובילה ואיפשרה את הניצחון  על היטלר.
החזון

לדברי ג'ואל אלון, יועץ לחברות בטחונית ישראליות בקשריהן עם חברות אמריקאיות, ביידן נאלץ להתמודד עם שלושה אתגרים מעיקים המעיבים על כהונתו. שוחחנו על כך עם אלון וליקטנו עבורכם את דבריו הבולטים והמעניינים בנושא.  לפי ג'ואל אלון, בחזונו, ביידן שאף להתקדם, במקביל, בשלוש חזיתות: כלכלית-חברתית, מדינית ובמלחמה במשבר האקלים.

בחזית הכלכלית, היעדים הינם היחלצות מדשדוש מתמשך, צמצום הפערים הכלכליים בין שכבות האוכלוסייה והחזרת ארה"ב למקומה הראוי, כמעצמה הכלכלית העולמית המובילה. בחזית האקלים, האתגר הינו לגייס את כל מדינות העולם, בכללן המזהמות האדישות, דוגמת סין, לקביעת יעדים מדידים לצמצום הפליטות ומעבר לאנרגיה מתחדשת. ובחזית המדינית, מטרתו לגבש מחדש את הסדר העולמי שכונן בעקבות מלחמת העולם השנייה, לחזק את הברית עם המדינות הנאורות ולאחד את הנאבקים בציר הרשע.

מדיניות הפנים

מייד עם כניסתו לתפקיד, יזם הנשיא ביידן תוכנית פדרלית נרחבת, הכוללת השקעות עתק בחינוך ובבריאות, המלוות בהגדלה של הוצאות הפנים של הממשל ב-16%. לדברי בכירים בממשל, זו תוכנית שמטרתה להפוך מגמה ולתקן את התוצאות העגומות של עשור של תת-השקעה בנושאים הדוחקים ביותר בחברה האמריקאית.
לדברי ג'ואל אלון, התוכנית, שעלותה מוערכת ב-1.52 טריליון דולר, צפויה להתמקד בפיתוח מערך המחקר של מערכת הבריאות, חיזוק מערכת החינוך ומלחמה במשבר האקלים. "זו תוכנית נוספת של ממשל ביידן, לאחר שחבילת סיוע בשווי 1.9 טריליון דולר, ותוכנית תשתיות בשווי 2.3 טריליון דולר, כבר הוכרזו", מציין אלון.

תקציב 2022 כונה "טרנספורמטיבי", זאת אומרת מחולל-תמורה והוא עומד על ששה טריליון (6,000 מיליארד) דולר. ביידן, שועל קרבות ותיק בגבעת הקפיטול, נאלץ לקדם את חזונו הכלכלי-חברתי לא רק מול מפלגה רפובליקאית, לעומתית, אלא גם מול סנטורים סוררים מקרב מפלגתו. הרוב הדמוקרטי  הזעיר בסנאט, מחייב תמיכה של כל חמישים הסנטורים הדמוקרטיים בכל הצעת חוק המועלית מטעם הנשיא.
 אלון: "במצב זה, כדברי אורי זוהר, 'כל ממזר מלך'. הנשיא נאלץ להיות קשוב לגחמות הפופוליסטית של כל סנטור ממדינה זניחה, המנסה לוודא שיבחר שוב ב'בחירות האמצע', שיערכו בנובמבר 2022, והחושש כי תמיכה במדיניות הסוציאלית של הנשיא, תעלה לו בקולות בוחרים ממרכז המפה הפוליטית".

על פי ג'ואל אלון, נסיבות אלו מקשות על הממשל להעביר החלטות בסנאט ולמעשה עד היום, חמישה וחצי חודשים לתוך שנת התקציב, ארה"ב פועלת ללא תקציב מאושר. "בית הנבחרים אישר את התקציב רק ב- 9/3/2022 אך השגת אישור הסנאט הוא האתגר האמיתי. לעת עתה הכלכלה הגדולה בעולם מתפקדת עם תקציב המשכי, שאינו מאפשר התנעת תוכניות חדשות בשום תחום: חינוך, תשתיות, מחקר וחברה", מציין אלון.

אקלים

לאור חילופי הממשל בארה"ב ורצף האסונות האקלימיים, היו ציפיות גבוהות מועידת האו"ם לענייני אקלים, שהתכנסה בשלהי 2021 בסקוטלנד. בנאום הסיכום שלו, נשיא הועידה הדגיש את ההישגים לכאורה של הוועידה, אך בפועל היא הביאה לתוצאות חלקיות בלבד ולמעשה לא הושגה במסגרתה פריצת דרך דוגמת הסכם האקלים בפריז משנת 2015.
מחד, מרבית מדינות העולם, התחייבו לפני הועידה ובמהלכה להגיע למצב של אפס פליטת גזי חממה עד "אמצע המאה", מהלך שלפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית מביא את התחממות הגלובלית במהלך המאה לכדי 1.8 מעלות. ברם, המחויבויות שלהן לטווח הביניים, עד 2030, משאירות את כדור הארץ על נתיב התחממות קשה ביותר של 2.4 מעלות.
לא זו אף זו, לדברי ג'ואל אלון, המלחמה המתרגשת באוקראינה, מלווה בעצירת אספקת הגז הטבעי למדינות מערב אירופה. זהו מהלך המחייבן לפצות על המחסור באנרגיה מזהמת יותר. במקביל, מחירי הנפט מתקרבים לשיא של כל הזמנים. אך במשבר האנרגיה הנוכחי גלומה דווקא גם תקווה להשפעה חיובית על גמילה מהנפט המזהם ומעבר לתחליפים פחות מזהמים.

מדיניות חוץ

הנשיא טראמפ הותיר אחריו אדמה חרוכה בכל הנוגע לאיכות הקשרים עם בעלות הברית הטבעיות של ארה"ב, גוש המדינות ה"מערביות" הכולל את מערב אירופה, אוסטרליה, יפן, קוריאה, ועוד. התקרבותו הבלתי מוסברת לפוטין ורוסיה, לוותה באיומים ופעולות עונשין נגד ברית נאט"ו, בכללן צמצום תקצוב נאט"ו וביטול פטורי מכסי יבוא ממדינות אירופה.

עם קבלת שרביט הנשיאות, יצא ביידן בקמפיין להחייאת הברית ההיסטורית עם אירופה, חיזוק נאט"ו והבחנה בין עולם ליברלי-נאור ושוחר שלום לבין השליטים הסמכותניים (אוטוריטאריים), מחרחרי המלחמה שאינם מכבדים את זכויות האדם.  ביקורו הראשון מעבר לים היה, לא במקרה בבריטניה. שם הכריז: "אנחנו נעביר מסר ברור שארה"ב והדמוקרטיות עומדות יחד כדי להתמודד עם האתגרים הקשים ביותר ועם הסוגיות הבוערות ביותר לעתידנו".
"בשונה ממדיניות המסתגרת של טראמפ, ברוח הסיסמא 'אמריקה תחילה', הרי תחת מנהיגותו של ביידן, ארה"ב חזרה להוכיח את מחוייבותה להוביל את הסדר העולמי", מסביר אלון. " מחוייבות זו באה לביטוי, בין היתר, בדמות הסכם שטווה עם החברות פייזר וביונטק, לאספקה חצי מיליארד מנות חיסון לקורונה שייתרמו לכמאה מדינות".
אוקראינה

אך לפני שנתיים, אזכור אוקראינה בתקשורת האמריקאית היה רובו ככולו, בהקשר לחשדות מופרכים שהציג טראמפ נגד ביידן ובנו האנטר. מדובר בפרשיית שחיתות לכאורה, לפיה האנטר ביידן הפיק תועלת משם משפחתו המפורסם לשם סגירת עסקאות. תפקידו של הבן בחברת אחזקות שפעלה באוקראינה, בזמן שאביו היה סגן נשיא ואחראי על המדיניות כלפי אוקראינה, יצרה מראית עין של ניגוד עניינים.
ג'ואל אלון מציין כי בחקירת ועדה בסנאט, שהיתה אז בעלת רוב רפובליקאי, לא נמצאו כל ראיות לכך שג'ו ביידן פעל להטיית המדיניות האמריקאית כלפי אוקראינה או פעל שלא כשורה.
בשנת 2019 העלה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ טענות בתקשורת שג'ו ביידן דרש לפטר תובע אוקראיני במטרה להגן על האנטר ביידן מפני חקירה. טראמפ לחץ על ממשלת אוקראינה והתנה מימוש עסקת נשק בפתיחת חקירה נגד האנטר ביידן. חשיפת שיחת הסחיטה, הובילה לפתיחת הליך ההדחה של דונלד טראמפ בספטמבר 2019, שהסתיים בהדחתו (המותנית) על-ידי בית הנבחרים, ולבסוף זיכויו בסנאט.

ג'ו ביידן  CANVA

ב- 24 בפברואר 2022, פלשה רוסיה בהנהגת פוטין לאוקראינה, לאחר חודשיים של הערכות התקפתי על הגבול. מהלך זה, גיבש חזית אחידה ולוחמנית בקרב בעלות הברית של ארה"ב ומיצב את ביידן כמנהיג עולמי בסדר גודל היסטורי. "הודות לשיקום היחסים עם מדינות אירופה וחיזוק ברית נאט"ו, העולם הנאור ערוך ומאוחד במאמציו למגר את התוקפנות הרוסית", אומר אלון.

לטענת אלון, התקיפות המפתיעה של תגובת המערב לפלישה, ניזונה לא רק מדאגה לחזית המזרחית של אירופה. לנגד עייני המנהיגים, הוא מסביר, עומד החשש מפלישה סינית לטאיוואן. אלון: "שי ג'ינפינג עומד לבחירה לכהונה שלישית בקונגרס המפלגה הקומוניסטית בנובמבר הקרוב. אך מבטו מופנה לקייב בכדי להעריך מה תהיה תגובת המערב, אם יממש את חזונו להחזיר את טאיוואן להיות חלק אינטגרלי מסין הקומוניסטית".

ג'ואל אלון על רקע בניין הסנאט  CANVA

אלון מסכם כי פוטין מרבה להציג תצלומים שלו בפעילות ספורט וצייד כשמנגד מפיץ סרטון בו נראה הנשיא ביידן מועד במדרגות העלייה למטוסו. לדבריו: "התקיפות של ביידן, בהתמודדות מול התוקפנות הרוסית, לא משאירה ספק לגבי מנהיגותו של ביידן והתאמתו להתמודדות עם האתגרים בפניה הוא ניצב".

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה